1e keer Birma

• Maaike

In November gaan wij voor de eerste maal naar Birma. Na het nodige gelezen te hebben over het land komen er toch een aantal vragen naar boven.

Is het een veilig land om door heen te reizen? (we zijn jaren Thailand/Laos en Cambodja gewend)

Kunnen we ongeorganiseerd door het land reizen?

Kunnen we een willekeurig hotelletje nemen of zit je als toerist vast aan bepaald

hotels

Wie helpt ons hiermee

gr Maaike

• André

Hallo Maaike!

Ik ben 2 jaar terug 4 weken door Myanmar gereisd, en heb ondervonden dat het prima te doen is om ongeorganiseerd te reizen daar. Wij, mijn reisgenoot en ik, hadden van te voren al wel een route gepland, en wisten in welke stad/dorp wij wilden gaan slapen. Maar niets vantevoren geboekt. Zodra je in een nieuwe stad/dorp komt ga je gewoon eerst opzoek naar een slaapplaats, en dan pas weer verder met andere dingen. Dat heeft voor ons heel goed gewerkt. We hadden al wel een lijstje met een aantal adressen/tips (o.a. Lonely Planet & van Vrienden) van waar we het best konden overnachten, en tegen welk tarief dat was. En bijna altijd was het eerste guesthouse/hotel waar we kwamen meteen goed. Alleen in Yangon hebben we even moeten zoeken naar iets wat ons zinde… De route die wij hebben gemaakt is

Yangon

Taungoo

Heho/Inle Lake

Mandalay

Bagan

Ngapali

Yangon

Ik ga er zeker nog een keer terug, want het is zo'n mooi land, en ik wil er nog veel meer zien! Natuurlijk is het ook dubbel, want het is en blijft een dictatuur. Dit merk je vooral in de grote stad. Maar als je gewoon oppast, en niet opvalt, dan komt het allemaal goed!

Als je specifiek nog dingen wilt weten dan hoor ik het wel.

Groet,

André

Maaike schreef:

>

> In November gaan wij voor de eerste maal naar Birma. Na het

> nodige gelezen te hebben over het land komen er toch een

> aantal vragen naar boven.

> Is het een veilig land om door heen te reizen? (we zijn jaren

> Thailand/Laos en Cambodja gewend)

> Kunnen we ongeorganiseerd door het land reizen?

> Kunnen we een willekeurig hotelletje nemen of zit je als

> toerist vast aan bepaald

> hotels

>

> Wie helpt ons hiermee

>

> gr Maaike

• geralda

je moet juist zelfstandig gaan reizen! op die manier kun je zorgen dat je geld voornamelijk bij de lokale bevolking terecht komt.

ik heb me in myanmar zeker weten veilig gevoeld.

• mia

Ik ga ook voor de eerste keer naar India, dat het veilig is ook voor vrouwen alleen heb ik ondertussen wel begrepen, maar hoe kan je het beste je verplaatsen, trein,of bus of beter vliegen? Weet jij het Andre?

gr miaAndré schreef:

>

> Hallo Maaike!

>

> Ik ben 2 jaar terug 4 weken door Myanmar gereisd, en heb

> ondervonden dat het prima te doen is om ongeorganiseerd te

> reizen daar. Wij, mijn reisgenoot en ik, hadden van te voren

> al wel een route gepland, en wisten in welke stad/dorp wij

> wilden gaan slapen. Maar niets vantevoren geboekt. Zodra je

> in een nieuwe stad/dorp komt ga je gewoon eerst opzoek naar

> een slaapplaats, en dan pas weer verder met andere dingen.

> Dat heeft voor ons heel goed gewerkt. We hadden al wel een

> lijstje met een aantal adressen/tips (o.a. Lonely Planet &

> van Vrienden) van waar we het best konden overnachten, en

> tegen welk tarief dat was. En bijna altijd was het eerste

> guesthouse/hotel waar we kwamen meteen goed. Alleen in Yangon

> hebben we even moeten zoeken naar iets wat ons zinde… De

> route die wij hebben gemaakt is

>

> Yangon

> Taungoo

> Heho/Inle Lake

> Mandalay

> Bagan

> Ngapali

> Yangon

>

> Ik ga er zeker nog een keer terug, want het is zo'n mooi

> land, en ik wil er nog veel meer zien! Natuurlijk is het ook

> dubbel, want het is en blijft een dictatuur. Dit merk je

> vooral in de grote stad. Maar als je gewoon oppast, en niet

> opvalt, dan komt het allemaal goed!

