Inmiddels gehoord dat er in ieder geval een week geleden nog een avondklok van kracht was in Sittwe en Mrauk-U. Het is nu een jaar na het begin van de onlusten. Ik kan me je bedenkingen helemaal voorstellen. Hpa-an en Moulmein is voor mij inmiddels ruim 10 jaar terug.Werd toen elke kilometer door het leger gecontroleerd voordat ik door mocht, totdat je in buurt van Hpa-an kwam waar ineens een ander leger (de DKBA) de dienst uitmaakte. De bootreis van Moulmein naar Hpa-an vond ik indrukwekkend met prachtige rotsformaties als je dichter bij Hpa-an kwam. Ik meen ergens gelezen te hebben dat die boottrip opgeheven is. Loikaw was ik januari 2012. Erg koud. Normaal mag je 4 dagen blijven. Met moeite een dag er bij gekregen. Stel je van het bezoek aan Padaung niet te veel voor.Je mag maar een dorp bezoeken.Je krijgt maar heel weinig bewegingsruimte rond Loikaw. Het is er nog wel authentiek. Je vertrekt vanuit Kalaw er naar toe en vaart terug naar Inle lake .Tussen Kalaw en Loikaw kom je geen medetoeristen meer tegen. Bij Inle is inmiddels een back-packer scene aan het ontstaan. Ik weet niet of je Chin state bezocht hebt ? Kan vanaf Bagan met jeep. Wel permit nodig.Je hebt wel wat meer conditie nodig dan voor de trek van Kalaw naar Inle. Sommige stukken trekking zijn behoorlijk pittig te noemen. Birma verandert. Als dit je vierde keer wordt kan het zijn dat de prettige ervaringen die je in het verleden met land en bevolking had nu minder zijn. JE