Aung San roept op tot GEEN TOERISME!!

• Karen

Lang leve dit topic. Als zelft Nobelprijs winnaressen oproepen om niet naar Birma te gaan hoe haal je dan de arrogantie in je kop om dit zelf te kunnen beslissen.

Enkele redenen om niet naar Birma te reizen

1 De dictators verdienen er aan en versterken hiermee hun positie.

Birma wordt door mensenrechtenorganisaties beschouwd als één van de meest extreme dictaturen ter wereld. De Birmese bevolking wordt al jaren ongemeen hard onderdrukt door het Birmese generaalsregime, SPDC. Ruim 1100 politieke gevangenen zuchten achter de tralies. Nergens ter wereld komt zo veel en zo structureel dwangarbeid voor als in Birma (aldus de Internationale Arbeidsorganisatie van de VN, ILO). Nergens ter wereld zijn zo veel kindsoldaten als in het Birmese leger (aldus Human Rights Watch). Geen regering ter wereld plaatst zo veel landmijnen als het Birmese regime; vooral de burgerbevolking wordt hier het slachtoffer van (HRW). In Birma woedt de langstdurende burgeroorlog van de hele wereld (ruim 60 jaar);

De aanleg van toeristische infrastructuur heeft geleid tot mensenrechtenschendingen. Het staat buiten kijf dat het door de junta georganiseerde “Visit Myanmar Year 1996” tot mensenrechtenschendingen op zeer grote schaal heeft geleid. Gelukkig is dit initiatief van de junta, gericht op een enorme boost in de toeristenaantallen, destijds mislukt vanwege een internationale reisboycot, voortkomend uit de oproep van de Birmese democratisch gezinde oppositie. Maar ook van recentere datum zijn mensenrechtenschendingen, gerelateerd aan toerisme, bekend. De ILO heeft enkele jaren geleden verklaard dat in ieder geval een deel van de toeristische infrastructuur in Birma is aangelegd met behulp van dwangarbeid: “the military…treat the civilian population as an unlimited pool of forced labourers and servants at their disposal. The practice of forced labour is to encourage private investment in infrastructure development, public sector works and tourism projects”. In diverse delen van Birma hebben duizenden Birmese dwangarbeiders onder onmenselijke omstandigheden gewerkt aan de aanleg van wegen, spoorlijnen en diverse toeristische voorzieningen. Een voorbeeld is het vliegveld van Mandalay dat in 2000 werd geopend en is aangelegd met behulp van dwangarbeid. Ook de gracht rondom het Gouden Paleis in Mandalay is door dwangarbeiders aangelegd. In het mensenrechtenrapport van het Amerikaanse State Department (van 2001) stond dat in Mrauk U (een populaire toeristenbestemming) “the government used forced labor to prepare the city for expected tourist arrivals”. Een ander voorbeeld van aan toerisme gerelateerde mensenrechtenschendingen is de gedwongen verhuizing van 5.000 lokale bewoners in Bagan, de voornaamste toeristische trekpleister van Birma. De meeste mensen kregen maar 10 uur de tijd om hun bezittingen naar elders te verplaatsen. Ook op andere locaties werd de lokale bevolking ten behoeve van de verfraaiing van toeristische locaties gedwongen om te vertrekken, de aanleg van golfbanen, luchthavens (o.m. Mandalay) etc. In 2004 werden de zeezigeuners van de Mergui Archipel gedwongen om op land te gaan leven en met hun traditionele dansen bij te dragen aan festivals voor toeristen.

3 De Birmese democratisch gezinde oppositiegroepen hebben toeristen herhaaldelijk verzocht Birma niet te bezoeken omdat dit de positie van het regime versterkt.

Enkele citaten van oppositieleidster en Nobelprijswinnares Aung San Suu Kyi: “I still think that people should not come to Burma. Because the bulk of the money from tourism goes straight into the pockets of the generals. And not only that, it's a form of moral support for them because it makes the military authorities think that the international community is not opposed to the human rights violation which they are committing all the time. They seem to look on the influx of tourists as proof that their activities are accepted by the world”. En verder: “Burma will be here for many years, so tell your friends to visit us later.” In 2003 gaf de NLD een verklaring uit waarin het onder meer stelde dat: “the present situation has not reached the extent that tourists should be encouraged to visit Myanmar (Burma).”

