TOP bestemmingen

  • Sandra

    Wij zijn in november in Birma geweest en de volgende bestemmingen vonden wij TOP:

    Sagaing: een van de oude steden bij Mandalay. We zijn een dag met een taxi naar de oude steden bij Mandalay gereden en hebben ons in Sagaing laten afzetten (met rugzak dus). Wij vonden Mandalay erg druk, stoffig en vol verkeer en wilden er snel weer weg. Zijn 2 nachten in Sagaing gebleven in Happy Hotel (enige hotel voor buitenlanders, 25 USD) en ons verblijf in het stadje was echt super. Wij hebben verder geen toeristen gezien, die bezoeken de highlights en vertrekken weer, en werden overal onwijs leuk ontvangen. Ga vooral in de theehuizen zitten, eet een hapje mee bij de chapatistand, enz. Het veroorzaakt een hoop hilariteit, maar is echt leuk. Je voelt je net een beroemdheid, maar niet op een vervelende manier. Iedereen is overaardig en behulpzaam.

    Hsipaw: zeer relaxted stadje met leuke mogelijkheden om uitstapjes te maken (watervallen, motortje huren, wandelen, fietsen, koffiehuis met superkoffie). Enige min: de toeristen die er zijn, zitten vaak erg geconcentreerd in het enige fatsoenlijke guesthouse Mr Charles en bij de chinees Mr. Food (maar er zijn zeker andere goede eetgelegenheden!). Maar een ander zal dat misschien heel gezellig vinden.

    Onze grootste tegenvallers:

    De drukte in Yangon en Mandalay, hoewel zeker de eerste niet mag ontbreken in je programma.

    Kalaw, ook omdat wij daar geen trekking hebben gedaan, verder is er niks/nauwelijks wat te beleven, en we zaten 's avonds te kleumen van de kou tijdens het eten.

  • Michelle

    Das nou ook wat, Sandra.

    Ik denk: nu gaat het komen. TOPPERS:-)

    Je noemt maar 2 plaatsen waar het je echt bevallen is.

    En 3 die tegenvielen. Das niet zo best:-(

    Birma bezoekers hebben landen als Vietnam en Thailand dikwijls al bezocht. Als ik dan kijk naar Saigon en Hanoi, dan zijn dat echt drukke en rumoerige steden. Met veel claxonlawaai:-(

    En niet te vergeten Bangkok.

    Ik vond Yangon nogal dorps aandoen. 4 miljoen inwoners. Ik heb me al wel eens afgevraagd waar die 4 miljoen mensen zijn.

    Verder vergeet men geloof ik dat Birma toch ook maar een ontwikkelingsland is, bungelend aan de onderkant in de economische wereld.

    Laten we blij zijn dat we daar nog enigszins de mogelijkheid hebben om te internetten. En om er eens rond te touren.

    Zo zie je maar dat er verschillen in beleving zijn en blijven.

  • André

    Hey Michelle,

    Ik kan je in jou formulering van je Re: wel vinden. Zo heb ik het ook ervaren toen ik daar was.

    Michelle schreef:

    >

    > Das nou ook wat, Sandra.

    >

    > Ik denk: nu gaat het komen. TOPPERS:-)

    > Je noemt maar 2 plaatsen waar het je echt bevallen is.

    > En 3 die tegenvielen. Das niet zo best:-(

    >

    > Birma bezoekers hebben landen als Vietnam en Thailand

    > dikwijls al bezocht. Als ik dan kijk naar Saigon en Hanoi,

    > dan zijn dat echt drukke en rumoerige steden. Met veel

    > claxonlawaai:-(

    > En niet te vergeten Bangkok.

    >

    > Ik vond Yangon nogal dorps aandoen. 4 miljoen inwoners. Ik

    > heb me al wel eens afgevraagd waar die 4 miljoen mensen zijn.

    >

    >

    > Verder vergeet men geloof ik dat Birma toch ook maar een

    > ontwikkelingsland is, bungelend aan de onderkant in de

    > economische wereld.

    > Laten we blij zijn dat we daar nog enigszins de mogelijkheid

    > hebben om te internetten. En om er eens rond te touren.

    >

    >

    > Zo zie je maar dat er verschillen in beleving zijn en blijven.

  • Linda

    Ik vond Yangon helemaal niet onplezierig. Mandalay daarentegen wel. Ik vond daar de mensen irritant. Overal kun je in Myanmar rondreizen zonder geschooi maar helaas zijn de mensen in Mandalay al verpest. Jammer is dat. In afrika hebben we het ook meegemaakt en je wordt althans ik wordt er doodmoe van en geef dus niks aan mensen die schooien. Ik heb veel souvenirs gekocht ook lelijke puur om de mensen te steunen maar schooiers zal ik nooit een cent geven!

