Geld

  • linda

    Hallo,

    Heel fijn een prikbord. Ik reis veel en een prikbord is naar mijn mening een goeie plek voor tips etc.

    Ik heb even een vraag over geld etc. Wij willen in december naar Myan mar. Mijn vraag is kun je daar goed pinnen of geld wisselen of moet je ervoor zorgen dat je voldoende geld bij je hebt. Is het daarnaast handig om dollars mee te nemen?

    Alvast bedankt!!

    Groetjes Linda

  • Reinout

    Beste Linda,

    De volgende tekst van de website van Tabula Rasa Travel kan jouw vraag denk ik beantwoorden:

    "De munteenheid in Myanmar is de Kyat.

    Voor een Amerikaanse dollar krijgt u momenteel, tegen de officiële koers, ongeveer 6 Kyat.

    Het is verboden de Kyat in te voeren en uit te voeren.

    Bij binnenkomst in Myanmar wisselt u verplicht een bedrag van 200,- $ US, tegen de koers 1 op 1, om in zogenaamde FEC of “Foreign Exchange Currency”.

    Als u in Nederland een rondreis heeft geboekt, zult u waarschijnlijk deze wisselplicht niet meer hebben, hoewel dit niet helemaal zeker is.

    De FEC`s kunnen vervolgens worden gebruikt voor het betalen van entree, hotels en vervoer.

    Officieel mag de gewone burger van Myanmar geen FEC aanpakken.

    De autoriteiten kunnen u bij uw vertrek uit Myanmar vragen om FEC wisselkwitanties tot het verplicht gewisselde bedrag.

    Als u altijd wisselt tegen de officiële koers is Myanmar een duur land.

    De onofficiële koers is ongeveer 1000 Kyat voor een dollar !

    Als u tegen deze koers wisselt is Myanmar een goedkoop land.

    Deze onofficiële koers verschilt per dag.

    Letterlijk iedereen, van marktkoopman tot bankdirecteur wil tegen de onofficiële koers met u wisselen.

    Betracht hier enige voorzichtigheid mee, doe dit niet waar iedereen bij staat en u zult merken, dat het vervolgens erg eenvoudig gaat.

    Ook de FEC`s kunt u zwart omwisselen naar Kyat.

    Wij adviseren u, om uitsluitend contante Amerikaanse dollars mee te nemen naar Myanmar en in kleinere coupures.

    Wisselt altijd hoeveelheden geld voor een beperkt aantal dagen vooruit, zodat u niet met grote sommen lokaal geld blijft zitten aan het eind van uw reis.

    Nederlandse geldpasjes kunnen in Myanmar niet worden gebruikt.

    Uw Creditcard kunt u uitsluitend gebruiken in een beperkt aantal 5 sterren hotels in de hoofdstad Yangon."

  • KeesS

    Loop je geen risico met het zwart wisselen van geld? Zijn er geen oude biljetten in omloop of zo of vals geld? Ik ben er toch altijd wat voorzichtig mee.

  • Theo hengelmolen

    Vals geld zul je niet tegen komen,

    Het maken van vals geld kost meer dan dat het valse briefje zelf waard is.

    Theo.

  • ans

    De informatie van de tabula rasa travel is wel achterhaald op een aantal punten! Je hoeft niet meer verplicht geld te wisselen. De koers van de dollar is +/- 1200Kyats/dollar. Grote coupures krijgen een betere koers. +/- 1600 kyats/euro.

    Pinpas of creditcard kun je nergens gebruiken. Verdragen van internationale creditcardfirmas (zoals visa) zijn sinds 2003 opgezegd.