geld

  • mireille

    Hallo allemaal!

    Aanstaande donderdag vertrekken wij naar Myanmar. Ik wil graag weten hoeveel Kyat je momenteel krijgt voor een Dollar? Waar kun je het beste wisselen in Yangon en Mandalay? Klopt het dat je een betere koers krijgt voor grote coupures (50 en 100 dollar)?Wil de lokale bevolking liever Dollars of Kyat ontvangen bijv. in restaurants of bij straatverkopers?

    Ik hoor graag van jullie :-)

    Groetje, Mireille

  • Diana

    Beste Mireille,

    Een maand geleden kregen wij 1250 Kyat voor een dollar in Yangon en in Mandalay 1220 Kyat voor 1 dollar. Vrienden van ons kregen vorige week 1150 Kyat in Yangon. Wij hadden coupures van 50 en 100 dollar. In de restaurants betaal je je eten in Kyat.

    Hele fijne vakantie gewenst!

    Groeten,

    Diana.

  • Michelle

    Ik moest mijn vluchten altijd contant betalen.

    straatverkopers kun je beter in Kyat betalen. je moet al afdingen in Kyat en dan moet je ook nog eens over de koers gaan onderhandelen, want als jij in us betaalt dan betalen zij het verschil toch weer in Kyat terug….je wordt dan alleen al moe van al het rekenen.

    Ik zie wel aan het antwoord van Diana dat de koers wel een erg grillig verloop heeft. Ik kreeg eind september nog 1.400 K voor 1 us. Nu is de us wel een procent of 6 sinds die tijd gedaalt, maar dan zou die toch nog boven de 1.300 moeten zijn. Misschien zit daar toch vadertje staat achter:-(

  • Wendy

    Hallo,

    Wij zijn net een dag terug uit Burma. Belangrijk is dat je nieuwe dollarbiljetten bij je hebt, wij hadden een paar oude en die werden nergens geaccepteerd.

    Groet,

    Wendy

  • Wendy

    Hoi Michelle,

    Voor een deel zul je wel gelijk hebben, reden waarom je nu zoveel minder kyatt voor je dollar krijgt, maar de daling die wij ervoeren in 3 weken (van 1220 naar 1150 voor een dollar) heeft vooral te maken met de daling van de waarde van de dollar. In zijn algemeenheid. Voor het inwisselen van euro's gold deze daling niet.

    Groet,

    Wendy

  • Michelle

    Met het omwisselen blijft het toch vreemd.

    Want de us daalde wel maar de inflatie blijft. 30% op jaar basis, per maand 2,5%. De us kan dus dalen maar daartegenover staat dat er compensatie voor inflatie in de koers verwerkt moet worden.

    Nu ben ik er dus in september geweest. volgend jaar ga ik nog een keer. ben benieuwd hoe dat dan gaat.

    Met de € is het toch ook vreemd. De € is zo'n 30% meer waard dan de us.

    Gerrit Linsen schreef op 12.9.2006 dat hij voor 1 us 1.350K kreeg. En voor 1 € 1.500.

    Als de € hier in het westen 30% (hij staat nu op 32%) meer waard is dan de us, dan zou Gerrit moeten krijgen 1.350 x 1,3 = 1.755 Kyatt. En hij kreeg er maar 1.500. Dat scheelt 17%:-(

    Dus je kunt maar beter us naar Myanmar meenemen.

  • Michelle

    Je hebt een leuk en duidelijk “stukje” geschreven:-)

    Daar kunnen anderen hun voordeel meedoen. Bedankt:-)

  • Wendy

    Hoi Michelle,

    Inderdaad een gepuzzel dus met die koersen. Gaaf dat je volgend jaar weer gaat. Is het dan vakantie of anders?

    Groet,

    Wendy

  • mireille

    Hallo ladies :-)

    Ontzettend bedankt voor de informatie!!!

    Super…

    Groetjes, Mireille

  • Michelle

    Ik heb dit jaar Myanmar er op het allerlaatste moment tussen geschoven. Ik zou eigenlijk alleen naar Laos gaan.

    Maar ik had een leuk stukje over Myanmar gelezen. Kben er maar een 10 dagen geweest om te kijken hoe het daar echt is. In Yangon en de Golden rock. En dat vond ik heel erg leuk.

    Volgend jaar wil ik er 2 weken naar toe. En dan nog Cambodja of weer Vietnam. Ik ga altijd 4 weken maar eigenlijk is dat te kort voor wat ik wil zien. Maar helaas, meer tijd krijg ik niet van me baas:-(

    Met behulp van jouw verslag wordt het wel wat makkelijker om een paar weken in Myanmar rond te toeren:-)

    Je zou eigenlijk van je verslag een onderwerp moeten maken. Dan zien anderen het sneller. Er staat zo n btje alles in.