4 De argumentatie van de Birmese regering in ballingschap (bestaande uit democratisch gekozen Birmese parlementariërs van NLD en diverse etnische minderheidspartijen in 1990) is te vinden op: http://www.ncgub.net/staticpages/index.php/Tourism

5. Toerisme steunt warlords en andere zakenrelaties van het militaire regime.

Drugsbaronnen (de zgn. warlords) met nauwe connecties met de juntatop, profiteren enorm van de aanleg van de toeristische infrastructuur. In Birma worden grote bedragen verdiend met de handel in opium en, in toenemende mate synthetische drugs (ya ba). Deze worden witgewassen met de aanleg van wegen en dure hotels.

. Toeristen mogen slechts een beperkt deel van het land zien.

Afgezien van het feit dat de meeste toeristen (en reisorganisaties!) er zelf voor kiezen om een vast “rondje” (Rangoon, Mandalay, Inle Lake, Bagan) te maken, soms aangevuld met enkele plaatsen in de omgeving en eventueel Mrauk U en Ngapali Beach, is het voor toeristen per definitie onmogelijk om naar gebieden te reizen waar de grootste misstanden plaatsvinden (onder meer Noord-Arakan, Zuid-Shan, Karen, Karenni). Men krijgt dus per definitie een vertekend beeld van de situatie in Birma. Zo kon het gebeuren dat enkele jaren geleden een medewerkster van reisorganisatie Summum naar het BCN belde en zei: “Ik heb de Shwedagon tempel gezien, Bagan, Inle Lake….en het was allemaal prachtig. Ik heb helemaal geen dwangarbeiders gezien. Is het daar echt wel zo erg…?”

• mara

Er zijn ook voordelen verbonden aan toerisme en dat beseft Aung San Suu Kyi ook. Ik kan de voordelen best gaan opsommen maar volgens mij weten we die wel.

Ik vraag mij ook nog steeds af of jullie zelf naar Myanmar geweest zijn.

• Dennissz

Ben er een paar jaar geleden geweest en heb m'n uiterste best gedaan om zoveel mogelijk gebruik te maken van particuliere diensten en dat is me aardig gelukt. De junta heeft minimaal aan mij verdiend en ik heb een hoop mensen blij gemaakt met wat extra geld.

Heb zelden zulke warme mensen ontmoet als in dit land.

Wat heb ik verkeerd gedaan??????????????

• Jordi

Nou Mara, de voordelen weten we zeker:-). Wij wel.

Ik ga er volgend jaar weer heen. Per jaar komen er 300.000 toeristen. En daar wordt het regime me toch rijk van! Vooral van al die backpackers.

Je weet dat t er zo goedkoop is dat het een hele kunst is om van je geld af te komen. In Nederland blijven is duurder.

Je hebt zeker wel in de gaten dat de knip en plakclub hier weer flink bezig is. Iets zelf bedenken is voor de meesten kennelijk niet zo eenvoudig. Kortzichtigheid is troef. t zijn net makke schapen.

Over het regime heb ik al eens wat gezegd. Zo te zien zitten we met zn allen op 1 lijn. Dat is voor Nederlanders toch al heel wat.

Maar zoals dat met Nederlanders gaat zijn er plotsklaps geen grenzen. Dat zie je al met het simpele voetbalspelletje. Doen we mee met de europa- of wereldkampioenschappen dan worden we gelijk europees- of wereldkampioen. En dat valt dus altijd heel erg tegen.

Nu er paniek in de tent is voelt iedereen zich geroepen om NU hier iets te zeggen. Waar waren ze toen er nog geen demonstraties waren? De Birmezen leven al 45 jaar onder dit tuig. De laatste grote demonstratie dateert uit 1988. Vanmiddag hoorde ik de voorzitter van het Birma-committee op BRN. Ik begrijp nu waarom die er weinig van bakt. Een toekomst gerichte visie is er niet.

Weten we hier eigenlijk wel waar het op deze wereld zoal loos is.

Zo langzamerhand kunnen we dus nergens meer heen. Er zijn meer dictaturen dan democratisch gestuurde landen op deze aardbol. Laos en Vietnam zijn ook communistische staten. Ondergronds is daar genoeg loos. Corruptie viert hoogtij in Cambodja. Thailand heeft een militair regime. Daar hoor ik nooit iemand over. China is communistisch, Rusland vertoont sterke dictatuurverschijnselen. Als je in dit soort landen met de sterke arm te maken krijg kun je je borst nat maken.

En zo gaat dat dus. Als er brand is gillen we moord in brand, maar dat duurt o zo kort. De Birmezen zitten al 45 jaar in de kou. Als dit over een paar weken over is, dan gaat iedereen hier weer zijn gang weer. Dan zijn we weer erg druk met de heilige Nikolaas, de Kerstman en het vuurwerk.

En zitten de arme Birmezen weer 20 jaar onder een zeer verwerpelijk regime.

Maar ik heb wel een oplossing voor Birma, geacht Birma committee.

