uitgave in birma

  • kittyeijnde@hotmail.com

    hallo,

    nog een paar maanden en dan is het zover dan ga ik bijna een maand naar birma.

    ik ga wel met een groepsreis met sawadee. de overnachtingen en het ontbijt zijn inbegrepen

    en ook een aantal entreegelden.nu is mijn vraag wat zou ik ongeveer per dag kwijt zijn aan

    eten drinken en entreegelden. dan weet ik ongeveer wat ik mee moet nemen aan dollars.

    alvast bedankt kitty

  • ikke

    Wij zijn net terug en hebben totaal 700 euro in bijna 3 weken uitgegeven, 2 personen. Hotels waren al betaald en geboekt. Dus eten, drinken maar ook entree's voor Gouden rots, tempels, Bagan, Inle Lake etc., souveniers zitten er allemaal in.

    Wij zijn iedere avond gewoon uit eten gegaan en drankjes gedronken. Circa 25 euro per dag aan eten voor 2 personen. Met 50 euro per dag kom je er wel.

    In restaurant zijn de prijzen ongeveer:

    Bier kost voor fles 65 cl 2 euro; blikje 1,5 euro

    Hoofdgerecht tussen 2,5 en 10 euro (Kreeft minimaal 20 euro)

    Nagerecht 1,5 - 2,0 euro

    Frisdrank 1 euro

    Lunch tussen 1,5 en maximaal 10 euro

    Je kan trouwens pinnen tegenwoordig bij CB Bank. Geen ervaring er mee want wij hadden geen pinpas mee. Wij hadden 1300 dollar en ruim 600 euro mee en kwamen met 1200 dollar terug. Euro's worden ook goed geaccepteerd tegen een redelijke koers, Bij ons 1079 K voor 1 euro tegen 870 K voor 1 dollar op vliegveld Yangon en Bagan. Neem gewoon euro's mee. Biljetten die niet al te veel gekreukeld zijn worden geaccepteerd. Entree's wordt aangegeven in dollars, euro en Kyat als volgt bijvoorbeel: 5 dollar of 5 euro of 5000 Kyat om Inle Lake in te komen.

    Royal Palace met temples en U bein bridge: 10 dollar of 10 euro of 10000 Kyat

    Biljetten werden ligt gevouwen gewoon geaccepteerd. Ze kunnen soms moeilijk doen maar dan moet je ze laten kiezen tussen andere biljetten. Voor ons was het een sport om slechte biljetten uit te geven en dat lukte! Wij hebben geen 1 zeer nieuwe biljetten uitgegeven.

    Doe je voordeel er mee!

  • EM

    Beste Kitty,

    Wij zijn sinds half november terug.

    Wij konden nergens pinnen, ook niet bij de CB Bank. Het moeten gloednieuwe euros en dollars zijn, iig er nieuw uitzien. En van de dollar is het serie nr. belangrijk, niet alle serie nr's worden geaccepteerd. Bij ons controleerde de bank hierop. Biljetten met een vouwtje of een milimeter scheurtje werden bij ons niet geaccepteerd door de bank, elk biljet werd nauwkeurig tegen het licht bekeken. Op straat lukte het wel (markt, juwelier) die zijn iets minder moeilijk, die snappen dat de waarde met een scheurtje of vouwtje niet minder is. De wisselkoers bij een bank of op straat is ongeveer hetzelfde. Wissel op straat alleen bij wisselaars die een ‘winkeltje’ hebben. We hebben mensen gesproken die bij het wisselen te weinig geld kregen en de wisselaar rende ervan door. Het is maar een paar euro maar niet leuk als je dat overkomt. Zeker ook dollars meenemen om in te wisselen, niet overal zijn euro's in te wisselen en je hebt ze nodig voor de entree gelden, je kan niet overal met euro's de entree betalen. Wij hebben vrijwel geen euro entree prijzen gezien, misschien kan dat wel als je reist met een organisatie. En daarbij is 10 euro meer dan 10 dollar.

    Kleine restaurantjes: lunch 80 cent á 1,5 euro, dinner 1 tot maximaal 4 euro. Tapbier lokale pub is 60 cent, fles 65 cl rond de 1,5 euro. Frisdrank 30 tot 60 cent. Het kan ook een stuk duurder, het ligt eraan waar je eet. Voor een glas bier in de skybar van Rangoon betaalden we met happy hour €4,- ;) De moeite waard, prachtig uitzicht! (met zonsondergang). Rangoon en Mandalay hebben een indiaase wijk waar je heel goed en goedkoop kan eten. Tip: maak een kopie van de lonely planet gids van de restaurantjes van de plaatsen waar je naar toe gaat.

    Met vriendelijke groeten,

    Elles

  • ikke

    Pinnen kan vanaf 15 november. Zie voor meer informatie http://www.cbbankmm.com/news.php?l=e&id=109

    Dus het kan kloppen dat EM de melding kreeg dat het niet werkte.

  • EM

    Goed bericht voor de nieuwe toeristen, is toch wel handig als je ergens kan pinnen. Dank voor info, ikke!

  • JE

    Een kennis van me heeft het drie keer geprobeerd in Mandalay vanaf 24-11, twee keer zonder succes, service not available. 3e keer met succes 100.000 kyat. Daarvoor werden 5000 kyat transactiekosten in rekening gebracht. De koers 91,80 euro. Volledig betrouwbaar is het allemaal nog niet, dus voorlopig nog steeds voldoende cash meenemen.