Dringende vragen

• ossy

Hallo,

Ik zit al wat vaker op dit forum o.a. vanwege mijn grote belangstelling voor Birma de bevolking en mijn a.s. reis. Omdat ik de 20e afreis heb ik een aantal belangrijke vragen.

1 Ik heb een toeristen visum, wordt ik doorgelaten op vliegveld Rangoon?

2 Wordt mijn foto toestel afgenomen bij de grens?

3 Loop ik risico als toerist aangehouden te worden door de militairen?

4 Moet ik iedere discussie over de toestanden uit de weg gaan?

Gezien alle berichten welke ik dagelijks overal volg begin ik over mijn veiligheid te twijfelen

Mvg

Ossy

• Mara

Beste Ossy,

Ik zit ook met die vragen, mijn reis staat voor begin november.

Dat je over je veiligheid twijfelt is denk wel terecht, het Ministerie van Buitenlandse Zaken ontraadt momenteel alle niet-essentiele reizen naar Birma. Als dit begin november nog het geval is, dan ga ik zelf niet.

Mocht je vanwege de situatie liever niet nu naar Myanmar gaan, dan heb ik de volgende informatie voor je:

Heb je een vliegticket of een georganiseerde reis? Voor georganiseerde reizen geldt de dekkingsbeperking van de calamiteitencommissie. Voor losse vliegtickets geldt dit niet. Ik vlieg zelf met Malaysia Airways. Ik heb hen gebeld, zij hebben t/m 21 oktober speciale voorwaarden voor tickets naar Myanmar. Wat de speciale voorwaarden precies inhouden weet ik niet, je hoeft in ieder geval niet naar Myanmar (misschien kun je annuleren of je kunt naar een andere bestemming). Jouw luchtvaartmaatschappij heeft misschien ook speciale voorwaarden ingesteld.

Op de vragen die je gesteld hebt kan ik geen antwoord geven. Ik denk dat de antwoorden zijn: ja, ja, ja, ligt eraan of er andere mensen in de buurt zijn (dus of je het op discrete wijze aankaart). Maar… ik weet het ook niet.

• Rizz

Ik kan deze info ook niet vinden, maar wij hebben besloten om niet te gaan.

Misschien kan je een reisburo die er reizen heen heeft om meer info vragen.

Die hebben waarschijnlijk wel contact met mensen daar(indien dat al mogelijk is)

Er zit er een in alkmaar, genaam Arcadia reizen. Heel vriendelijke mensen. Of een van de grotere jongens(weet even niet welke).

grz

riz

succes!!

• Rizz

hoi ik vond deze post op het forum van de lonely planet

http://thorntree.lonelyplanet.com/messagepost.cfm?postaction=reply&catid=24&threadid=1481511&messid=13091764&STARTPAGE=1&parentid=0&from=2&iCountryId=98

zag er naar uit dat je gewoon foto's kan maken.

misschien staat er nog meer handige info.

• Mara

Hm, dat klinkt als dat je gewoon kunt gaan.

• Rizz

tja. dat gevoel had ik ook. maar misschien dat forum in de gaten houden voor meer info.

• Mara

Het lastige is dat ik voor mijn werk moet weten of ik doorwerk of met vakantie ga…. mijn werk is niet blij dat ik in november afwezig ben.

Ik heb nu een heel stappenplan gemaakt, wat ik doe als wat gebeurt.

• Rieks

Hallo Ossy,

De meeste vragen kan ik niet beantwoorden maar je vraag of je elke discussie uit de weg moet gaan kan ik wel een beetje beantwoorden.

Voorzichtigheid is op zijn plaats wat betreft discussies over politiek en de junta. Je brengt de bevolking erg in verlegenheid om over politiek te gaan praten. De bevolking is erg bang voor de aanhangers van de junta in burgerkleding, de zogenaamde ‘stillen’. Het is best mogelijk om over politiek te praten maar weet wat je doet, met wie en waar. Ik heb bijvoorbeeld zelf wel eens uren zitten praten met een Birmees ergens op een dakterras zonder omstanders.

Altijd uitkijken dus, voor jezelf maar vooral om de bevolking niet in problemen te brengen.

Groet,

Rieks

• ossy

Hoi Rieks,

Bedankt voor je reactie en is dit uiteraard van belang er goed rekening mee te houden. Ik zal zeker in de toekomst nog een keer terug gaan als er een andere politiek is om zo de bevolking een hart onder de riem te steken. Ik mag oprecht hopen dat de bevolking hiervan bevrijd wordt en zich op een vrijere en democratische toekomst kan richten.

Zoals het er nu naar uit ziet terugkijkend naar de afgelopen protesten zal men daar nog een hele hoge prijs voor betalen. De Junta heeft het in die zin goed voor elkaar door de leiders aan te pakken, deze waren in staat de bevolking te mobiliseren. Incidentele protetsten zullen tot niets lijden.

Wat ontzettend jammer!

Gr

Ossy

• ossy

Hoi Rizz,

Bedankt voor de link was erg interresant. Gaat er voor mij om spannen of ik doorga, ben niet gouw een opgevertje. Ik vertrek de 19e naar BKK met een geboekte vlucht dus hoef en kan niets afzeggen. Daar en de dag voordat ik ga zal ik besluiten of ik naar Rangoon ga of dat het Vientenne wordt.

Mvg

Ossy