Is het gepast in Myanmar als vrouw met een bermudashort rond te lopen??
Kun je de tempels binnen met een lange of driekwart broek of moet je altijd een rok dragen??
Mag je een t-shirt zonder mouwen dragen??
In de pagodes is een lange broek of driekwart broek prima, en een t-shirt mét mouwen (zolang de schouders bedekt zijn is het ok). In sommige pagodes werden wij echter toegelaten in short en mouwloos shirt.
Voor de rest is het geen probleem om in short en mouwloos shirt over straat te lopen, al wordt je dan soms wel raar bekeken.
Je voelt zelf wel een beetje aan wat op welke plaats kan en niet.
Goede reis,
An
In de pagodes is het inderdaad ongepast om met blote schouders en knieën te lopen. Soms laten ze je wel toe maar bedenk dat dit heel storend en ongepast is voor de plaatselijke bevolking.
Op straat voelde ik mij ook niet prettig als ik in een hemdje liep, maar dit is persoonlijk. En een lange rok of driekwart broek is ook best prettig dragen in de hitte. Net zoals een shirt/blouse met mouwtje. Helpt ook nog tegen verbranding…
Hallo,
Het is ongepast om als vrouw in korte broek of rok te lopen. Voor mannen is het ongebruikelijk maar minder erg. Ik heb eenmaal een rok net onder de knie aangehad en je wordt inderdaad nagekeken. Je ziet de inheemse bevolking ook echt niet in korte broek of rok lopen. De meeste toeristen respecteren deze wens en lopen dus ook lange broek of rok. De meeste pagodes zul je daarom ook niet worden toegelaten in korte broek of blote schouders of buiken (staat ook vaak bij de ingang). Een driekwartbroek is trouwens prima.
Groetjes Linda
Ik heb in de steden vooral in een rok tot mijn knieen gelopen. Dit was geen probleem. Als het in een pagode niet kon, kreeg ik een longi aan. Tot grote hilariteit van de bevolking :-). Later nam ik mijn eigen longi mee, op de markt gekocht!
Tijdens het reizen droeg ik een driekwart broek of een lange broek.
Verder droeg ik t'shirts met een mouwtje.
Na 3 weken Mayanmar heb ik korte broek en rokjes aangehad, alles wel net boven de knie. Maar in mijn rugzak altijd wel een losse pareo die ik dan in de pagodes en diversen plaatsen over mijn rokje en korte broek knopte. Dit was totaal geen probleem en er werd met veel respect en gelach naar gekeken. Want ze zien het toch ook wel heel anders bij bepaalde toeristen.
Nog belangrijker is makkeliijk schoeisel aan te doen daar je in alle pagodes verplicht bent om schoene en je sokken aan te doen en ja het is er allemaal niet even schoon, dus zwarte voeten is heel normaal.
gr. Monique
Hoi Andrea,
In alle niet westerse landen is het ‘not done’ om met shirt met blote schouders rond te lopen of rokjes boven de knieen, bh's die wat dikker zijn waardoor je tepels niet uitsteken zijn ook aan te raden, zéér onbeleefd in niet-westerse culturen (en je ziet alle mensen dus naar tepels van westerse vrouwen staren, ik heb nog nooit iets dergelijks bij een niet-westerse vrouw gezien, wel jammer eigenlijk ;-)
Voor mannen is het onbeleefd om met korte broek rond te lopen, lange broek dus in alle niet toeristische plaatsen.
Doe zoals de mensen daar doen!
Paul
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?