privé- of staatshotel : hoe herkennen en reserveren ?

• Natalie

Mijn vriend en ik plannen een reis naar Birma in januari. Omdat we niet zoveel tijd hebben, zouden we graag van hieruit alles regelen.

Omdat het voor ons een speciale reis is, willen ook graag in luxueuzere hotels verblijven. Hoe boeken we die best van hieruit ? Via de website van de hotels, via een Birmese touroperator waarmee we de regelingen treffen via email ?

Hoe kan je weten of een hotel privé-eigendom is of van de staat ? Ik wil ten allen prijze staatshotels vermijden en vrees dat de “betere” hotels staatseigendom zijn. Is dat zo?

Kent iemand een prijsbewuste Birmese touroperator om hotels en vervoer van hieruit te regelen ?

Onze reisroute zou er ongeveer zo uitzien : Yangon - Bago - Inle - Mandalay - Bagan - Ngapali

Bedankt voor de info & allerlei tips (bv welke hotels zijn aanraders) !

• Michael

Alle chique hotels zijn geheel of deel staatseigendom. De kleinere en ook doorgaans hele goede hotels zijn vaak prive. Er staat geen bordje op de deur die je vertelt wie en wat er achter zit.

Alle touroperators halen je het financiele vel over de oren, ook die hier adverteren. Ik heb een aantal getest en de resultatren waren verbijsterend. Soms wel 50-100% duurder dan het zou moeten zijn. Je wordt echt getild!

Het is handig om bij aankomst al vast iets te hebben. In Yangon beveel in tegenwoordig het Central Hotel aan. Niet super chique maar wel heel goed met mooie royale en goed ingerichte kamers, een prima ontbijt en een excellende liggig bijna pal tegenover de Boyoke Aung San Market. Prijds zo ronde 30-40 USD per dag voor 2 personen. In Mandalay het Mandalay City Hotel, ca. 40-50 USD per dag. Dat is wat chiquer maar ligt ook heel prettig vlak bij het voormalige Royal Palace.

In Bagan had ik iets heel leuks maar ik moet even nakijken hoe dat heette. In de andere plaatsen en ik niet zo bekend. Aan zee zijn er wel heel veel staatshotels en ze zijn ook heel erg duur!

• Marian

Wij hebben vorig jaar een reis gemaakt, geboekt vanuit Nederland per mail. Kijk op http://www.thailand-birma.nl/myanmar_mystiek.htm.

Deze reis hebben wij met ons tweeen gemaakt. Onze ervaringen met deze touroperator zijn dat het altijd mogelijk is om de reis naar je eigen wensen aan te passen. Dit is bij ons ook gebeurd.

• Michael

Beste Marian dat was met Greenwood Travels. Veel en veel te duur, dat voorop! Wat ze allemaal kletsen op die site is grotendeels gelogen. De Birmese gids is geen luxe maar die moet van de staat er bij zijn om zeg maar “alles in goede banen te leiden” als je begrijpt wat ik bedoel. De hotels die ze nemen zijn wel degelijk merendeel staatshotels danwel waar “staatsbevriende partijen” eigenaar van zijn. Trouwens de organisatie van de hele reis doen ze niet zelf maar moeten ze laten doen door een Birmese - lees staatsgoedgekeurde - touroperator!

Dat het zo duur is komt vooral door de grote afdrachten die gedaan moeten worden aan die Birmese agent. ik weet dit o.a. van iemand die bij een andere operator werkt en me vertelde dat zijn bedrijf Birma om die reden geschrapt had. Het werd hen te gortig!

Waar je wel en niet heengaat met zo'n reis bepaalt in feite indirect de Birmese staat, zeker niet Greenwood Travels! Voor hen geldt schikken of stikken! Leg al die reisprogrammas maar eens naast elkaar van verschillende operators in diverse landen en je zult zien dat er wel erg grote overeenkomsten zijn. Het zijn voorgekauwde reisjes over uitsluitend de platgetreden paden.

• karin

Met alle slaapgelegenheden steun je de staat.

In Myanmar mag je geen toeristen in huis nemen, dus heb je een vergunning nodig en gaat een groot deel van het geld naar de staat.

Dus dure of goedkope hotels moet je zelf weten.

Tuurlijk is een reisorganisatie duurder dan als je het zelf doet. Maar je hebt wel de luxe dat je zelf niets hoeft te regelen. Het personeel moet ook betaald worden…

• Michael

Dit is maar ten dele waar van die hotels. Uiteraard betaal je indirect altijd aan een regering, dat gebeurt in Nederland ook. Anders is het gesteld met hotels die echt volledig in staatshanden zijn of in handen van vriendjes van het regiem.