Zoals u weet zijn consumenten erg machtig.

STEL EEN BOYCOT IN OP ALLE CHINESE PRODUKTEN EN BIRMA IS IN NO TIME EEN VRIJ LAND.

• Miriam

Hallo Jordi,

Wellicht is deze boodschap inderdaad geplaatst op een tijdstip waarbij het klinkt alsof er mensen aan de zijlijn staan met het heffende vingertje. Maar je vraagt je af of ik er ben geweest, en inderdaad NEE ik ben hier 7 jaar geleden bewust niet naar toe gegaan. Ik heb echter wel de vluchtelingen (Karen en Hmong) gesproken in omringede landen.

Maar ben eens eerlijk, jij vindt dat je Birma WEL hebt gezien. Heb je veel andere plekken dan: Rangoon, Mandalay, Inle Lake, Bagan, Mrauk U of Ngapali Beach gezien??

Mag je Birma gaan en staan waar je wil (in tegenstelling tot de door jou genoemde landen). Je gaat BEWUST naar een land met honderdduizenden vluchtelingen en je verwijt mensen die daar kritiek op hebben een toekomstvisie!

Ik hoop dat je geniet van je vakantie! Waarbij ik nog sterker hoop dat ook ik dan Birma mag gaan ontdekken want dat doe ik pas NADAT de Junta is afgezet!

Jordi schreef:

>

> Nou Mara, de voordelen weten we zeker:-). Wij wel.

>

> Ik ga er volgend jaar weer heen. Per jaar komen er 300.000

> toeristen. En daar wordt het regime me toch rijk van! Vooral

> van al die backpackers.

> Je weet dat t er zo goedkoop is dat het een hele kunst is om

> van je geld af te komen. In Nederland blijven is duurder.

>

> Je hebt zeker wel in de gaten dat de knip en plakclub hier

> weer flink bezig is. Iets zelf bedenken is voor de meesten

> kennelijk niet zo eenvoudig. Kortzichtigheid is troef. t zijn

> net makke schapen.

>

> Over het regime heb ik al eens wat gezegd. Zo te zien zitten

> we met zn allen op 1 lijn. Dat is voor Nederlanders toch al

> heel wat.

>

> Maar zoals dat met Nederlanders gaat zijn er plotsklaps geen

> grenzen. Dat zie je al met het simpele voetbalspelletje. Doen

> we mee met de europa- of wereldkampioenschappen dan worden we

> gelijk europees- of wereldkampioen. En dat valt dus altijd

> heel erg tegen.

>

> Nu er paniek in de tent is voelt iedereen zich geroepen om NU

> hier iets te zeggen. Waar waren ze toen er nog geen

> demonstraties waren? De Birmezen leven al 45 jaar onder dit

> tuig. De laatste grote demonstratie dateert uit 1988.

> Vanmiddag hoorde ik de voorzitter van het Birma-committee op

> BRN. Ik begrijp nu waarom die er weinig van bakt. Een

> toekomst gerichte visie is er niet.

>

> Weten we hier eigenlijk wel waar het op deze wereld zoal loos

> is.

>

> Zo langzamerhand kunnen we dus nergens meer heen. Er zijn

> meer dictaturen dan democratisch gestuurde landen op deze

> aardbol. Laos en Vietnam zijn ook communistische staten.

> Ondergronds is daar genoeg loos. Corruptie viert hoogtij in

> Cambodja. Thailand heeft een militair regime. Daar hoor ik

> nooit iemand over. China is communistisch, Rusland vertoont

> sterke dictatuurverschijnselen. Als je in dit soort landen

> met de sterke arm te maken krijg kun je je borst nat maken.

>

> En zo gaat dat dus. Als er brand is gillen we moord in brand,

> maar dat duurt o zo kort. De Birmezen zitten al 45 jaar in de

> kou. Als dit over een paar weken over is, dan gaat iedereen

> hier weer zijn gang weer. Dan zijn we weer erg druk met de

> heilige Nikolaas, de Kerstman en het vuurwerk.

>

> En zitten de arme Birmezen weer 20 jaar onder een zeer

> verwerpelijk regime.

>

> Maar ik heb wel een oplossing voor Birma, geacht Birma

> committee.

> Zoals u weet zijn consumenten erg machtig.

> STEL EEN BOYCOT IN OP ALLE CHINESE PRODUKTEN EN BIRMA IS IN

> NO TIME EEN VRIJ LAND.

• Jordi

Hallo Miriam,

De vraag of je Birma wel of niet bezocht hebt is niet door mij aan jou gesteld. Een bezoek aan Birma maakt ieder voor zich zelf uit. Je gaat of je gaat niet. Zo simpel is dat. Niet mijn zaak.

