Heeft Burma niet genoeg problemen?

• Jordi

Beste lieve Burma-aanhangers,

Gezien de rivaliteit tussen Michael enerzijds en Paul en Marc anderzijds, tussen welke personen een wel zeer bedenkelijke discussie aan de gang is, heb ik besloten dit forum te verlaten.

Ik heb geen zin om dit kinderlijke gedrag te moeten blijven volgen.

Kijk ik naar Burma met > 60 miljoen mensen die leven moeten onder een constante onderdrukking van een verketterend junta dan vraag ik me af waar we hier de moed en vrijheid vandaan haIen om voornoemde rivaliteit hier op dit forum op die manier te etaleren.

Ik ga nu proberen om de Burmezen op een geheel andere manier te helpen.

Met dank voor alle reacties.

Jordi

• marc

Allereerst vind ik het jammer dat je dit forum gaat verlaten.

Uiteindelijk denk ik dat we toch hetzelfde doel voor ogen hebben.

Ook jouw bijdragen zijn “provocerend” geweest.

Bijv. je kritiek op BCN.

Jij bent ook overtuigt van je eigen gelijk.

Dat is mooi, daarom zitten we hier op een discussieforum.

BCN roept niet op om niet te gaan.

Kijk maar eens op hun site.

Ze geven een aantal afwegingen om wel/niet te gaan.

Er zijn nog verschillende manieren om Burma/ Burmezen te helpen.

Ook op de site van BCN worden deze aangedragen.

Zoek ook eens op : mae tao clinic

Je krijgt als donateur een jaarrapport zodat je weet wat er met je geld gebeurt is.

In ieder geval bedankt voor je bijdrage, ook al was ik het niet altijd met je eens.

Groeten,

Marc

• JE

Ook ik ben van mening dat een daadwerkelijke discussie hier niet meer gevoerd wordt. De een meent vanuit zijn verblijfsstatus in Azië zijn gelijk te halen en de ander komt niet veel verder dan het opzeggen van een Birma Centrum mantra. Ik denk dat ik ook maar mijn tijd en energie anders ga besteden. De groeten !!

• Michael

“De een meent vanuit zijn verblijfsstatus in Azië zijn gelijk te halen …”

Als je mij daarmee bedoelt moet ik je corrigeren. Ik probeer niet mijn gelijk te halen maar bekijk de dingen daar meer vanuit de visie van de Birmezen die ik ken hier en wat ik zoal in het land zelf gehoord heb. Dat is een niet-politieke visie.

Het zal veel Birmezen worst zijn hier wie daar aan de macht is, als er maar brood op de plank komt! Veel actievoerders en hun sympathisanten denken nogal politiek en in termen van vrijheid en democratie.

Veel mensen hier in Azie weten nauwelijks wat democratie inhoudt, althans ze hebben een nogal afwijkend beeld voor onze begrippen. Het houdt ze ook niet echt bezig. Ik heb het nu over de gewone man, niet de elite.

Dat is ook de reden dat over Thaksin bijvoorbeeld nog steeds heel positief gedacht wordt in brede kring. Die gaf wat weg, dus die was goed! Dat hij zijn eigen zakken ook lekker vulde is voor hen zoiets als “good for him”! Ze zouden het zelf ook doen als ze de kans kregen.

Ik kan het Aziatiche (politieke) denken vaak niet volgen, ik probeer het te begrijpen maar dat lukt niet altijd. Het is in ieder geval erg materialistisch!

Geen antwoord krijg ik hier m.b.t. wat men echt aan de situatie kan doen. Met een spandoek in Amsterdam een paar straten doorlopen zet geen zoden aan de dijk en de generaals zullen er vermoedelijk niet eens van horen.

Zoals er hier zijn die het reizen naar Birma afraden omdat Daw Aung San Suu Kyi dat vraagt, zo zeg ik ga wel omdat de gewone man dat vraagt. De gewone man wiens stem niet zo gehoord wordt en uiteindelijk zijn daar in Birma het meeste van: gewone mensen, arme mensen zelfs! Iedereen kan zelf zijn keuze maken.

