Beste Ossy,
Ik zit ook met die vragen, mijn reis staat voor begin november.
Dat je over je veiligheid twijfelt is denk wel terecht, het Ministerie van Buitenlandse Zaken ontraadt momenteel alle niet-essentiele reizen naar Birma. Als dit begin november nog het geval is, dan ga ik zelf niet.
Mocht je vanwege de situatie liever niet nu naar Myanmar gaan, dan heb ik de volgende informatie voor je:
Heb je een vliegticket of een georganiseerde reis? Voor georganiseerde reizen geldt de dekkingsbeperking van de calamiteitencommissie. Voor losse vliegtickets geldt dit niet. Ik vlieg zelf met Malaysia Airways. Ik heb hen gebeld, zij hebben t/m 21 oktober speciale voorwaarden voor tickets naar Myanmar. Wat de speciale voorwaarden precies inhouden weet ik niet, je hoeft in ieder geval niet naar Myanmar (misschien kun je annuleren of je kunt naar een andere bestemming). Jouw luchtvaartmaatschappij heeft misschien ook speciale voorwaarden ingesteld.
Op de vragen die je gesteld hebt kan ik geen antwoord geven. Ik denk dat de antwoorden zijn: ja, ja, ja, ligt eraan of er andere mensen in de buurt zijn (dus of je het op discrete wijze aankaart). Maar… ik weet het ook niet.