ook dit is burma

• marc

Docu over burma! http://www.youtube.com/watch?v=l-YVdpQHdqo

Ik wil niemand er van weer houden om te gaan naar Burma.

Na veel overwegen ben ik ook gegaan en het is prachtig.(6 jaar geleden)

De mensen,de natuur,de cultuur……maar met een verschrikkelijk regime.

Ik hoop dat iedereen zich wel bewust is van wat er zich afspeelt in Burma.

Zelf ben ik na mijn reis lid geworden van burmacentrum nederland en vorig jaar heb ik gewerkt als verpleegkundige in een kliniek voor burmese vluchtelingen.

Wat ik daar heb gezien en gehoord….verschrikkelijk.

Ik vind het soms ook erg lastig om dan vragen te zien op dit forum over dingen als:

kan ik emailen,is het eten lekker enz.enz.

Nogmaals een prachtig land….ik hoop dat mensen zich ook bewust worden dat het

een verschrikkelijke militaire dictatuur heeft.

Verdiep je in Burma en als het kan doe er wat mee.

Groetjes,

Marc

• Anneke

Helemaal mee eens!

En als je dan toch gaat zorg dan dat je geld bij de plaatselijke bevolking terechtkomt.

• Michelle

Voor zover ik het kan bekijken wordt dit prikbord bijna uitsluitend gebruikt voor allerlei informatie over Myanmar inzake het op reis zijn of gaan.

Ik begrijp best wat Marc bedoelt.

Ik kan hier nu een hoop gaan vertellen van wat er op verschillende locaties in de wereld gebeurt. Daar raak je niet over uitgepraat.

Ik denk dat we hier met zijn allen beseffen en weten wat voor regime er in Myanmar zit.

Ik ben ook van mening dat als we stoppen met reizen het voor de bevolking nog veel droeviger wordt.

En dat laatste moeten we zeker niet doen, hoewel de (europese en amerikaanse) politiek hier anders tegenaankijkt.

Ik ga dus dit jaar weer naar Myanmar:-)

• marc

Dag Michelle,

Het is ook geen oproep om niet te gaan.

Ik hoop dat ieder zich er alleen van bewust is.

Dat vraag ik me soms wel eens af.

Misschien je er in te verdiepen, het verhaal te vertellen, er iets mee doen….

Tank geen Total,vertel mensen wat er zich daar afspeelt,wordt lid van burmacentrum nederland je kan meer doen dan je denkt.

De mensen daar hebben de mogelijkheden er niet voor.

Groetjes,

Marc

• Michelle

Ik weet wel bijna zeker dat een ieder die naar Myanmar gaat weet wat daar loos is. Je kiest toch zeer bewust voor dit land.

De vragen die je hier op het prikbord tegenkomt zijn toch meer de huis, tuin en keukenvragen. Maar je hebt gelijk dat ze in geen verhouding staan tot de problematiek die er in Myanmar heerst.

Toch laat het regime nu toerisme toe. En dat is in ieder geval een positief teken. Want soms begint het daarmee. Kijk maar eens naar Vietnam, Cambodja en Laos. Ook geen gezellige regimes. Maar het leven wordt er voor de bewoners wel wat aangenamer.

Verder is het volgens mij een utopie om te denken dat het regime veel wijzer wordt van het toerisme. Er komen per jaar 300.000 toeristen. Vergelijk dat nou eens met Nederland. Op pasen en pinksteren hebben we al bijna 2 miljoen toeristen. Van deze 300.000 komen de meesten uit Korea, Japan en China.

Ik was in Kandawgyi palace aan het koningsmeer. Mooi in het centrum, schitterend gelegen. 's-morgens lekker joggen op de loopplank langs het hotel. Dat is een staatshotel. Maar wel met enorm veel personeel. Als niemand daar komt staan ze toch ook maar allemaal weer op straat. Kosten via asiarooms 48 per nacht. Mensen die daar bedienen zijn zo enorm lief, attent en zorgzaam.

Ik ben me aan het verdiepen in Laos. Want daar is ook wel het een en ander loos. Myanmar laat ik aan anderen over. Maar Myanmar is zonder enige twijfel een uitdaging.

• Anneke

Natuurlijk wordt het regime niet wijzer van toerisme. Maar de plaatselijke bevolking wel. En we kunnen al zo weinig doen voor deze mensen. Juist daarom vind ik het zo belangrijk om daar op te letten als je daar bent.

