De eerste nacht

• Roger Alles

Wij gaan in nov.'07 met 4 personen naar Myanmar.

Wie heeft er tips i.v.m. het wisselen van geld, het vinden van slaapgelegenheid voor de eerste nacht, en andere te bezoeken plaatsen “weg van de toeristische hoogtepunten”.

• renee

Boek het Summit Park View hotel via asiahotels voor maar 35 dollar per kamer je hebt een **** hotel + ontbijtbuffet + zwembad in Yangon op loopafstand van Schwedagon Pagode. Prijs ter plekke is twee keer zo veel!!

Je kunt er ook dollars wisselen (onbeschadigde exemplaren !!!) koers 1200 K voor 1 dollar begin 2007.

Vanuit Yangon kun je elke kant uit. Bago is een tip, niet toeristisch en fantastisch.

• MikeCNX

Mij lijkt het Central Hotel - naast het Traders Hotel schuin tegenover de Boyoke Aung San Market - een stukken betere keus. 30 USD voor een “de luxe kamer”. Gewoon per email gereserveerd direct bij het hotel. Dicht bij de Schwedagon Pagoda zitten schiet niet echt op, vooral niet als je 's avonds nog ergens heen wilt! Voor 1.500 kyats heb je uit het centrum (waar het Central Hotel dus zit) al een taxi naar Schwedagon. De koers is nu 1240 voor 1 US dollar. Je zult ca. 1220 krijgen in de praktijk.

Een andere optie is het City Star Hotel, iets goedkoper maar dat is ook wel te zien. Beide hotels hebben een website (zie Google) en je kunt het beste direct bij ze boeken. De afhaalservice - airport - is van beide hotel te duur. Standaard prijs is 5.000 kyats.

• Renee

Nou Nou Nou….

Ik heb in zowel het City Star hotel ($ 30) als het Summit Park View hotel ($35 via internet) (januari 2007)overnacht en het verschil tussen beide hotels is enorm.

Het eerste hotel is **** met zwembad inclusief gigaontbijt en het andere hotel is enigzings “rundown” . Wel ligt het City Star hotel in het midden van de “city” maar met een taxi ben je voor (ruim) 1 dollar vanaf Summit Parkview ook in dat centrum.

Het City Star is enigzins overpriced.

Overigens kun je in een gewoon hotel (bv Summit parkview) dollars wisselen tegen een prima koers (1200), waarom zou je al die drukte doen voor een paar Kyatts meer??

groet Renee

• MikeCNX

“Het eerste hotel is **** met zwembad inclusief gigaontbijt” Het City Star - de eerste die genoemd wordt - ligt in de stad bij de Sule Pagoda en is klem gedrukt tussen allerlei gebouwen. Een zwembad is er niet maar “run down” is het zeker. Ik heb er nooit meer dan 25 USD betaald. Het ontbijt daar is abominabel en alles incl. de gebakken eitjes is koud 's morgens. Het staat wel allemaal op rechauds maar die staan niet aan.

Het Summit Parkview ken ik alleen van naam. Ik vind een centraal gelegen hotel lekker dus zolang het niet afzakt is het voor mij het Central Hotel voor 30 USD. Voor iemand die de eerste keer komt is een centraal gelegen hotel m.i. een must. ik vind verschillen van 150 kyats op een dollar veel. Zeker als je er zeg 200 inwisseld, dan scheelt het wel 30.000 kyats, voor veel mensen daar - zeker op het platteland - een maandsalaris! Er zijn grenzen . . .

• karin

Hoi Roger, alles wijst zich wel in myanmar. Je kan op erg veel manieren geld wisselen, via je hotel, via een taxi chauffeur, via moneychangers op de straat etc. Kijk goed op de al eerder aangegeven sites hoeveel kyats je voor de dollar kan krijgen en tel je geld goed na. Maar daar kom je daar wel uit. De taxi vanaf het vliegveld kun je in dollars betalen. Bekijk het allemaal rustig, laat het op je af komen.

Wij hadden geen hotel ofzo geboekt vanuit hier. Er is daar genoeg keuze, klein groot, duur, goedkoper enz. Als je een leuke taxichauffeur hebt, brengt hij je vast naar een leuk hotel in de door jouw aangegeven prijsklasse.

'Weg van de toeristische hoogteppunten' kan je doen. Maar bijvoorbeeld bagan is erg mooi en als je voor het eerst in myanmar bent, kan je dat eigenlijk niet overslaan. Je kunt daar natuurlijk wel een andere route fietsen, niet naar de standaard tempels gaan (dan ben je vaak alleen in een tempel) en op straat lunchen/avondeten is een erge aanrader! Lekker eten en erg leuk om alles eens goed te bekijken, doen ze overigens ook bij jou maar dat is ok.

Neem wel een goede zaklamp mee, want de electrischetijd valt veel uit m.n.d. de regering. Sommige hebben een generator, maar je kunt niet zonder.

Weten jullie al een beetje waarheen jullie gaan reizen?

grtjs, karin

• roger

Al bedankt voor jullie reacties.

