update

• Frank

Hoi Leonie! Fijn dat je me zo vlug antwoord stuurt. Het is me nu duidellijk(er), maar omdat jullie ervaring hebben en ik niet vraag ik me toch af wat het verschil is tussen de bedragen die je noemt en de “officiele” koers. Die 125.000 Kyatt is dus wat je op de zwarte markt krijgt, maar is dat niet link?? Je kunt gemakkelijk valse biljetten in je handen gestopt krijgen of biljetten die inmiddels verlopen zijn (denk maar aan onze oude guldensbankbiljetten).

Zodra je de douane gepasseerd bent heb je geld nodig. Er zijn geen ATM's, de banken wisselen alleen tegen de officiele koers (dus tien keer zo weinig), hoe vind je dan zo snel een geldwisselaar. Of komen die “vanzelf” naar je toe???

Ik hoop dat je nog even tijd kunt vinden mij dat uit te leggen.

Dat zou ik erg prettig vinden!!!

Tot mails dan maar…..

Frank

• Boy Menist

Hoi Frank.

Wat je kunt doen is de biljetten vanaf internet uitprinten (wel in kleur doen) en de printout meenemen. Je kunt zo controleren of je nieuwe biljetten aangeboden krijgt.

Biljetten van 10 t/m 500 staan hier: http://www.easterwood.org/asia_trip_2001/Burma/images/burma_newcurrencyimages.htm

En van 1000: http://www.made4you.org/Galerie/doku/Myanmar_info.htm (halverwege ergens).

Sowieso lijkt het leeuwtje een goede indicator, volgens mij hebben alle nieuwe biljetten die en alle oude niet.

Groeten,

Boy.

• mireille

Je hoeft je geen zorgen te maken over het omwisselen van het geld!!! Je kunt met een gerust hart je geld omwisselen in je hotel of guesthouse. Deze hanteren een redelijke goede koers! Als je naar de markt gaat, vinden de geldwisselaars jou wel!!!

Je kunt de Burmezen goed vertrouwen!

Wat je kunt doen is voor een aantal dagen geld omwisselen in je guesthouse zodat je gewend raakt aan de biljetten. Daarna kun je de zwarte markt op!!!

Denk eraan NIEUWE biljetten mee te brengen!!!! Oude biljetten kun je echt nergens kwijt en dan heb je een groot probleem in Myanmar! Wij hebben het zelfs geprobeerd bij een groot hotel en ook daar namen ze de biljetten niet aan!

Dus nog een keer; voor $100,- biljet krijg je een betere koers dan voor

5x $20,- biljetten!

Heel veel plezier in Myanmar!!!!