Boeken over Myanmar

• Marcel

Komend najaar ga ik - als onderdeel van een wereldreis - onder andere Myanmar bezoeken. Nu is de situatie in dat land vrij turbulent en de LP mede daardoor redelijk gedateerd.

Heeft iemand tips voor meer actuele boeken / reisgidsen over Myanmar?

• Marcel

Niemand?

• Anneke

Nou eigenlijk geen nieuwe reisgids. Vorig jaar is er wel een reisverhaal uitgekomen van Joop Verstraten n.l. ‘De boeddha en de marionetten.’ Is uitgegeven bij IJzer in Utrecht.

Maar je kan net zo goed je oude LP meenemen. De prijzen kloppen niet meer maar dat verandert steeds. En wat je mag bekijken blijft hetzelfde. Je mag gewoon niet overal naar toe van de regering en daar is helaas niets aan veranderd.

Zolang je de grote, luxere regeringshotels links laat liggen en de plaatselijke bevolking steunt, gaat je geld de goede kant op en betaal je nooit teveel.

Heel veel plezier!

• Marcel

Anneke,

Bedankt voor de informatie. Dat boek van Joop Verstraten ga ik zeker aanschaffen. Heb je het zelf al gelezen en zo ja, wat vond je ervan?

Heb inmiddels van LP begrepen dat er op korte termijn geen nieuwe uitgave van Myanmar verwacht wordt.

• Anneke

Het boek van Joop Verstraten heb ik inderdaad ook zelf in huis. Ik vind het zeker een aanrader. Er staan veel wetenswaardigheden in en ik ken de hele route die hij heeft gevolgd. Maar dat is vrij normaal hoor.

Ik moet er wel bij zeggen dat een kennis van mij, een echte globetrotter, wel een beetje moeite had met het boek. Ze kon zich niet echt een voorstelling van Birma maken maar ik denk dat je dat pas kunt als je er geweest bent. Het is een uniek land met een unieke bevolking.

• Gina

Secret Histories van Emma Larkin, zoektocht in de sporen van George Orwell;

Het lied van de kooi van Karen Connelly, over een gevangene in Myanmar, indrukwekkend;

Een reis door Birma van Thuis Heslenfeld, geeft een impressie van het land;

The Glass Palace van Amitav Ghosh, speelt o.a. in Birma, begint in het Palace in Mandalay;

Burmese Days van George Orwell, over de koloniale tijd in Birma, in 1933 geschreven, maar zeer leesbaar!

Reisgidsen: ik zou de informatie vooral van deze site halen en uit de oude LP. Je moet gewoon weten dat je alles cash moet meenemen en de staatshotels etc. moet mijden. De rest wijst zich eigenlijk vanzelf in Myanmar.

Groeten, Gineke

• Marcel

Anneke en Gina, bedankt voor de informatie!

• renee

Goede reisboekentip;

Stefan Loose Reisebuch Myanmar uit 2006 = zeer goed en te bestellen via internet.

Het is een soort Duitse LP. Mogelijk ook te koop bij Pied a Terre in Amsterdam

Reise Know How Myanmar oktober 2006 is ook duits en zeer goed vergelijkbaar met LP, eveneens te bestellen via internet (Amazon)