manifestatie morgen in den haag

• marc

DEN HAAG - Uit solidariteit met de demonstranten in Myanmar vindt komende vrijdagmiddag in Den Haag een manifestatie plaats.

De Birmese Democratische Gemeenschap in Nederland ondersteunt de protesten en de roep om democratie en mensenrechten van hun landgenoten in Myanmar. De manifestatie begint vrijdag om 13.00 uur bij het Centraal Station in Den Haag. De tocht gaat naar het gebouw van de Tweede Kamer. Hier zal om 14.00 uur een verklaring worden overhandigd aan de vaste kamercommissie voor Europese Zaken.

Woensdag zijn in Myanmar de eerste dodelijke slachtoffers en gewonden gevallen, na ingrijpen van de oproerpolitie. De Veiligheidsraad van de Verenigde Naties kwam woensdagavond in spoedzitting bijeen om zich te buigen over de escalerende crisis in Myanmar.

• karin

Heb je hier nog meer informatie over? Wat voor verklaring en wat willen ze hiermee bereiken?

• Jordi

Ik moet morgen werken.

Maar nu jullie toch in den haag zijn: ga ook even bij de chinezen langs. daar ligt de sleutel van het probleem.

• marc

sleutel van het probleem bij de chinezen????????????

Dat de chinesen dit regime in stand willen houden is zeker.

Maar dat hier de sleutel ligt…….

Leg het me maar uit.

Loze kreten hebben we niks aan.

• Paul

Jordi,

Denk je werkelijk dat als China nu tegen het regime zegt te stoppen met geweld dat er geen geweld meer gebruikt wordt?

Het regime vecht voor zijn voortbestaan en zal naar niemand luisteren alleen naar haar eigen veiligheid want als het volk overwint zal er een einde komen aan haar uiterst comfortabel en veilig leventje. Alleen op de langere termijn kan China iets betekenen en dan nog slechts in beperkte mate, en dat China ooit dat regime afvalt is een illusie.

De volkeren van Burma zullen het alleen en zelf moeten doen, net als alle andere volkeren die ooit voor eigen vrijheid hebben gevochten dit geheel op eigen kracht hebben gedaan.

Paul

• Jordi

Hallo Paul

De bevolking in Birma is niet in staat om dit op te lossen. Ze leeft nu al 45 jaar onder dit regime. Het overgrote deel van de Birmezen heeft het ook opgegeven. Ze zijn meer bezig met te overleven en het boeddhisme.

De opvolgers van het regime staan al klaar. Goed voor de volgende 45 jaar. Het westen heeft de afgelopen 45 jaar niets gedaan. Een beetje tokken. Thats all. Beetje boycotten, waarvan we weten dat het niets helpt. Hier Total boycotten, Heineken uit Birma. Total staat al 20 jaar of langer in het NL-Birmamanifest en wordt nu weer eens uit de hoge hoed gehaald. Niets nieuws onder de zon.

Alleen de Chinezen kunnen dit oplossen. Maar die willen niet, gezien hun eigen belangen. Het regime is alleen dank zij de handel met china en een beetje Thailand in staat te overleven. Stopt de handel met china dan is het voor het regime over en sluiten. Niet ondenkbeeldig is dat Birma op termijn een 2e Tibet wordt. Het is interessant genoeg voor de chinezen: olie, gas, hout, landbouw, transportmogelijkheden door Birma (door china volledig gefinancierd dus dat schept verplichtingen) etc. Zo n goudmijn in je achtertuin geef je niet snel op.

In het verleden is al een paar keer een consumentenboycot geweest.

De exportprestaties van china naar het westen bedraagt 700 miljard usd. Me dunkt een enorme goudmijn voor de chinezen.

Enig iedee wat er in china gebeurt als het westen even een jaartje (of langer) stopt met invoer van chinese producten?

Als we dat een jaartje doen kunnen we gelijk eens de slavenarbeid in china onder de loupe nemen.

• Paul

Hai Jordi,

Het vervelende is dat als ik begin met China boycotten (meer vanwege Tibet dan Burma) dat ik dan helaas zelfmoord moet plegen. Want dan kan ik ook geen benzine meer tanken (die Arabieren halen de rottigste dingen uit met hun eigen bevolking), dan kan ik geen vlees meer eten (vee gevoed met soja uit amazone-gebied, verdrijving autochtone bevolking) etc.. etc..

Helaas is het een rotzooi in de meeste niet westerse landen, tenminste in onze ogen…

Zoals ik al zei zal het gewoon op de Burmezen alleen aankomen om hun vrijheid te verwerven, iets anders verwachten is naief. En dan kan de individuele burger hier zijn of haar ding doen, het al dan niet kopen van bepaalde produkten, het wel of niet naar een land als Burma gaan en als ze gaan beslissen wat ze kunnen doen voor de mensen daar. Een afweging van het leven.

Paul

• Jordi

Hallo Paul

De west europese bevolking was in de jaren veertig niet zelfstandig in staat om wat tegen de gewapende bezetter te doen.

Vietnam hielp cambodja om Pol Pot uit het zadel te wippen. Dat vond ik in 1978 een schandalige vertoning maar daarin is mijn mening even later flink bijgesteld. Na een bezoek aan Phnom Penh.

Soms moet een regiem dus vanuit het buitenland flink wat tegengas krijgen. De enige die dat zou kunnen doen is china.

Met een goed bewapend leger zal de ongewapende burgerbevolking weinig of in het geheel niets kunnen doen.

Zoals ik elders al zei loopt ook deze opstand ten einde en zijn de birmezen een illusie armer.

• Paul

Ik ben het met je eens Jordi, maar helaas komt het maar zelden voor. Net als jij hoop ik ganser harte dat China, India en Thaialnd net als de rest van de wereld werkelijk de gewone burgers proberen bij te staan. Ik zie het alleen helaas niet gebeuren, zal mij niet verbazen als dit regime nog jaren in het zadel blijft..

Paul