“De een meent vanuit zijn verblijfsstatus in Azië zijn gelijk te halen …”
Als je mij daarmee bedoelt moet ik je corrigeren. Ik probeer niet mijn gelijk te halen maar bekijk de dingen daar meer vanuit de visie van de Birmezen die ik ken hier en wat ik zoal in het land zelf gehoord heb. Dat is een niet-politieke visie.
Het zal veel Birmezen worst zijn hier wie daar aan de macht is, als er maar brood op de plank komt! Veel actievoerders en hun sympathisanten denken nogal politiek en in termen van vrijheid en democratie.
Veel mensen hier in Azie weten nauwelijks wat democratie inhoudt, althans ze hebben een nogal afwijkend beeld voor onze begrippen. Het houdt ze ook niet echt bezig. Ik heb het nu over de gewone man, niet de elite.
Dat is ook de reden dat over Thaksin bijvoorbeeld nog steeds heel positief gedacht wordt in brede kring. Die gaf wat weg, dus die was goed! Dat hij zijn eigen zakken ook lekker vulde is voor hen zoiets als “good for him”! Ze zouden het zelf ook doen als ze de kans kregen.
Ik kan het Aziatiche (politieke) denken vaak niet volgen, ik probeer het te begrijpen maar dat lukt niet altijd. Het is in ieder geval erg materialistisch!
Geen antwoord krijg ik hier m.b.t. wat men echt aan de situatie kan doen. Met een spandoek in Amsterdam een paar straten doorlopen zet geen zoden aan de dijk en de generaals zullen er vermoedelijk niet eens van horen.
Zoals er hier zijn die het reizen naar Birma afraden omdat Daw Aung San Suu Kyi dat vraagt, zo zeg ik ga wel omdat de gewone man dat vraagt. De gewone man wiens stem niet zo gehoord wordt en uiteindelijk zijn daar in Birma het meeste van: gewone mensen, arme mensen zelfs! Iedereen kan zelf zijn keuze maken.
Mijn gelijk daar heb ik niets aan en de Birmezen ook niet, een beter leven voor de Birmezen is me veel en veel liever en hun ook!
Wegjagen omdat ik anders over deze zaken denk laat ik me door niemand, hoe beledigend en schofferend sommigen ook worden. Dat laat m.i. alleen maar zien met wat voor soort mensen ik te maken heb, waarvan acte!