reis door Myanmar

  • Ingrid Reneerkens

    Rondreis door Myanmar,

    Net terug van een geweldige reis door Myanmar. Dit (mede) dankzij onze betrouwbare, goed Engels sprekende chauffeur. Alles tot in de puntjes door hem geregeld!!! Neem gerust contact met hem op: Thant Zin (thantzin.k31@gmail.com)

    Gr. Ingrid

  • Vera baltus

    Hoi Ingrid,

    Wat fijn dat het je goed bevallen is. Ik ben me nog aan het oriënteren of ik in een groep moet gaan of alleen. Ben jij alleen gegaan? Hoe lang en hoe ging dat met overnachtingen? Is het veilig alleen?

    Met vriendelijke groet,

    Vera Baltus

  • Chrisje

    Hoi vera,

    Ja, het is veilig voor een vrouw alleen om door Myanmar te reizen. Je vraag over hoe te overnachten is de laatste paar jaar wat ingewikkelder. Ik lees op deze site van mensen die moeite hebben een plek in de questhouses te vinden. Ik heb daar zelf nooit wat van gemerkt. Misschien is dat omdat bijna iedereen het bekende rondje Yangon, Mandalay, Inle , Bagan maakt. (Er is zo veel meer te zien dan dat!, Stel gerust je vragen.) Deze trip heb ik op de bonnefooi gemaakt in 2006. Toen was er niks aan de hand. Maar ook op mijn latere reizen heb ik bij tussenstops in Yangon en Mandalay geen moeite gehad accomodatie te vinden. Laatste keer was in januarie 2012.

    Inmiddels spreek ik de taal een beetje en heb ik bekenden in Yangon. Als je wilt kan ik hen mailen om een kamer in Yangon voor je te vragen in een heel prettig klein familie hotel. Zij zullen je in alles bij staan en voor je bellen naar questhouses in andere steden als je je je volgende plekje wilt garanderen. Maar ga gerust van de gebaande route af!! je reis wordt er zo veel interressanter door en goedkoper. (Het vervoer is in Myanmar duur vergeleken met al het andere. Dat geldt voor elke route. Maar eten en slapen wordt goedkoper naarmate je de bups ontvlucht en je eigen weg volgt.

    Veel mensen hebben het op deze site over auto met chauffeur/ gids. Echt nergens voor nodig hoor! Reizen met de trein en boten is een feest. Het kost misschien iets meer moeite je weg te vinden. Maar hoe erg is dat in een land waar iedereen de moeite wil nemen je even te helpen? Je maakt er zoveel meer contact met de lokale bevolking door. Ik heb me in heel Myanmar nog nooit onprettig gevoeld.

    Er zijn natuurlijk wisselend, afhankelijk van huidige politieke shit, gebieden waar je niet of weer wel mag reizen. Maar ook dat werkt vrij simpel: als je er niet mag komen kun je er ook geen trein/bus/boot kaartje voor kopen….

    Ik zou zeggen: Ga en heb de reis van je leven….

    Groetjes, Chrisje

  • peter

    Hoi chrisje

    zelf ga ik ook elk jaar weer terug naar Myanmar maar elke keer worden de overnachtingen duurder ?

    mag ik jou vragen wat je betaald voor een overnachting bij het familiehotel in yangon

    vriendelijke groet.peter

  • Lieneke

    Kun je me wat tips geven om van het bekende rondje af te wijken? Wij willen fietsen in Myamar en niet op de plekken waar veel toerisme is. We houden van het platteland en de kleine dorpjes, tips welkom.

  • janericunger

    Hoi Chrisje,

    ik wil graag gebruik maken van het familiehotel dat je in Yangon kent. Kan je het naar mij mailen en jouw email adres sturen voor aanvullende informatie? Met hartelijke groet, Jan Eric Unger janericunger@kpnplanet.nl