Het zal voor ons wel geen probleem zijn om ons plan ginds een beetje te trekken ,maar toch zijn nuttige tips steeds welkom.

Natuurlijk moet je de toeristische hoogtepunten aandoen,maar op minder gekende plaatsen is vaak veel meer origineels te beleven,voor ons toch we houden ervan om zo kort mogelijk het dagelijkse leven van de bevolking mee te beleven.

Na 11 maanden in het Belgische landje van melk en honing hebben we geen behoefte aan westerse luxe, een hotel met zwembad?neen liever kleinschaliger en familialer.

De juiste route is nog niet bekend, wie dus nog een leuk plekje weet??

Groeten Roger

• MikeCNX

Hou er wel rekening mee dat als je van de platgetreden paden afgaat het comfort naar beneden tuimelt. De logiesmogelijkhednhe zijn dan doorgaans zeer eenvoudig tot primitief. Ook kun je merkwaardioge dingen mee maken zoals ik oit bij Mahlaing (omgeving Meiktila). Ik schreef er ooit dit over:

En hier raakte ik dus “in de problemen”! Ik liep terug van het foto's maken op de kleine markt naar het restaurantje waar de jongen en de chauffeur dacht ik zaten. Maar nee, die waren weg. Ik zag ze even verderop zitten met twee heren te praten, plus een man in politieuniform. Nou ja, dacht ik, ik zie wel. Na een minuut of 10 (ik was inmiddels helemaal omringd door kinderen, mannen en vrouwen, die me vol verbazing zaten aan te gapen), kwam het hele gezelschap bij me zitten. Mijn paspoort werd minitieus bestudeerd, tegen het licht gehouden etc. etc. Ze hadden alle drie een boekje waar ze van alles en nog wat in schreven. Die in het uniform hield het na zo'n twintig minuten als eerste voor gezien en vertrok met een vriendelijk knikje. Daarna volgden de beide anderen ook. De jongen vertelde me dat ze wilden weten waar we logeerden, hoe lang we bleven, wat ik in godsnaam hier deed in deze uithoek, waar we heen gingen, naar wie precies en wat onze volgende bestemming was, etc. Ze wilden, dacht hij, geld maar konden geen goede aanleiding vinden. De uiteindelijke smoes was dat ze deze “inspectie” uitvoerden voor “mijn” veiligheid! Als me iets zou overkomen daar in dat gebied, waar zij verantwoordelijk waren, dan wisten ze dat ik er was en waar ik was en met wie ik er was en konden ze de boosdoeners zo oppakken. Heb je het ooit zo zout gegeten?

Ook een jaar eerder in Tatkon stond de politie al om 2.30 in de morgen - een half uur na aankomst - in het hotelletje om mijn papieren te controleren. Ze hebben me er niet voor wakker gemaakt, maar zijn de volgende dag toen we er zelf niet eens waren teruggekomen om de fotokopieen te halen. Alles was in orde, maar ze vinden het gek dat je in zulke kleine niet-toeristische plaatsen “ueberhaupt” wilt zijn. Ze waren helemaal tevreden en opgelucht toen ze hoorden dat de reis twee dagen later verder zou gaan naar Bagan. Dat is voor een buitenlander een prima bestemming :)

Michael

• karin

Ja ze weten precies waar je bent.

De toeristische hoogtepunten zijn in myanmar niet echt heel druk.

Ze hebben ook een trekking van 3 dagen van kalaw naar inle lake. Dat is ook echt een toeristen ding, maar het is erg mooi daar en je zit er midden in het boerenleven. Je komt misschien 5 westerse mensen tegen, misschien wel 10.

Alleen in de grote steden heb je de wat luxere hotels enzo, daarbuiten gewoon een simpele kamer. Je kan douchen (westerse of aziatische douche) en naar de wc, binnen of buiten je kamer….

Hoelang gaan jullie? Je moet veel tijd incalculeren om van plek naar plek te reizen, maar dat heeft zn charme.

grtjs, karin

• MikeCNX

Het is heel juist te wijzen op de lange reistijden. Die kunnen aardig tegenvallen. Denk niet 100-200 km dat is dus . . . Nee, reken gerust 25-50 km per uur. In de regentijd kan het nog trager gaan. Reden is vooral de slechte staat van de wegen en het gebrekkige wagenpark (incl. de zgn. “luxe” bussen en busjes). De “luxe” airco bussen die veelal ‘s avonds en ’s nachts rijden gaan ook niet veel sneller, daarbij stoppen die ca. elke 3 uur een half uur of meer bij een pleisterplaats voor wc bezoek en wat eten en drinken. Je hebt pech als je al een beetje dut, want je moet verplicht uit de bus.

Wil je echt wat van het land onderweg zien dan moet je een auto (met chauffeur, want anders gaat niet) huren en onderweg hier en daar overnachten. Dat duurt dan nog langer, maar zo zie je wel veel meer en het is best heel avontuurlijk.

Michael