alleen reizen/ prijspijl

• jacqueline

Ik ben van plan om naar azie te gaan en ook Myanmar. Nu heb ik al veel gereisd. Ook 6 maanden India en een maand Laos. Onderweg heb ik veel met andere backpackers gereisd, wat ik ook leuk vind om dingen samen te beleven.

Nu vroeg ik me af of dat wel mogelijk is Myanmar. Als ik het prikbord lees krijg ik het idee dat er niet veel backpackers zijn.

Ik schrik ook wel van de prijzen: 35 dollar per nacht. Ik vind dat nogal wat als je alleen reis.

Ik wil zeker niet in Staatshotels slapen. Ik wil ca 5- 10 dollar/euro per nacht uitgeven. Is dat mogelijk in Myanmar? Zijn er guesthouses zoals in Thailand/India en Laos? of kun je alleen bij particulieren slapen (die vervolgens misschien moeilijkheden hierdoor krijgen) en zijn die slaapplaatsen makkelijk te vinden?

wie kan mij helpen?

Bij voorbaat dank.

jacqueline

• Michael

De hotelprijzen liggen in Birma aanzienlijk hoger dan in buurland Thailand. 25-35 USD is normaal. Ik heb wel eens voor 5-10 USD per nacht gelogeerd, maar dan hebben we het wel over zeer eenvoudig en niet in een grotere plaats. Er zijn wel goedkope logiesadressen in de steden maar buitenlanders mogen daar niet logeren vertelde mijn Birmese “house boy” me net. Hij logeert er wel eens maar met mij nooit want dat kan niet.

Genoemde 25-35 USD per dag hotels zijn goede hotels maar niet overmatig luxueus. In Thailand logeer je voor dat geld stukken en stukken beter. Dat wordt wel ruimschoots gecompenseerd door de andere kosten - eten en drinken en vervoer - die weer stukken lager uitpakken. Uiteindelijk ben je in Birma goedkoper uit, tenzij je gaat eten in de dure staatshotels, want dat zijn bijna Europese prijzen die ze daar rekenen ( 9 USD voor een jus d'orange las ik ooit ergens).

• JE

Hallo Jaqueline

Prijzen zoals door jou genoemd vind ik aan de hoge kant. Het hoogste bedrag dat ik betaald heb is 25 dollar in Moulmein waar het hotel een monopolie had op buitenlanders en boven op de golden rock. In de thread begonnen door Reinoud zie je wat voorbeelden voor Yangon.Het minimum bedrag was gratis op de boot van Bagan naar Mandalay en niet andersom zoals meestal gedaan wordt. In Chin state betaalde ik 2500 Kyat (=2 euro), hier was alles wel erg basic. Particulieren mogen alleen buitenlanders huisvesten als ze een vergunning hebben. Voor die vergunning moet je aan een bepaalde kwaliteitsstandaard voldoen en betaal je aan de overheid. In minder toeristische gebieden is het aanvragen van een vergunning niet rendabel of hij wordt gewoon niet afgegeven. Meestal kun je daar niet overnachten.Soms wel in kloosters maar dit is meestal onderdeel van een georganiseerde trekking.In toeristische gebieden is wat particulier initiatief, echter lang niet wat je in b.v. Thailand ziet. In Yangon,Bagan, Inle,etc. zijn wel guesthouses of goedkopere accomodatie te vinden. Realistisch is volgens mij op een prijs van 15-20 dollar per nacht te rekenen. JE

• Michael

Ik vind voor de grotere steden 15-20 USD aan de wel heel erg krappe kant. Basic kan dan wel eens heel erg basic worden. Buiten de grote steden heb ik wel gelogeerd voor 5-10 USD maar dat was dan ook echt heel basic en uiterst onconfortabel!

Ach als ik kijk wat er voor een “hok” in Amsterdam betaald moet worden dan is dit toch allemaal een koopje. 50-60 euro per nacht is niks in Amsterdam! Wil je iets wat in Birma dan zo'n 30 USD kost - ca. 20 euro - ben je in Amsterdam al gauw 100-150 Euro kwijt. Zo kun je het toch ook zien!

Zuinigheid is mooi, maar overdrijf niet!

Michael

• JE

Het hangt er vanaf wat je basic vindt. Kijk naar b.v. motherland 2 in Yangon roomrate en wat je er voor krijgt. Goed er is geen tv met de gehele dag militaire parades of een minibar, maar het is schoon. Voor een back packer die door India en Laos low-budget gegaan is het zelfs luxe met schone lakens en handdoeken.De prijs die ik noem is een gemiddelde oftewel reken voor zo'n 3 weken op 350-450 dollar accomodatie kosten als je bereid bent niet luxe te gaan.

Voor 18 dollar zat ik in Yoma 1 in Yangon in een suite met eigen badkamer toilet , airco, tv met zowaar CNN ,in Amsterdam zou ik minimaal het 10 voudige moeten betalen

• Michael

Basic is een subjectief begrip. Wat voor de een basic is is voor de ander al redelijk confortabel. Ik persoonlijk vind zowel het Motherland and het Yomo Hotel veel TE basic! Na een dag rondstruinen in een vrij vieze stad als Yangon kom ik graag tot mezelf in een beetje meer confortable omgeving. Die hotels lijken me beide niets! Maar dat is mijn persoonlijke mening! Goedkoop in alle opzichten, dat wel!

