Komende reis door Birma

• MikeCNX

Eind dit jaar ga ik weer eens een wat langere reis (15-21 dagen) door Birma maken. Gestart wordt in Mandalay en op het programma staan Maymyo, Lashio, Muse, Taunggyi, Inle Lake, Meiktila etc. Etc. staat voor tripjes vanuit die plaatsen in de wijde omgeving, met iets van we zien wel waar we komen.

Vanuit Chiang Mai vliegen we op en neer naar Mandalay en daar huren we auto met chauffeur - dus niet met chauffeur/gids of chauffeur en gids. Ik moet er niet aan denken een dergelijke niet zelden door de overheid gesponsorde betweter - gids dus - er bij :)

Nu dacht ik dat het misschien een goed idee was via een reisbureau dat maatwerk levert de vliegreis, de hotels en de auto te laten regelen. Dat viel vies tegen. Ik zal de naam van dit reisbureau - sponsor van deze startpagina, vandaar - maar niet noemen. Maar ter informatie toch mij bevindingen.

Na mijn reisschema opgegeven te hebben kreeg ik een eerste voorstel wat slechts in de verte leek op wat ik wilde. Zowas opeens ook Yangon in het programma opgenomen. Tevens was er een gids en stond er per dag wat ik allemaal bezichtigen ging. Dat niettegenstaande het feit dat ik vooraf met nadruk gezegd had dat beslist niet te willen.

Het twee voorstel klopte wel aardig, maar, maar . . . De vliegreis was bijna 20% duurder dan wat ik hier gewoon als consument betaal, de hotels eveneens veel duurder dan je op Internet op de sites van de hotels zelf gemakkelijk kunt vinden, al met al ca. 25%-35% hoger en voor de auto zou ik ca. 100 USD per dag moeten betalen, dat is minimaal 50% meer dan normaal. Toen ik narekenende op basis van wat ik weet dat het allemaal zo ongeveer kosten mag kwam ik op een bedrag van ca. 2.800 USD voor 13 dagen (dat hadden er eigenlijk 15 moeten zijn) volgens de opgave van dit reisbureau ca. 1000 USD goedkoper uit. Dat je iets voor de service van een dergelijk bureau betaalt is logisch maar ca. 45-50'% gaat me te ver.

Het excuus is dan belastingen (welke vroeg ik en dan noemen ze de luchthaven belasting van 10 USD die niet eens bij de prijs inbegrepen was en toeristenbelastingen die bij de hotelprijs zijn inbegrepen), service, onze agent in Birma etc. Allemaal zaken dus die normaliter inbegrepen zijn en die reisbureaus kunnen goedkoper boeken dan ik - dat is hun winst. De Birmese agent zal wel het leeuwendeel opslokken. Service die je extra betaalt als je erg tevreden bent heet fooi en die is uiteraard ook niet inbegrepen! Nee, mij niet gezien!

Al met al begrijp ik nu ook dat geen van deze reisbureaus echt zelf iets in Birma organiseert maar alles laat doen of moet laten doen door een Birmese agent.

Michael

• plony

Hallo Michael

Mijn zus en ik zijn vorig jaar november/december voor 29 dagen naar Myanmar geweest. Wij hebben een rondreis gedaan in Myanmar de kosten waren ongeveer 1600, 00 euro inclusief hotel met ontbijt.en vliegreis. Wij hadden een privechauffeur die ons overal naar toe bracht. Van te voren hadden wij opgegeven wat wij wilden. In november gaan wij weer terug voor nu 22 dagen want het land is prachtig. Wij verblijven nu wat meer dagen aan het Ingle meer en Bagan.Wij hebben dit geregeld via koning Aap maar ik kan je ook het adres geven van het reisbureau in Myanmar als je dat wilt.

Groetjes Plony en Margreet

• henri

hallo Mike

van de mogelijkheid om rechtstreeks van Chiang Mai naar Mandalay te vliegen heb ik nog nooit gehoord. Maar gaat dat ook echt lukken ?

• MikeCNX

Henri: Er gaat elke zondag al jaren een direkte vlucht met Mandalay Air van Chiang Mai naar zowel Yangon als Mandalay. Dus dat lukt wel! Ik heb beide routes al eerder gevlogen, naar Yangon en terug al ettelijke keren, Mandalay 1 keer tot dusverre. Kosten ca. 240 USD volgens dat reisbureau 275 USD . . . De 700 baht luchthaven belasting voor Thailand is al inbegrepen tegenwoordig (vanaf februari dit jaar), volgens de “maatwerk experts” kwam dat er nog bij . . .

Plony: De reis regel ik nu wel weer helemaal zelf. Ik heb mijn bekomst van deze zogenaamde experts met hun maatwerk die eigenlijk zelf toch niets doen en ook zelf bitter weinig weten, maar alles uitbesteden in Birma maar wel flink willen vangen, dat kan ik ook en gemakkelijker en uiteraard goedkoper! Maar een adres van een goed en betrouwbaar lokaal reisbureau is natuurlijk nooit weg!

Michael

• janko

je kunt het op internet opzoeken “”mandalayair.com

Deze mogelijkheid was er al in 2002.

groet Janko

>

> hallo Mike

>

> van de mogelijkheid om rechtstreeks van Chiang Mai naar

> Mandalay te vliegen heb ik nog nooit gehoord. Maar gaat dat

> ook echt lukken ?

• plony

hoi Michael

Ik heb het adres van adventure Myanmar travels & tours dat is geen bureau wat met de regering te maken heeft. Het is een klein bureau dat zit in een paar plaatsen. Email is aye@amtt.com.mm dat zit bij het Ingle meer en Bagan en Yangoon. Misschien heb je er wat aan in ieder geval prettige vakantie en geniet ervan

Plony