En ik ben het helemaal met Marc eens dat je kunt helpen door die mensen een stem te geven. Zij kunnen het niet, wij iets meer. Wat dat betreft wordt er nog veel te weinig aandacht gegeven aan Birma.

Helaas heeft boycotten ook weinig zin gehad. De hoge heren liggen er niet wakker van. Wel heeft het ervoor gezorgd dat veel meisjes de prostitutie in moesten om nog wat te verdienen toen hun werk verdween. Ook hebben veel jongens uit pure wanhoop voor het leger gekozen. Allemaal mooi bedacht om fabrieken e.d. te sluiten maar het was geen oplossing voor de bevolking.

Dit forum is ook geen plek om politiek te bedrijven of oplossingen aan te dragen (wisten we maar de juiste oplossing) maar wel een plek om informatie uit te wisselen over dit vreemde land met hun geweldige mensen. Maar wees je wel zeer bewust van de situatie van die lieve mensen en weet wat je kunt doen om een beetje te helpen. En dan vind ik Marc een voorbeeld.

• Michelle

Ik hoop dat het voorbeeld van Marc een vervolg krijgt, en niet alleen met woorden.

De huidige situatie in Myanmar is er al veertig jaar. Maar goed, het communisme was ook ineens verdwenen, dus dit regime in Myanmar verdwijnt ook op een dag……

Dan rust op ons de verplichting om deze mensen ook te helpen. Wat dit aangaat doet NL in zo azie verrekte weinig.

Over prostitutie:

Het regime in Laos is in zo azie het enige land dat er echt iets aan doet. Het terugdringen van prostitutie. De afgelopen maanden zijn tientallen toeristen opgepakt en konden hun cel verlaten tegen betaling van een boete van 3.000 > 5.000 usd. Die toeristen zie je dus niet meer terug. Die boetes verdwijnen overigens voor het grootste gedeelte in de zakken van ambtenaren.

Verder zijn een aantal disco's in Vientiane vanaf 22.30 potdicht.

Wij, als Hollanders, dienen wel aan enige zelfreflectie te doen.

Als het om prostitutie gaat. Bij ons is immers prostitutie gelegaliseerd.

Dat vind je nergens, nada in de hele wereld. Moeten wij nou iets aan Myanmar gaan vertellen op dit gebied?

In NL wonen en werken tienduizenden prostituees. Daarnaast nog honderden meiden, die door hun zogenaamde “Loverboy” gedwongen worden tot betaalde sex.

NL is het centrum van vrouwenhandel in Europa. In NL kan immers alles, wordt alles toegestaan.

Ik krijg dit alles niet uitgelegd in Azie. En ik snap er zelf al helemaal niets meer van. Dit alles kan hier dus gewoon.

NL is zo langzamerhand flink aan het wegglijden. Daar kunnen we dus heel wat aan doen. WIJ WEL. HIER. Maar niemand doet er wat aan. We moeten in NL eerst eens onze eigen voortuin schoon gaan maken. Voordat we kritiek op andere landen hebben. Want daar zijn we o zo sterk in. NL doet alles zo geweldig.

Per jaar vertrekken 130.000 Nederlanders naar elders. Omdat ze het hier niet meer zien zitten. Dit wordt gewoon een achterlijk land. Vanwege onze tolerantie. Maar is het dat wel?

Alles kan in NL.

1. Drugs kun je kopen. Alleen drugs inkopen voor de handelaar is een misdaad. Dat begrijpen ze in Azie niet en ik kan het ook niet meer uitleggen. Dat is toch niet te vatten.

2. Ambulance personeel dat inelkaar geslagen wordt. Dat maak je nergens mee. Je zal op dat moment maar hulpbehoevend zijn. Wie protesteert daar nu tegen? Nada. Politieagenten die in elkaar geslagen worden. Vechtpartijen rond en om voetbalstadions. Vechtpartijen in disco's. Meiden die er tegen hun zin in (half) verkracht worden.

3. Zinloos geweld. In Azie kan ik 's-avonds zonder probleem over straat. Als je hier iets zegt en het valt even niet goed, dan ga je 4 dagen later in rook op.

