Kleding

  • Hapeetnl

    Ik lees dat voor tempelbezoek korte broeken voor mannen niet toegestaan is.

    Hoe lang dienen de broekspijpen te zijn?

    Is bedekte knieen voldoende??

  • Michael

    Misschien kom je er soms mee weg, maar gewaardeerd wordt het beslist niet, al zullen ze dat niet hardop zeggen. Ach, maar willen we dan niet ons uiterste best doen in het land dat we bezoeken ons aan te passen en m.n. zaken als het geloof op korrekte (lokaal gebruikelijke) wijze te respecteren? Korrekt is dus in een Boeddhistische tempel voor heren een lange broek en de bovenarmen bedekt, maar liever een shirt met lange mouwen. Dat laatste - bovenarmen bedekt - geldt ook voor dames van wie verder verwacht wordt dat ze een rok tot ruim over de knieen dragen. Een brede shawl over de blote bovenarmen kan ook. Een bezoek aan een tempel is welicht voor de doorsnee westerse toerist een bezienswaardigheid en vaak meer niet, voor de Birmees is het een gewijde plaats! Bedenk ook dat al op het tempelterrein de schoenen uit moeten en niet zoals bijv. in Thailand alleen in de tempel zelf. Bedenk gewoon dat je niet in een badplaats bent en over de boulevard loopt! Ik zie dat in Thialand ook vaak, nl.l dat men als toerist denkt alles te kunnen en te mogen. Nee dus!

    Ik erger me een beetje aan het laatste zinnetje: Is bedekte knieen voldoende? Een beetje zuinig, kijken hoe je het kunt regelen om er slechts minimaal aan te hoeven voldoen. Waarom niet er royaal aan voldoen zonder zeuren of beknibbelen?

  • Chrisje

    Dankjewel Michael,

    Helemaal mee eens. Dat mensen in Myanmar ergens niks van zeggen betekent niet dat het dan dus o.k. is! Andersom maak ik wel vaak mee: een bedankje krijgen als je respect toont. Ik draag in Myanmar altijd alleen lange rokken zodat voeten verbergen een kleine moeite is met als rekatie:“Thank you for sitting so polite.”

    En Hapeet, verdiep je alsjeblieft even verder in de gebruiken? Hier zijn er alvast een paar voor je:

    - Nooit met je voeten richting de Budha, hoofdstupa etc wijzen.

    - Niet met je voeten richting mensen als niet strikt noodzakelijk door drukte.

    - Niet over mensen heen stappen.

    - Niet het budhabeeld aanraken. Zeker niet het hoofd!

    - Mensen niet het hoofd aanraken.

    - Geen luide stem.

    - Met 2 handen iets aangeven/nemen.

    - Bij een monnik niet direct in diens handen geven maar voor hem neerleggen.

    - En deze a.u.b. Vraag het eerst eens mensen voordat je een camera in iemand gezicht steekt of foto's maakt van die ‘leuke pitoreske eenvoud.’

  • Chrisje

    Lieve mensen,

    Men gaat naar een warm land en heeft de behoefte ons soort zomerkleding te dragen. Ik wil graag een verhaaltje vertellen: Ik zat eens in een truck met tegenover mij een meisje dat zich van geen kwaad bewust was maar een t-shirt droeg met een lage halsuitsnijding. Het was een 6 uur durende hobbelrit en haar Hollandse borsten deinden gezellig en zichtbaar mee. Het is voor mensen in zuid-oost Azie niet alleen ondenkbaar zich zo te tonen maar ook om er naar te kijken. Alle vrouwen en mannen in de truck waren dus genoodzaakt 6 uur lang hun blik af te wenden en ongetwijfeld uit te stappen met een stijve nek. Hetzelfde kan gebeuren met een lekker ruime broek tot net over de knie (als je zit, net niet) waarbij je fijn langs de dijen omhoog kan kijken. Denk dus echt even na. En mensen in warme landen dragen om meer redenen dunne maar bedekkende kleding: het scheelt ook nog eens een hoop muggensteken en zonnebrand.

    Groetjes, Chrisje

  • peter

    Hoi allemaal

    dit is wat mijn burmeese vriendin zegt als je een bezoek brengt aan een tempel

    remember to take of yours shoes and socks before you enter a tempel,pagoda

    or as a guest in a private house

    remember the golden rule,keep your feet on the ground at all times

    keep them of tables and chairs,and try not to wave them around

    also try to remember not point your feet directly at anybody and try to walk around a person

    rather than step over them as a sign of respect

    the myanmar people will also try to avoid stepping on a monik's shadow.

    en bedankt michael voor je uitleg

  • peter

    peter Schreef:

    ——————————————————-

    > Hoi allemaal

    >

    > dit is wat mijn burmeese vriendin zegt als je een

    > bezoek brengt aan een tempel

    >

    > remember to take of yours shoes and socks before

    > you enter a tempel,pagoda

    > or as a guest in a private house

    > remember the golden rule,keep your feet on the

    > ground at all times

    > keep them of tables and chairs,and try not to wave

    > them around

    > also try to remember not point your feet directly

    > at anybody and try to walk around a person

    > rather than step over them as a sign of respect

    > the myanmar people will also try to avoid stepping

    > on a monik's shadow.

    >

    > en bedankt michael voor je uitleg

    chrisje …. jij ook bedankt voor je mooie uitleg…. mensen zoals jij …….zijn altijd welkom in myanmar.

    mijn burmese vriendin zegt .. wij zijn altijd vriendelijk naar de toeristen dat is onze cultuur.. ook al tonen ze soms weinig respect en zijn ze onbeleefd.

    kye-zu-Tin-ba-de…dank je