info reis Myanmar

• Bangkok Geert

Hallo,

Wij reizen naar vanuit Bangkok naar Myanmar (Yangon) in april 2008 en willen er een 8-tal dagen verblijven. Wij gaan Yangon en Mandalay bezoeken.

vraag: hoe kan ik best een vlucht Yangon-Mandalay-Yangon boeken en is het haalbaar om ter plaatse enkele excursies te boeken?

Bedankt voor jullie advies en wijze raad.

• Ossy

Hoi Geert,

Het is zo makkelijk, als je in Yangon bent zijn er diverse reisbureaus, vraag er desnoods naar in een guesthouse. Ik heb het bij het busstation (vlakbij deSula Pagode gedaan) Als je toch wilt vliegen ga dan naar Bagan is veel indrukwekkender dan Manadalay. Overland kost veel tijd en vermoedelijk ook je rug.

Acht dagen is erg weinig voor dit mooiste land van Azie

Tip Vlucht naar Bagan daar twee dagen en dan naar Inle (Huhu) ook weer twee dagen. Regel je excursies gewoon daar je komt zoveel mensen tegen en in Bagan kun je het best een fiets huren

Veel plezier

Ossy

• Michael

Bagan is indrukwekkend, maar Mandalay doet daar beslist niet voor onder! De stad zelf biedt wellicht wat minder, maar de directe omgeving (ik heb het over trips van een halve dag) biedt heel veel moois. Neem alleen al de grote tempel met daarin de de Maha Muni Boeddha! Dan verder: de plaatsen Inwa (Ava), Amara-pura, Sagaing en Mingun in de directe omgeving met een keur aan prachtige oude tempels. Te veel om op te noemen en een bezoek van minstens een week zeer wel waard! Daarbij Bagan is door en door toeristisch en dat is Mandalay stukken en stukken minder! Een heel goed Chinees restaurant in Mandalay is het Golden Duck Restaurant aan de gracht rond het koninklijk paleis. Ik had nog nooit zo lekker Chinees gegeten!

In Bagan zou ik niet op de fiets gaan zeg . . . Je bent toch niet op een strafkamp :) Leuk zijn er voor toeristen de paardenkoetjes! Zelfs had ik een auto met chauffeur die ons rond reed. In de hitte op de grote open vlaktes geen overbodige luxe.

Gr. Michael

• Nadia

Hoi Geert,

Dagelijks zijn meerdere vluchten beschikbaar (ze vliegen non-stop in een rondje van Yangon, Bagan, Mandalay en nog iets….). Je guesthouse kan je ticket regelen en ook een gids!

Veel plezier in Myanmar!

Tip: Mandalay is prachtig, maar Bagan ook! Je hebt 8 dagen en aangezien je gaat vliegen red je zowel Mandalay als Bagan.

• Petra van der Scheer

Ik ben net terug van een rondreis in Birma en heb dit (samen met een vriendin) op een ontzettend mooie manier gedaan. Je kunt uiteraard het openbaar vervoer gebruiken in Birma, maar dat kost veel tijd. Wij hebben rondgereisd met een Birmees, te weten Thet Zaw, die ook Nederlands spreekt. Hij is namelijk enige tijd getrouwd geweest met een Nederlandse. Thet Zaw heeft ons plaatsen laten zien, die we anders zeker niet bezocht hadden, omdat hij de taal spreekt en op een mooie respectvolle manier omgaat met zijn landgenoten. We zijn o.a. in een nonnenklooster, kluizenaarsgrot van een monnik, bij mensen thuis, olifantendorp, waar ze nog echt werkten met de olifanten etc. geweest. Thet was de gids en we hadden daarbij ook nog een chauffeur, Min Min, wat ook heel goed bevallen is. We konden overal stoppen, als we iets zagen, wat interessant was en hebben veel achtergrondinformatie gekregen. Ik heb alleen rondgereisd en ook met groepen, maar deze manier van reizen is echt het summum en ik kan het iedereen aanraden en wil dat ook graag delen. Als je informatie wilt, dan is mijn e-mailadres: petravanderscheer@hotmail.com en het e-mailadres van Thet Zaw is: thetzaw2007@gmail.com.