Mijn gelijk daar heb ik niets aan en de Birmezen ook niet, een beter leven voor de Birmezen is me veel en veel liever en hun ook!

Wegjagen omdat ik anders over deze zaken denk laat ik me door niemand, hoe beledigend en schofferend sommigen ook worden. Dat laat m.i. alleen maar zien met wat voor soort mensen ik te maken heb, waarvan acte!

• Anneke

Dit hoor ik vaker van mensen die in Azie wonen. Mede hierdoor is mijn mening wel wat veranderd. Het is nu eenmaal zo dat je vanuit je eigen cultuur denkt en snel vindt dat iedereen zich aan het westen moet meten.

Het is vreemd en jammer dat er mensen zijn die anderen hier beginnen te schofferen om hun gelijk te halen. Het is niet nodig om verkleinwoorden te gebruiken en mensen voor van alles en nog wat uit te schelden.

Probeer juist hier wat te leren door naar de mening van anderen te luisteren. Je hoeft het helemaal niet met elkaar eens te zijn. Ik denk dat iedereen hier het beste voor heeft met Birma. En hoe vervelend en ondenkbaar het voor sommigen is; Michael heeft wel gelijk wat betreft het denken en doen van een heleboel mensen daar.

• JE

Hoewel ik gezegd had niet meer te reageren, vind ik toch dat je recht hebt op een antwoord. Misschien dat ik me wat ongelukkig uitgedrukt heb met “zijn gelijk halen ” Wat ik bedoel is dat ik vaak het idee heb dat je meent met een bepaalde autoriteit te spreken die je ontleent aan het feit dat je dichter bij de bron zit en daardoor meer contact met de plaatselijke bevolking hebt. Voor mij is dat geen argument. Ik woon niet in Azië , wel ben ik er praktisch ieder jaar een of meerdere keren. Birma heb ik inmiddels 6 keer bezocht en ik heb dagelijks contact, hoewel dat lastig is de laatste tijd met alleen maar internetmogelijkheden tussen 11pm en 4 am locale tijd. Desondanks vind ik niet dat mijn mening een bepaalde meerwaarde heeft boven die van willekeurig ieder ander die op dit forum schrijft.Ik probeer het netjes te houden en hou me verre van de manier van discussie voeren zoals jij dat de laatste tijd meent te moeten doen. Maar bovenal degenen die je uitgelokt hebben zijn erg fout bezig, niet waard om wat over te schrijven. Als je wat van Thailand geleerd hebt weet je wat ik met jai yen bedoel . Mis ik helaas bij je. Jammer

• JE

Sinds vanochtend 8 uur weer internetverkeer , volgens zeggen weer volledig geopend.

• Michael

JE: “… dat ik vaak het idee heb dat je meent met een bepaalde autoriteit te spreken die je ontleent aan het feit dat je dichter bij de bron zit en daardoor meer contact met de plaatselijke bevolking hebt.”

Niets is minder waar. Als dat zo overgekomen is moet ik dat echt corrigeren! Wel probeer ik hier het niet-politieke, dus meer menselijke standpunt, te verwoorden zoals ik dat hoor hier. Dat wijkt nogal af. Te veel mensen in West Europa de USA etc. denken dat zij het beste kunnen beoordelen wat goed voor deze mensen is. Deze mensen, zo valt mij op, denken daar vaak totaal anders over. Met enige autoriteit heeft dat niets van doen! Zp pedant ben ik echt niet!

Verwar hier “mensen” niet met de elite in een land, die kunnen zich een afwijkend meer politiek standpunt beter permitteren, voor hen is overleven vaak niet de eerste zorg! Daar zit het verschil denk ik.

Het spijt me dat ik zo uitgevallen ben eerder tegen twee deelnemers hier. Dit was wel nadat zij de aanval geopend hadden op mij met middelen die mij doorgaans vreemd zijn. Actie roept nu eenmaal reactie op en het werd me even te veel!

Enfin, ik heb besloten mijn reis naar Birma in december vooralsnog gewoon door te laten gaan. Ik conformeer me daarbij dus aan dat wat die genoemde “Birmese mensen” vinden en niet wat politiek correct is of er voor door moet gaan . . .