>

> Als je specifiek nog dingen wilt weten dan hoor ik het wel.

>

> Groet,

>

> André

>

> Maaike schreef:

> >

> > In November gaan wij voor de eerste maal naar Birma. Na het

> > nodige gelezen te hebben over het land komen er toch een

> > aantal vragen naar boven.

> > Is het een veilig land om door heen te reizen? (we zijn jaren

> > Thailand/Laos en Cambodja gewend)

> > Kunnen we ongeorganiseerd door het land reizen?

> > Kunnen we een willekeurig hotelletje nemen of zit je als

> > toerist vast aan bepaald

> > hotels

> >

> > Wie helpt ons hiermee

> >

> > gr Maaike

• E & MJ

Hoi Maaike,

Hier een live-berichtje uit Myanmar (Mandalay). Wij zijn ook voor de 1e keer in Myanmar (vorige week aangekomen) en het is hier fantastisch. Je kunt prima ongeorganiseerd rondreizen. En het is super veilig! Je kunt gewoon zelf beslissen in welke hotels je wilt overnachten. Veel plezier alvast!

Gr.

E & MJ

• Maaike

Hoi E en MJ,

Leuk om te lezen dat jullie het fantastisch hebben.

Ik weet niet hoelang jullie in Birma verblijven maar ben vooral benieuwd of jullie

een beschreven route nemen of ook van de geijkte paden treden.

Hoor het graag van jullie

Fijne vakantie verder

Zijn er andere lezers die mij kunnen vertellen of het mogelijk is om zelf een auto of motor te huren en zelf op pad te gaan.

Ik lees met suf aan alle info die er gegeven wordt over het reizen in Birma en het is zo tegen strijdig met elkaar.

gr Maaike

E & MJ schreef:

>

> Hoi Maaike,

> Hier een live-berichtje uit Myanmar (Mandalay). Wij zijn ook

> voor de 1e keer in Myanmar (vorige week aangekomen) en het is

> hier fantastisch. Je kunt prima ongeorganiseerd rondreizen.

> En het is super veilig! Je kunt gewoon zelf beslissen in

> welke hotels je wilt overnachten. Veel plezier alvast!

> Gr.

> E & MJ

• JosefSKIL

hallo reizigers,

Ook ik ben vorig jaar 4 weken in mijn uppie in birma geweest, met natuurlijk ook zeer gemengde gevoelens. Heel erg mooi, mensen super aardig, relatief weinig invloeden van buiten. Veel mensen geven zich uit als guide, maar werken voor de regering. Ik ben een paar keer uitgelokt om politieke uitspraken te doen, hetgeen me niet verstandig leek. Ik ben voor een meditatiecursus in een klooster geweest, net buiten rangoon. Daarna de stad maar verlaten. Op heel veel plekken zie je dat de mensen bang zijn voor de politie (=regering/militairen). De politie gaat schandalig om met de mensen en neemt ze alles af als ze willen, en je moet overal smeergeld betalen. (Ik spreek over het platteland) Je moet altijd wat dollars betalen dat natuurlijk naar de militairen gaat, Ik ben vanaf rangoon naar het zuiden gereist, en na vele roadblocks uiteindelijk terug gegaan, omdat ik echt niet meer verder kon, en met het vliegtuig van rangoon naar Mergui gevlogen. Daar aangekomen is officieel bijna niks mogelijk. Je mag nergens naar toe, maar als je via de lokale bevolking vraagt en je mee willen/durven meenemen heb je een waanzinnige vakantie. Ga niet naar de officiele toerist offices, want dan weten ze dat je er bent en houden ze je in de gaten en ontnemen ze je de vrijheid om “buiten de gecontroleerde paden” te gaan, die juist zo veel meer interessant zijn.

