Lekker eten?

• KeesS

Ik ben van plan om naar Birma/Myanmar te gaan met mijn dochter (27). Waarschijnlijk willen we op de bonnefooi, maar ik heb de volgende vraag. Ik ben diverse keren in India en Nepal geweest en heb op de één of andere manier altijd wel pech met het eten, hoe goed ik ook uit kijk. Hoe is het eten in Myanmar? Kun je daar betrouwbaar eten of is het te vergelijken met India?

• Anneke

Het eten is heel goed. Alleen moet je een beetje oppassen met de echte Birmese keuken. Ze maken n.l. ‘s morgens het eten al klaar en dan staat het de hele dag. Als je dan ’s avonds bij zo'n tentje eet moet je wel uitkijken wat je neemt. Wij hebben het wel gedaan en het is ook goed gegaan maar er zijn meer dan genoeg alternatieven. Wel hebben we altijd bij restaurantjes gegeten van de plaatselijke bevolking. Dus niet bij de grotere (overheids of van een rijke chinees) restaurants.

• Andrea Schotman

Ben net terug uit Myanmar. Was met een groep van 18 waarvan er 17 ziek zijn geweest en behoorlijk ook.

Dus zou maar uitkijken met eten. (vooral in het begin)

Trouwens een tip: neem star cola (flesje)dat smaakt net als coca cola en is 1/4 van de prijs.

Geweldig land en lieve mensen.

Kijk uit bij de gouden rotspagode. Niet echt de moeite waard en vreselijk commercieel.

Groetjes

• Anneke

Natuurlijk moet je altijd uitkijken en de regels cook it, peel it or forget it in gedachten houden.

Wat betreft de gouden rots ben ik het niet helemaal met je eens. Uiteraard is het commercieel (dat is overal ter wereld met bezienswaardigheden) maar het hoort zo bij dit land en het is toch wel heel bijzonder vind ik.

• marc

ik heb er dysenterie opgelopen…

groetjes,

marc

• Anneke

Ai geen leuk souvenier! Maar dat kan je ook oplopen in bijv. Afrika (weet ik van zeer dichtbij). Het is wel het risico wat je neemt als je naar dit soort landen gaat.

• MikeCNX

Ik ben het niet eens met de opmerking dat het eten 's morgens wordt bereid en dan de hele dag maar staat. Dat zal wel voorkomen, maar ik ken tig restaurants in Yangon en elders (Mandalay, Meiktila, Tatkon etc.) waar de hele dag door gekookt wordt en dat zijn bepaald geen toeristen restaurants! Je bent er eerder zelf een bezienswaardigheid.

Lion World (hoek Anyawatha Road en Schwedagon Pagoda Road op de eerste etage) in Yangon is er een van. Je eet daar al vanaf 300-400 kyats en prima. Grote porties en heel smakelijk bereid en ik ben er nog nooit ziek van geworden! Voor 2000-3000 kyats heb je daar echt een zeer luxe maaltijd! Maar zo zijn er tientallen, groot en klein.

Chinees eten in China Town in 'Yangon is ook uit de kunst. Dat zijn doorgaans kleine restaurants - echte familiebedrijven - waar het eten meer dan voortreffelijk is en zeer authentiek Chinees. Probeer Hong Lau Lau maar eens (416-418 Strand Road, Latha, Yangon). Een uitgebreid menu voor 2 personen met een stuk of 6-7 gerechten kost met een drankje er bij daar zo 10.000-15.000 kyats (nu ca. 6-9 Euro). Ales wordt vers per bestelling bereid zelfs de noodles en de dimsum! Heel leuk om de kok bezig te zien met het trekken van de noodles! Dus wel even wachten soms.

PS Groepsreizen brengen hun gasten meestal niet naar deze plaatsen. Ze zullen daar wel geen commissie vangen!