Zelf autorijden in Myanmar

• Boy Menist

Hallo allemaal.

Na bezoeken aan Thailand en Indonesie staat Myanmar nu hoog op mijn verlanglijstje.

Het gevoel van vrijheid dat zelf autorijden geeft is voor mij erg belangrijk. Ik heb dit gedaan in Thailand en op Bali, en dat is me prima bevallen. Een beetje hectisch verkeer vind ik geen probleem.

Wel zijn er soms redenen om niet zelf auto te rijden. Zo krijg je in sommige landen als buitenlander altijd de schuld van een ongeluk. Ook kan ik me in Myanmar voorstellen dat verdwalen een groot risico is, immers, je kan dan verzeild raken in delen van het land waar je niet wil zijn.

Mijn vraag is: kan ik zelf auto rijden in Myanmar? Heeft iemand dat al eens gedaan?

Bedankt vast,

Boy Menist.

• Sandra

Hoi Boy,

Ik heb er zelf geen ervaring mee. Het lijkt me spannend om zelf te rijden. Wij hebben wel een paar keer een motortje gehuurd en kregen van sommige mensen dringende adviezen om bepaalde wegen en afslagen te mijden (mn in de Shan staten). Omdat er rebellen kunnen zitten of omdat er een oud legercamp zat overgenomen door politie. Door beiden groepen zouden we aangehouden kunnen worden en gedwongen worden om de motor af te geven. Anderen mensen wisten hier weer niks van, dus het lijkt me lastig om goede info te krijgen waar het safe is en waar niet. De gebieden waar het kan rommelen, schijnen weleens dichterbij te zijn dat wij denken. Verder zijn er plaatsen (bv Kengtung, Myitkyina en noordelijker) die je als toerist niet over de weg mag bezoeken. Moet met vliegtuig of boot. Verder zijn de wegen wel superslecht!

Succes ermee!

• JE

Hallo,

Bij mijn weten is autorijden voor buitenlanders verboden in Myanmar, uitzonderingen wellicht voor VN personeel of CD. Bij ongeval ligt schuld altijd bij automobilist, die lange gevangenisstraffen k verwachten.

• Boy Menist

Hallo,

Dank voor je info. Ik heb dit signaal nu ook ergens op internet gevonden, dus ik zie er maar vanaf om zelf te gaan rijden. Wel jammer….

Groeten,

Boy Menist