Er zijn zo n 180 landen op deze aarde. Ik heb slechts 25 dagen vakantie per jaar. Ik zie geen kans om alle uithoeken van deze aarde te bezoeken. De aarde is te groot of het leven is te kort. Ik ben ook niet geinteresseerd om alles te (moeten) zien. Ik maak keuzes. Dat zul jij ook doen.

Ik hoef niet zo nodig de jungle van Birma in. Dat heb ik elders al enige malen mogen beleven. Ik vind een rondritje door Birma op mijn manier fantastisch, maar daarna vlieg ik weer terug naar NL.

Zoals ik al uiteen gezet heb hoor ik niets nieuws over een (indirekte) aanpak van het regime. Dat al 45 jaar in het zadel zit.

Dan blijft alleen nog maar de handel over. Daar heb ik elders al verwoord.

En ja, als je wacht tot het regime weg is dan denk ik dat de kans dat je Birma ooit bezoekt bijzonder klein is. Ook dat is een vrije keuze.

• Michael

Als ik hier in Chiang Mai tegen lokale Birmezen zeg: Ik ga niet meer naar Birma want Aung San Suu Kyi is er tegen dan breekt, om het grof te zeggen de pleures uit. Daar zijn ze het totaal niet mee eens. Dan halen ze honend hun schouders op. Ik weet dat omdat ik het ooit voor de grap uitgeprobeerd heb.Verwar de populariteit - als symbool - van deze vrouw niet met enig gezag dat ze zou hebben! Het is en blijft in de ogen van veel Birmezen “maar” een vrouw.

Ik wordt ook een beetje moe van dat gekwezel dat je Birma niet gezien hebt als je alleen maar in Yangon, Mandalay etc. geweest zou zijn. Als je ij genoemde plaatsen vooral je ogen goed de kost geeft zie je ook heel veel meer van het land behalve de bekende toeristische attracties.

Dat de regering aan toeristen verdient is normaal. De Nederlandse regering verdient ook aardig aan het toerisme, direct en indirect! We zijn toch niet roomser dan de paus aan het worden?

Het is prima je uitgavenpatroon zoveel mogelijk zo in te richten dat de gewone bevolking er het meest aan heeft, maar helemaal niets achterlaten in de staatskas kan in geen enkel land! Dat dat steunen van het regiem zou zijn gaat me te ver. Daar is eerder sprake van als je met een georganiseerde reis gaat waarbij je keurig van het een staatshotel naar het andere hobbelt, maar in hun folders beweert de touroperator dat het geen staatshotels zijn . . . Dan laat je je in met huichelaars en dan steun je het regiem behoorlijk.

• KeesS

Michael, dat ben ik met je eens. Iedereen moet hierin een eigen afweging maken. Maar dat geldt voor elk land waar je heen wilt. Als je tegen de doodstraf bent ga je dan ook niet naar Amerika, of China, of elk land waar wat aan de hand is met de mensenrechten? Of waar de mensen geen eten hebben? Ook dat je Birma niet gezien hebt als je maar in een paar plaatsen bent geweest, maar dat is typisch backpackerspraat, die willen ook altijd op plekken komen waar geen toeristen komen (of ze het zelf niet zijn) en het echte land/mensen ontmoeten. Pff.

• Michael

Uit de backpackerspraatjes die ik zo nu en dan hoor begrijp ik wel dat een van de leukste dingen aan plekken waar geen toeirsten komen is dat het er “nog” zo goedkoop is! Dat zegt mij voldoende!

Als je alleen naar een land wilt op vakantie dat zeg maar een verbeterde kopie van Nederland is dan kun je beter thuis blijven en zelfs de deur maar niet meer uitgaan als het niet strikt noodzakelijk is, Nederland zelf is namelijk ook niet "alles'.

Wat ik hier veelal mis is de nuance, het is allemaal meteen zo extreem en onbezonnen! Kakelen als kippen zonder kop, daarbij ongehinderd door enige echte gedegen kennis van zaken gaat veel mensen hier nog wel het beste af.

• Paul

Ehm ook ik ben een backpacker geweest en zal het de komende vakantie ook weer zijn. Beetje kakelen als een kip zonder kop om iedereen met een rugzak als bekrompen te bestempelen. Al ben ik het er wel mee eens als je zegt dat de meerderheid bijzonder stompzinnig overkomt op mij, maar dat doet iedere toerist, sterker 85% van de mensheid is gewoon stompzinnig en kortzichtig, heeft mijns inziens niet zoveel te maken met backpacker zijn of niet.

Paul