    Maar ja het ging over leuke locaties. Eigenlijk vond ik elke plaats waar we kwamen uniek maar het Inle lake heeft mijn hart gestolen wat een mooie plek!! Daarnaast heeft Bagan ook een grote indruk achtergelaten. Overal waar je kijkt zie je pagodes echt super. Verder vond ik het rijden door Myan-mar super. Het is geweldig om alle mensen druk op het land bezig te zien met ossen en waterbuffels. Je gaat terug in de tijd. We zijn van Pindaya door de bergen naar het Inle lake gereden dat was echt een super mooi stuk. Ellendig rijden dus je bent echt helemaal gaar maar wel super mooi.

    Dus mocht je twijfelen niet doen het is super!!

    Groetjes Linda

  • Sandra

    Beste Michelle,

    Heb ik gezegd dat het mij slechts op 2 locaties bevallen is?? Niet dus! Ik vond heel Myanmar prachtig en geweldig om doorheen te reizen. Mijn mooiste locatie tot nu toe. Ik heb alleen aangegeven welke locaties op mij de meeste indruk hebben gemaakt. Leuk me leuk om te delen op deze site. That's it…

    Sandraa

  • MikeCNX

    Mij is eigenlijk elke plek in Birma wel goed bevallen.

    Yangon vind ik echt een leuke stad! Afwisselend, druk maar niet storend. Heel leuk uitgeweest in de avonden en van alles en nog wat gegeten. Vergeet voor shoppen die Boyoke Aung San markt eens een keer en ga naar Yuzana Plaza, dat is pas echt leuk!

    Mandalay vond ik erg indrukwekkend. De aanleg is mooi en ruim en er is heel veel te zien. Uitgaan s'avonds in Mandalay was erg leuk. We gingen ergens naar de 24ste of 26ste of wat dan ook straat waar hele rijen lokale zaken zaten. Karaoke (waar niet in Azië), restaurants waar je leuk kon eten en drinken. Als enige niet Birmees werd ik wel erg in de watten gelegd wat soms een beetje benauwend was.

    Bagan is zeer indrukwekkend. Onbeschrijflijk mooi! Ook hier heel leuk uitgeweest in de avonden. De hoofdmoot is hier we de cultuur!

    Meiktila is niet echt iets voor verwende toeristen, maar er zijn een paar leuke tempels en een bijzonder meer dat aan de ene kant donkerder is. Naar Meiktila zou ooit een zwangere koningin gevlucht zijn die de moeder van Boeddha was in een van zijn voorgaande levens. En waag het niet om dan zelfs maar te glimlachen. Dat is zo! Overdag en ‘s avonds is daar een heel leuke tent genaamd The Golden Coconut. Daar zijn we - mijn boy en ik dus - meer dan fantastisch behandeld. Toen we weg gingen heb ik alle personeel ca. 35 mannen en vrouwen 1000 kyats fooi gegeven. Ik vond het sneu om alleen het bedienend personeel wat te doen. Dus iedereen ook de schoonmakers en het keukenpersoneel. Toen we naar de bus naar Yangon gingen ’s avonds laat werden we uitgeleide gedaan door een stuk of 5-6 jongens die daar werkten en allemaal iets wilden dragen, desnoods een tas met z'n tweeën. Toen de bus langs de zaak weg reed stonden ze allemaal te zwaaien. Ik word er nog koud van als ik er aan terug denk.

    Tatkon even verder richting Yangon vanaf Meiktila is erg klein, maar het is wel een typisch Birmees stadje/dorp in het midden van het land. Daar in de buurt hebben we familie van min boy bezocht die ongeveer 15 km verder wonen in een piepklein dorpje ver van de weg.

    Mahlaing is idem dito als Tatkon (maar aan de andere kant van Meiktila richting Mandalay). Ook daar in de omgeving een broer en oom bezocht van de jongen.

    Deze beide plaatsen Tatkon en Mahlaing waren echt ervaringen om nooit te vergeten. Overal werd ik als een ware vorst ontvangen. Er was geen mogelijkheid om ze wat te temperen. Ik werd er verlegen van.

    Op het programma staan nu langere bezoeken aan Mandalay. MayMyo, Taungyyi, Lashio en Muse. In de beide laatste plaatsen heb ik al vrij veel kontakten die me daar verder zullen helpen om de omgeving te verkennen. Wellicht steek ik nog de grens over naar China.

    Mijn conclusie is dat de culturele hoogtepunten van Birma schitterend zijn, maar die hele gewone kleine plaatsjes hebben ook een heel bijzondere charme die het wat mij betreft daardoor ook tot ware hoogtepunten maakt.