update

• mireille

Hallo allemaal,

Wij zijn net terug uit Myanmar en hebben een supertijd achter de rug!!!

Ik zal de toekomstige Myanmar-reiziger updaten;

Bijna alle prijzen die in de lonely planet staan zijn niet meer van deze tijd. Reken gemiddeld 5000 kyatt meer voor een busticket! De boot van Mandalay naar Bangan is behoorlijk in prijs gestegen. Je betaald voor een bootticket $25 pp!

Zelfs de Burmezen lopen te klagen dat de prijzen erg gestegen zijn in de afgelopen paar maanden!

In Yangon kregen wij voor $100,- biljet= 1250 kyatt en voor $50,- biljet= 1190 kyatt.

In Mandalay en Ngapali kregen wij voor $20 en $50 biljetten= 1150 kyatt.

Wij hebben een hele leuke gids gehad tijdens onze trekking van Kalaw naar Inle Lake. Zijn naam is Jimmy Shwe. Zijn bedrijfje heet “Ever smile”en zit t.o het Parami Motel in Kalaw. Hij spreekt heel goed Engels, zorgt goed voor je en is erg enthousiast. Zijn kok kan geweldig goed koken en dat was erg fijn na een dag wandelen! Zorg voor goeie schoenen. De eerste dag loop je 17km, de tweede dag loop je 20km en de derde dag 14km. Bij hem kost een trekking $30,- en daar zit alles verder bij in!

Probeer niet de paden van de Lonely Planet te bewandelen. Neem eens een zijpad…Alles wat in de LP staat was vol, vol en nog eens vol. Het is jammer dat je bijna geen kans van slagen hebt als restaurant- of hoteleigenaar als je niet in de LP staat! Volgens ons is dat niet de bedoeling van het reizen door een land als Myanmar! Laat je verrassen door de localen en win informatie in bij je guesthouse etc. Zij zijn volledig op de hoogte en kunnen je overal mee helpen.

Ook was het voor ons geen probleem om emails te verzenden vanuit Myanmar. Wij hebben zelf quicknet en op de meeste plaatsen kon je gemakkelijk het internet op!

Als je meer informatie wilt dan hoor ik het graag!

• Boy Menist

Hoi Mireille.

Dank voor je bericht, erg nuttig. Ik ben zelf in de voorbereidende fase, en heb net de LP gelezen. Wel heb ik nog wat vragen. Misschien dat jij of anderen raad weten.

In welke mate kun je bonnefooien? Een hotel, een binnenlandse vlucht, een treinreis? Kan ik dat in feb/mar ter plekke doen, of moet ik van alles hier al regelen?

Wat is de beste/goedkoopste vliegreis ernaartoe?

Zal ik nou wel of niet die enge malariapillen gaan slikken?

Hoe bereik je, bijvoorbeeld vanaf Bagan, Ngapali beach? Lijkt wel onmogelijk!

Alvast heel erg bedankt!

Groeten,

Boy Menist.

• mireille

Hoi Boy!

Wij zijn eerst met China Airlines naar Bangkok gevlogen en vervolgens met Thai International Airlines naar Yangon. Je kunt kijken op Ticket2go voor vliegtickets.

Wij hebben alles in Myanmar op de bonnefooi gedaan. Je guesthouse kan alles voor je regelen. Wij hadden wel wat problemen met het boeken van bus-en vliegtickets en het vinden van hotels ivm het het hoogseizoen.

Wij hebben besloten om geen malaria te slikken. Enge pillen met enge bijwerkingen. Bij de GGD op Schiphol vertelde ze ons dat er vanaf Januari geen malaria-muggen meer zijn. Wij hebben ons flink ingesmeerd met Deet {over eng spul gesproken} lange broek en t shirt met lange mouwen aan. Het bekende werk…

Wij zijn vanaf Bagan naar Ngapali gevlogen. Je doet er een kleine twee uur over. Het vliegtuig maakt eerst een landing op Heho, Inle lake. De busrit duurt erg lang en de weg schijnt vreselijk te zijn. Probeer in Mandalay een hotel te boeken voor Ngapali. Bij Seven Diamonds hebben ze ons erg goed geholpen!