TV is ook leuk op de kamer toch! En er is echt wel veel en veel meer op de TV daar alleen militaire parades. Ik ontvang hier in Chiang Mai ca. 4 Birmese zenders en die zijn echt heel gevarieerd! Veel muziek en dans (traditioneel) maar ook de vele culture monumenten worden uitgebreid belicht en getoond. Daarnaast zijn er vaka programma's die late zien hoe bepaalde dingen gemaakt worden. Dat is ook heel leerzaam en boeiend! Verder hebben de meeste betere hotels satelliet TV en bijna dezelfde keuze als ik hier heb dus incl. o.a. CNN.

Mijn keuze van hotels wordt door mij altijd bepaald door de ligging. Ik wil perse altijd een hotel dat zeer centraal ligt zodat ik 's avonds na het uitgaan niet te ver van mijn tijdelijk huis ben! Overdag ergens komen maakt me niet uit, dat wijst zich wel.

In Bangkok doe ik dat ook, maar dat kost me dat 2.500 baht per nacht of ca. 55 euro (74 USD), maar dat heb ik er graag voor over. Na de kroeg lopend naar het hotel terug dat nog geen 10-15 minuten er vanaf ligt . . . Gelukig kan dat in Yangon en Mandalay stukken goedkoper!

• JE

Ze zou het eigenlijk zelf moeten zeggen wat ze van de tips vind. Als ze de hotelkamers neemt die ik in Yangon aanraad en die ook qua kosten deelt met een andere back packer blijft ze zeker binnen haar budget.

• jacqueline

hallo,

bedankt zover voor de tips.

Wat is goedkoop? Is relatief ja. Als je het met NL vergelijkt is 25 dollar misschien niet veel, maar dat heb ik er niet voor over als ik op reis ben. Ik heb in India gereisd en ook Laos Thailand, maar mijn max wat ik uit wil geven is onder de 10 euro per nacht. ik kan het wel, maar wil het niet. Ik hoef geen tv op mijn kamer als ik op reis ben. Als het maar schoon is en een warme douche is ook wel lekker.

Ik vlieg in november naar bangkok om vervolgens naar Myanmar te gaan. Nu heb ik gelezen dat er in nov het Hot air balloon festival is, wat ik graag zou willen zien. het is rond full-moon. weet iemand de datum misschien?

Ook wil ik evt in helemaal in het noorden een trekking gaan doen? Zijn er nog wat alternatieven behalve Himalaya Trekkings die dat doen?

Ik ben niet zo'n tempel ganger, dan zit ik misschien wel verkeerd in Myanmar, maar ik hou van diversiteiten die ik wil doen: zoals een trekking, lokale festivals meemaken, een treinrit, een kleurrijke markt bezoeken (waar zou ik die kunnen vinden trouwens? een mooi boottocht , strand, (berg) stammen bezoeken…

mijn hobby is trouwens fotograferen; met name mensen. In India moet je ze bijna zelf van je afslaan, maar hoe makkelijk of moeilijk gaat dat in Myanmar?

Wie nog leuke tips voor me heeft graag…..!

• Michael

Zucht! als ik geweten had dat je budget zo'n 6-7 euro per nacht was had ik me de moeite wel kunnen besparen tips te geven. Dat soort logementen ken ik niet, afgezien dan in de kleine plaatsen waar niks anders is.

Denk je dat de mensen je met open armen zullen ontvangen? Toerisme is een bron van inkomsten, waar ook ter wereld. Mensen die zo op een koopje uit zijn besteden doorgaans ook op andere manieren - eten en drinken en souvenirs - bitter weinig. Het is gauw te duur toch! Dus ze hebben er niks aan.

Het festival met de hete luchtballonnen is het Birmese equivalent van Loy Krathong en valt dit jaar op 25, 26 en 27 november als ik me niet vergis. Het grootst wordt dit in Birma in Taunggyi gevierd. Of je daar in die periode iets voor onder de 10 USD per nacht zult vinden lijkt me stug! In Thailand gelden dan verhoogde prijzen zeker hier in Chiang Mai.

Even buiten het centrum van Yangon heb je een grote versmarkt die bijzonder kleurrijk is. Ook de grote markt van Meiktila is heel boeiend om te zien. In Mandalay zijn er ook dergelijke markgten, eigenlijk overal wel.

Behalve moslims zijn de mensen in Azie - dus ook in Birma - er dol op gefotografeerd te worden. Ze vragen er niet zelden om.

• marc

Als je voor langere tijd gaat rondreizen zal je wel op je budget moeten letten.

Ook ik heb jaren achtereen voor langere tijd ( 3 maanden per jaar) door Azie getrokken.

Ja ,dan ontkom je er niet aan om wat goedkoper aan te doen.en is niet te vergelijken met een trip vanuit Chiang- Mai voor drie weken.

Ik heb ook geen interesse in een tv op mijn kamer of andere luxe.

Als ik aan het reizen ben is slapen het enige wat ik doe in mijn kamer/guesthouse.

De prijzen zijn relatief hoog in vergelijking met de rest van Azie.

Burma leent zich prima voor fotografie (geen militairen of bv het huis van Aung San)

Groetjes,

Marc