Hallo Peter,
Heb vorig jaar in yangon op straat een keurig uitziende man ontmoet die wel USD-traveller cheques wilde wisselen vooe kyats. Een zwitserse vriend van me had bijna geen geld meer, alleen een stapel travel checkes. We namen een taxi en zijn vervolgens de halve stad doorgereden, vooral de donkere buitenwijken, met de hand aan de deurknop om direct te vluchten als het te gevaarlijk zou worden. Halverwege de rit werd ons van die vruchten in blaadjes om op te kauwen, aangeboden, waar je zo'n rooie mond van krijgt. De taxi-chaufeur en de man staken het in hun mond, Wij wilden niet want volgens mij zijn dat licht hallucinerende middelen, en we moesten helder blijven.Na tevergeefs een paar vreemde adresjes afgeweest te zijn reden we eindelijk weer terug naar de stad. De man vertelde dat het niet gelukt was, maar wist wel wat anders. (we moesten wel hem en de taxi betalen, betgeen we natuurlijk niet gedaan hebben). Bij het Sedona hotel aangekomen konden we de cheques inwisselen voor kyats. Maar helaas niet zoveel dan dat we verwachtten, maar ja, wel uit de brand.
Sedona Hotel Yangon
No. 1 Kaba Aye Pagoda Road
Yankin Township
Yangon, Myanmar
Volgens mij een heel fout hotel, maar die andere gasten waren nog veel fouter. Maar spannend was het wel.
Ik wilde deze anekdote toch even kwijt, maar raad het niemand aan, ons kon van alles gebeuren. Om een lang verhaal kort te maken, bij het sedona hotel kan/kon je american express traveller cheques wisselen voor kyats.
veel plezier op reis
Peter schreef:
>
> Hallo allemaal, het is me duidelijk dat je het beste contante
> USD mee naar Myanmar kunt nemen. Maar nu wil het geval dat ik
> nog een stapeltje USD-traveller cheques heb liggen uit de
> pre-euro / pre-atm dagen. Als ik die in NL omwissel voor
> contante USD betaal ik twee keer provisie en twee keer
> koersverlies, per saldo kost me dat 20%!!!
> Wie kan me uit recente eigen ervaring vertellen of ik de
> traveller cheques ergens in Myanmar kan omwisselen tegen
> contante USD? Als je het weet svp preciese adressen…
> Ik wil best commissie betalen maar niet twee keer
> koersverlies leiden…
> Alvast bedankt, Peter