Negatief reis advies

• ossy

Hallo,

Ik reageerde al op een topic van Jordi en lees tegenstrijdige berichten. Wie kan me exact vertellen of er een negatief reisadvies is.

Mvg

Ossy

• Riz

hoi ossy,

zie ook mijn antwoord in je eerdere post.

Nog een keer:

Ministerie van buitenlandse zaken heeft geen negatief reisadvies.

wel wordt het ontraden:

http://www.minbuza.nl/nl/reizenlanden/reisadviezen,reisadvies_birma_xmyanmarx.html

zie link

grz

riz

• Mara

Ik heb een nieuwe camera. Ik ben bang dat die wordt afgepakt aan de grens. Weet iemand daar meer over?

• resa van nuland

Klopt precies,

Maar dit wil dus niet zeggen dat je kunt “afzeggen” en dat je zelf voor alle kosten opdraait (wat meestal is bij een NIET negatief reisadvies)

Zie dit bericht van het calamiteiten fonds:

http://www.calamiteitenfonds.nl/nieuws.asp?id=562

• resa van nuland

Ik bedoel dus alleen de annuleringskosten!

(ik was niet duidelijk genoeg, mijn excuses)

• Jordi

Ik heb niet zoveel tijd maar even een kort antwoord zoals ik het benader…..

Als je een complete reis boekt bij een reisburo, bv Summum, Djoser (die gaan plotseling niet meer naar Birma) of Koning aap, dan betaal je op je factuur 3,40 bijdrage, zeg maar een verzekeringspremie, aan het calamiteitenfonds. Dit fonds keert in voorkomende gevallen met als gevolg annuleringen uit aan het reisburo die vervolgens doorbetaald aan de klant. Als je op 10 oktober zou vertrekken en je hebt voor een complete Birma-reis geboekt dan krijg je de reissom terug.

Ik denk dat Ossy en wellicht ook anderen geen complete reis geboekt hebben maar een vlucht naar BKK en met airasia of anders verder vliegen naar Birma.

Je betaalt geen premie van 3,40 voor je vluchten en dus ben je niet verzekerd inzake het calamiteitenfonds.

Ik mag aannemen dat je wel een goede (doorlopende) reisverzekering hebt afgesloten. Deze polis zou je dus even moeten bestuderen, want daar zitten vele varianten in.

Het zou zomaar kunnen dat je op de luchthaven Yangon je camera en mobiel weer moet inleveren. Bij vertrek krijg je die weer terug.

a propos: verzeker ook je ziektekosten op je reisverzekering. Het kan voorkomen dat je elders geopereerd wordt, de kosten aldaar veel hoger zijn dan hier, en dan moet je het verschil tussen het land van operatie en Nederland bijbetalen. Ik las laatst een artikeltje dat iemand ruim 40.000 euro uit eigen middelen moest betalen.

• Anneke

Op dit moment worden alle camera's en mobiele telefoons ingenomen bij de grens.

• Riz

Exact, Jordi

het negatief reisadvies van het calamiteiten fonds is alleen van toepassing als je die ook hebt afgesloten.

ik heb even na gevraagd bij mijn reisverzekering en die zeggen dat een reis of annulerings verzekering niets te maken hebben met een officieel negatief reisadvies.

de eventuele annulering, is dat te verhalen op het reisburo of waar je de ticket dan ook geboekt hebt. dus dat zou je moeten navragen waar de je ticket hebt geboekt. dit zou dan ook gelden voor luchtvaart maatschappijen.

• Mara

Ik vlieg met Malaysia Airlines en heb alleen een vliegticket (geen annuleringsverzekering). De dekkingsbeperking van de calamiteitencommissie geldt niet voor losse tickets.

Malaysia Airlines (heb ik vanmorgen gebeld) hebben t/m 21 oktober aangepaste voorwaarden voor reizen naar Myanmar. Alles daarna valt momenteel nog onder de normale ticketvoorwaarden. De situatie wordt in de gaten gehouden en als het noodzakelijk is kan er ook na 21 oktober nog tegen speciale voorwaarden gewijzigd of geannuleerd worden.

Andere luchtvaartmaatschappijen hebben wellicht ook speciale voorwaarden ingesteld. Wat die voorwaarden precies inhouden weet ik niet. Zo weet ik niet of je je reis kunt annuleren.

• ossy

Hallo iedereen,

Bedankt voor al jullie reacties en idd heb ik een ticket naar BKK en van Air Asia de 20e naar Rangoon. Zoals het er nu uit ziet gaat het in de komende tijd wel weer luwen en gaat de junta hopelijk praten. Dit houd dan hun vertragingstactiek in. Pas al;s de bevolking echt totaal in opstand komt kunnen ze worden verdreven anders niet.

Ik ben iemand die als hij iets in zijn kop heeft er moeilijk van afwijkt. In BKK zal ik besluiten of ik op het vliegtuig stap de 20e of dat ik op de trein satp naar Vientenne.

Vooralsnog ga ik.

Gaan er nog meer rond die tijd

Gr

Ossy