Muggen

  • Eric Huls

    Ik ga over een maand voor 3 weken naar Myanmar. Het is voor mij voor het eerst dat ik naar een gebied ga met risico's op malaria en dengue.

    Het is me niet helemaal duidelijk hoe groot het risico nu precies is. Het vervelende is natuurlijk dat de malariamug voornamelijk 's avonds actief is en de mug die dengue kan verspreiden juist overdag. Hoewel die denguemug zich naar ik begreep voornamelijk in de steden thuis voelt en de malariamug juist niet. Malariapillen ga ik uiteraard slikken, maar is het ook nodig om je elke dag in te smeren met DEET? Is het raadzaam je kleding op het muggenrisico aan te passen? Of valt het allemaal wel mee? Zijn er gebieden waar het risico op vervelende muggen groter of juist kleiner is?

  • ikke

    Wanneer je informatie wilt ga dan naar een Vaccinatiepunt. Dit kost ons 7,50 pp per consult. Zij kunnen je informatie geven. Onze verzekering vergoed dit zelfs.

    Deet smeren is nooit verkeerd. Koop dit wel in het land zelf. Scheelt veel geld en is vaak sterker / beter dan hier in NL. Neem altijd kleding mee met lange mouwen van katoen voor de avond. Dan moet het goed komen.

    Maak jezelf niet bang voor malaria, niet iedere mug draagt de malaria parasiet. De kans is niet heel groot met redelijk voorbereiden maar moet je ook niet onderschatten.

    In de buurt van stilstaand water heb je meer kans op muggen dan bij stromend water of geen water in de buurt. Dengue komt voor in stilstaand water zelf. Dus niet zomaar in een meer gaan zwemmen of door plassen heen lopen.

    Ga naar een Vaccinatiepunt of andere tropendokter en laat je daar voorlichten. Onze voorkeur gaat altijd uit naar Malarone tegen malaria aangezien dit bij ons geen bijwerkingen geeft. Dengue is gewoon oppassen.