Ik had het idee dat als je zoveel mogelijk buiten de officiele weg gaat, je geld naar de lokale bevolking gaat, maar dat is helaas niet waar. Jou dollars gaan voor het grootste deel naar de regering, omdat wanneer de lokale mensen jou dollars in willen wisselen voor kyat's er heel erg weinig voor terug krijgen, dit had ik pas door toen iemand bij dat uitlegde aan de rand van birma. De natuur van Birma is nog steeds ongeloofelijk mooi, en in originele staat, maar op vele plekken worden de wouden op waanzinnig snelle manier vernietigd, of door waterkrachtcentrales het ecosysteem volledig vernield. Aan de hele kust (waanzinnige koralen/marinelife) wordt sind 4 jaar op steeds grotere schaal men name door japanse vissers met dynamiet gevist. De regering doet er niet veel aan en laat zich goed betalen door de vissers. Denk goed na als je naar Birma op vakantie gaat, je hebt een beetje mazzel nodig, maar dan heb je reiservaringen waarover je nog vele jaren nadenkt .

succes.

(ps. bij het schrijven van dit stukje komen vele ervaringen weer boven, ervaringen die ik erg nergens anders heb meegemaakt, maar dan wordt het een veel te lang stuk)

• karin

Het verhaal van Josefskil is erg mooi. Maar bedenk wel dat als je ‘buiten de gecontroleerde paden’ gaat, je de bewoners in het gevaar kunt brengen.

Als de junta door heeft wie jou meeneemt naar die paden, mag diegene de gevangenis in. En wij buitenlanders merken daar niets van als we hier weer thuis zitten.

Binnen de gecontroleerde paden is myanmar ook een ontdekkingsreis.

grtjs, karin

• JosefSKIL

Hallo karin.

Je hebt gelijk hierin, dat ben ik me ook bewust geweest.Mischien ben ik hierin wel te egoistisch geweest en het feit dat je aanhaalde een beetje uit het oog verloren. Ik was zo onder de indruk geraakt van die lieve mensen en hun gastvrijheid. Ik wilde meer en meer, mischien te veel. Ik heb destijds de consul in breda gevraagd of het mogelijk is zonder regerings-mensen, dus op eigen houtje van rangoon naar het zuiden zou kunnen gaan, met name naar de sea-gypsies in de meiyek archipel, en hij zei dat het absoluut mogelijk zou zijn, nou dus mooi niet. Zelfs niet met guides van de regering.

Ik ben er eigenlijk nog steeds mee bezig hoe eventueel nogmaals naar birma te gaan, en ditmaal nog dieper het binnenland in, maar nog bewuster en verantwoorder, en ja, de mensen niet in gevaar te brengen, hoe? Dat weet ik nog niet.

Overigens zullen de “gecontroleerde paden” ook interessant zijn, maar niet iedereen heeft dezelfde interesses. Een speciale interesse van mij is de kust en de wateren voor de kust, waarvan een groot deel NOG bijna volledig ongerept is, een van de zeer weinige gebieden op de wereld in deze staat. Ik verwacht dat dit vrij snel gaat veranderen, dus wil ik toch proberen dit te zien, in een zo onopvallend mogelijke rol, voor zover dat mogelijk is natuurlijk. Maar ik moet dus erg rekening houden met de mensen die daar wonen. Nogmaals ik weet niet hoe ik dat moet doen, maar daar denk ik over na. De politieke situatie is nog steeds instabiel, ik ga daar op vakantie uit luxe overwegingen, dus….

gegroet,

• karin

Hoi, ik begrijp je wel. Daar wil je ook meer en meer zien en hun cultuur opsnuiven. Zelf heb ik dat ook ervaren. Vooral als je in landen gereisd hebt waar je wel overal kunt komen waar je wilt.

Erg interessant wat je met de kust hebt. Ik denk dat je gelijk hebt, dat het binnenkort gaat veranderen. Ik weet dat er wel duiktrips vanuit myanmar georganiseerd worden. Misschien is het mogelijk om per boot de kust te verkennen en aan te meren?

groetjes, karin