Ik weet niet wat je budget is, maar probeer zo af en toe een vliegtuig te pakken. De busritten zijn erg leuk, maar duren eeuwig. Yangon-Kalaw = 17 uur. Inle Lake-Mandalay= 12 uur. En met het vliegtuig ben je er in een uurtje of zelfs minder!

Succes met je voorbereiding!

Groetjes, Mireille

• Marieke

Je betaald dus nergens met dollars (zoals in de LP staat)???

Wij gaan morgen…

• Michelle

Hoi Marieke

Ik zie dat je morgen vertrekt!;-)

Ik antwoord maar even kort, kheb t nogal druk met me werk:-(

Je kunt alles met Kyatt betalen. Maar dan heb je een flink pakket geld bij je. Ik betaalde “grotere” uitgaven met usd, de rest in K.

Ik vind t super Mireille dat je t zo leuk gehad hebt!!:-).

als ik ff wat tijd heb kom ik even terug hier.

Marieke fijne reis!

• Boy Menist

Bedankt hoor!

Nuttige informatie EN enthousiasme…. nu ga ik zeker!

Groeten,

Boy Menist.

• Sandra

Op de bonnefooi is prima te doen, februari/maart is ook niet echt hoogseizoen meer. Vliegen is inderdaad een goede optie en betaalbaar. De prijzen in november waren lager dan in de LP staat. Heho (Inle Lake en Kalaw) - Mandalay: 35 USD; Mandalay - Bagan: USD 32; Bagan - Heho: 51 USD; Heho - Yangon: 72 USD. Het maakt niet zoveel uit met welke maatschappij je vliegt. Probeer in Birma wel op tijd te informeren naar een vliegticket. Maar naar de bekende plaatsen gaan vaak vluchten, soms wel meerdere keren per dag door de diverse maatschappijen. Je kan van Bagan ook rechtstreeks naar Ngapali Beach, klein uurtje. Daarnaast is ook een shared taxi heel betaalbaar en goed te doen. Wij zijn van Mandalay naar Pyin U Lwin met share taxi gegaan (standplaats staat in LP, maar guesthouse kan het ook voor je reserveren) voor 5000 kyat pp, en ook van Hsipaw naar Mandalay voor 10.000 kyat (ook via guesthouse geregeld). Tot slot hebben wij wel malariapillen geslikt, Malarone, en geen bijwerkingen gehad. In november hadden we wel last van muggen en gelukkig kregen wij een gedeelte vergoed door onze zorgverzekering.

Succes

groetjes Sandra

• Ellen

kan iemand mij vertellen hoe jullie het gedaan hebben met het geld.

Ik heb begrepen dat je niet kunt pinnen, geen visa kaart en geen traveller cheque's.

We hebben weinig zin om al het geld contant mee te nemen.

• Marjan

Wij hadden de hotels/vluchten e.d. via reisbureau betaald. Geld om ter plekke uit te geven hebben wij inderdaad contant meegenomen. In de hotels hadden we of een kluisje op de kamer, of we gaven een envelop bij de receptie in bewaring voor in de centrale kluis. Ook de tickets e.d. deden we in die envelop.

Visa kan in sommige hotels, maar wordt afgerekend in Singapore dollars, dus 2x koersverlies. Niet overal kun je met creditcard terecht.

Bedenk wel dat dingen in Birma soms minimaal 10 jaar achter lopen t.o.v. het westen, ook het pinnen! Dat is dan ook één van de charmes van het land.

En wij hebben ons geen moment onveilig gevoeld als we het geld wel bij ons hadden tijdens transfers/uitstapjes. We hebben wel het geld e.d. verdeeld over ons tweeen en uiteraard je spulletjes in de gaten houden, zoals je hier ook zou doen.

• Anneke

Als je van plan bent om vooral de plaatselijke bevolking te laten profiteren van je komst, zal betalen met een creditcard moeilijk worden. Dit kan hoofdzakelijk in de grotere (overheids)hotels of de zaken van de rijke Chinezen.

Wij hadden alleen cash bij ons en we hebben ons geen enkel moment onveilig gevoeld.