De luxe van het laten organiseren is wel een dure luxe. Daarbij zie je dan dat wat “men” wil dat je ziet en niet veel meer. Daar krijg in de overladen programma's de kans ook niet voor! Georganiseerde rondreizen spelen het regiem 100% in de kaart. Daar wel eens over nagedacht?

Het “personeel” krijgt een hongerloontje. Het grote geld gaat echt in heel andere zakken en meestal van mensen die er bar weinig voor doen en die je ook niet te zien krijgt.

• Marian

Dat ik gewezen heb op de door ons gemaakte reis, wil niet zeggen dat iemand deze reis ook moet boeken. Je kunt ook zo’n reis als uitgangspunt gebruiken en vandaar uit je eigen reis samenstellen.

Wij hebben bewust voor een georganiseerde reis gekozen. Het was voor ons de eerste keer dat wij naar Birma gingen, en dan kom je al snel op “de voorgekauwde reisjes over uitsluitend de platgetreden paden”, zoals jij dat noemt. Niet iedereen is even avontuurlijk om alles zelf uit te puzzelen of heeft daar de tijd voor. En als je het plannen en organiseren van je reis aan een touroperator uitbesteed weet je dat die kosten rekent. Een touroperator leeft niet van de wind. En als iemand die kosten ervoor over heeft dan is dat een persoonlijke beslissing.

Gelukkig is er de keuze om ieder op zijn eigen manier te reizen. Laten we dat vooral van elkaar respecteren.

Wat ik bedoel met aanpassen aan je eigen wensen is, dat wij bepaalde gedeelten van de reis anders hebben gedaan dan in het oorspronkelijke programma stond. Die mogelijkheid is er als je met zijn tweeën gaat en niet met een grote groep. Bij deze reis was er ook geen overvol programma. Bovendien liet de gids ons zelf allerlei kleine marktjes, kleinschalige (familie)pottenbakkerijen enzo zien.

De gids die er bij was, was een ontzettend lieve vrouw die ons naar de meest kleine dorpjes/mensen/families bracht. Als wij daar dan als enigste westerse personen liepen dan hadden wij toch echt niet het gevoel dat we naar een grote toeristische plek gesleept waren.

Het was ook niet zo dat zij bij ieder stap die wij deden, aanwezig was. Als wij geen bezichtigingen ergens hadden, en wij in de “vrije tijd” samen ergens naartoe gingen, dan was zij er niet bij. En als zij wel bij ons was, hadden wij zeker niet het idee dat wij aan een halsbandje liepen.

We hadden, mede door haar, heel veel fijne ontmoetingen met mensen. We zijn met mensen in gesprek (via de gids) geraakt en daarbij binnen gevraagd in hun huisje omdat zij hun verhaal wilden vertellen aan ons.

Dit gebeurde juist omdat de gids merkte dat wij bijvoorbeeld niets in de grote winkels kochten, maar wij wel bij de kleine marktjes lieten stoppen en daar allerlei dingetjes kochten.

En ja, de gids moest overal formulieren invullen als wij ergens kwamen. Dat zijn dingen die je met een georganiseerde reis dan voor lief neemt.

Maar nogmaals, georganiseerd of niet, is een keuze die ieder voor zich moet maken en dan moet ieder voor zich tevens uitmaken op welke wijze de reis uitgevoerd moet worden en wij hadden en hebben met Greenwoodtravel een heel goed gevoel over de uitvoering ervan. Wij hebben in ieder geval een, voor ons, heel bijzondere reis gemaakt met heel veel mooie ervaringen. Ook heeft het ons zeker andere inzichten gegeven over het leven in Birma, maar ook over het leven in het westen.

• karin

Dat vind ik nu ook; mensen moeten kunnen reizen zoals ze zelf willen.

Een goedkoop of duur hotel, wel of niet met een reisorganisatie.

Iedereen reist op zn eigen manier en dat is maar goed ook!

• Michael

Als deze topic begint met een vraag over “hoe staatshotels te vermijden” dan dwalen jullie nu wel erg af. Nu kan het allemaal eigenlijk allemaal niets meer schelen volgens een paar deelnemers. Oogkleppen op en oordopjes in dus . . . Wat een ongeregeld zootje zijn jullie zeg. Totaal geen ruggegraat, het eigen belang komt eerst! Principes zijn er om van afgeweken te worden?

• marc

Michael, jij hebt inmiddels met je 20 keer Birma al meer geld gepompt in het regime dan menig ander hier.

Dus niet zo lelijk doen !

Groetjes,

Marc