4. Hele families moorden elkaar uit. Gooien zichzelf voor de trein of worden in een bos begraven. Kinderen, die hun leven lang geterroriseerd worden door hun klasgenootjes. Geloof me, maar dat gebeurt dus niet in Azie. Wat moet er van die kinderen worden als ze volwassen zijn?

5. Leraren die vermoord worden. Leerlingen die vermoord worden. Pesterijen op het werk.

In Azie kijken ze me met zulke kijkers aan. Gebeurt dit dan in een van de rijkste landen ter wereld?

Ik ben ervan overtuigd dat Marc goed werk geleverd heeft in vluchtelingenkampen. Ik ben er zelf ook geweest. Op dit prikbord wijzen op omstandigheden aldaar is prima. Het wordt echter de hoogste tijd dat we onszelf in NL ook eens een vraag durven te stellen en wel deze:

Zou het niet eens tijd worden voor een dictatuur in Nederland?

• karin

Tja de politieke situatie is wel een probleem, ik ben er zeker op tegen hoe het nu daar is, vooral de angst van de bevolking die je daar zeker proeft.

Maar wie zijn er nu gelukkiger; de nederlanders of de burmesen?

• Michelle

Je kunt rijk zijn, maar toch ook heel arm……

Je kunt arm zijn, maar toch ook heel rijk…..

Ik ben afgelopen september toevallig een paar dagen bij een familie in Vientiane geweest. Opa-oma, hun kinderen en hun kleinkinderen.

Het geluk wat ik daar zag is eigenlijk onbeschrijfelijk. Respect hebben voor elkaar. De wijze van omgang met elkaar. 's-avonds gezellig met de hele familie thuis eten. Geen water uit de kraan maar hemelwater uit opvangbakken.

Verder verwijs ik naar het stukje dat ik geschreven heb. Ik heb slechts een paar onderwerpen genoemd.

Voor de rest moet iedereen maar het zijne ervan denken.

Zoals je weet zit in zo azie een groot deel van het gevoel geluk in het boedisme. Niet in het materialisme.

• marc

Sorry Michelle, maar ik vind je reactie erg kortzichtig en je laatste opmerking gewoon ronduit dom.

Hoe kan je in hemelsnaam de situatie in Nederland vergelijken met die van Burma.

Lees dit maar eens !!!!!!!!

Amnesty International:

“1100 politieke gevangenen in Burma achter de tralies”

Journalisten Zonder Grenzen:

“Na Cuba en Noord-Korea meeste journalisten gevangen ter wereld in Burma”

Human Rights Watch:

“Burmese leger heeft het grootste aantal kindsoldaten ter wereld”

Internationale Arbeidsorganisatie van de VN (ILO):

“De enorme schaal van dwangarbeid in Burma is een ‘misdaad tegen de mensheid’. Daarom oproep aan iedereen met economische betrekkingen in Burma deze te herzien“

Freedom House:

“Burmese generaal Than Shwe behoort tot de worst of the worst in de wereld”

International Forum Preventing Genocide:

“Burma behoort tot de 5 landen wereldwijd waar het grootste risico bestaat op volkerenmoord (genocide)”

Stichting Vluchteling:

“Na Palestijnse gebieden, Afghanistan en Soedan komen de meeste vluchtelingen ter wereld uit Burma”

Refugees International:

“Het Burmese leger gebruikt op grote schaal verkrachting als middel tegen opstandige etnische minderheden”

Wereldsgezondheidsorganisatie (WHO):

“Burma op de 190e laagste plaats (van de in totaal 191 landen) met betrekking tot de kwaliteit en de efficiëntie van de nationale gezondheidszorg”

Nb: Het Burmese regime besteedt 50% van diens budget aan defensie. Tegelijkertijd spendeert het slechts enkele procenten (0,4% van het BNP) aan gezondheidszorg; het laagste percentage ter wereld (aldus UNDP).

Onderzoek door e-magazine Parade:

“Op basis van consultatie van organisaties als Amnesty International, Human Rights Watch and Reporters Without Borders is ‘Burma’s Than Shwe the 3rd worst living dictator in the world’”

World Food Program (WFP):

“A third of children (under five) nationwide are suffering from malnutrition. The policies of government are in fact impoverishing these people.”

En dit wil?durf jij te vergelijken met nederland.

Schaam je!

Groetjes,

Marc