Grensovergang Ranong-Kaw Thaung

• Jeffrey

Is er iemand die weet of de grensovergang tussen Thailand en Myanmar) Ranong-Kaw Thaung op dit moment open is en is het mogelijk om vanaf Kaw Thaung verder in Myanmar te reizen.

• Michael

Voor zover ik weet kun je alleen verder Birma in reizen als je aankomt op of het vliegveld van Yangon of dat van Mandalay. De bij sommige grenzen afgegeven meerdaagse visa gelden alleen voor een zeer beperkt gebied rond die grensplaatsen. De Birmese ambassade zal denk ik het beste uitsluitsel kunnen geven.

• JE

Bij mijn weten is de grensovergang gewoon open. Kaw Thaung per boot te bereiken vanuit Ranong Thailand. Er is echter een maar.., alleen visa die ter plekke worden uitgeschreven en betaald zijn geldig. Al heb je nog zulke mooie visazegels uit Bangkok of Breda, de autoriteiten daar hebben er geen boodschap aan.Verder kun je maximaal 8 dagen binnen een straal van 5 mijl van Kaw Thaung verblijven. Doorreizen onmogelijk, men weigert je gewoon tickets te verkopen of mee te nemen.Voor je eigen veiligheid is het niet onbelangrijk te weten dat daar zo'n beetje het gebied begint wat doorloopt tot onder Moulmein waar sinds 1946 een oorlog tegen de Karen gevoerd wordt..Wat wel kan is aanvliegen op Yangon of Mandalay met een visum voor 28 dagen.Daarna in Myanmar een reis regelen via een toeristen bureau naar Mergui archipel, je vliegt dan aan op Kaw Thaung vanuit Yangon, (reizen via land of per boot onmogelijk) en kunt zo lang verblijven in het gebied als je afgesproken hebt met locale reisburo uiteraard onder begeleiding van gids.Verplicht terugvliegen naar Yangon, onmogelijk om via Kaw Thaung dan het land te verlaten. Een vergelijkbare regeling is er bij Mae Sot Thailand, hoewel je daar maar voor een dag Myanmar in kunt, paspoort afgeven aan de grens "s avonds bij terugkomst weer ophalen. Ook zijn er reisburo's in Thailand die de mogelijkheid bieden vanaf Chiang Mai naar Kengtung Myanmar te vliegen, daar een trekking te doen en dan weer terug.Voor zover mij bekend zijn dit de enige manieren , buiten het vliegen naar Mandalay of Yangon, die door de autoriteiten in Myanmar geaccepteerd worden, om het land in te komen.Maar zelfs dan, zit er een ambtenaar die niet zeker weet of het mag (wat na de protesten goed mogelijk is), dan kiest ie voor zeker en laat je niet binnen. groet JE

• dree goven

Ik ben in Ranong de grens overgestoken maar moest bij aankomst in Kawthaung, ondanks mijn reguliere visum van de ambassade in Brussel, een entry-permit van 30 dollar betalen bij de immigratie. Ondanks mijn protest bij MTT. De rest van de reis verder naar Dawei, Moulmein en Yangon is geen probleem.

Het land verlaten gaat op dit ogenblik (2 april 2011) enkel via Yangon en per vliegtuig. De grensovergang in Tachilek (Mae Sai) werd mij geweigerd ondanks de (mondelijke) toestemming van het MTT in Mandalay. Als reden werd de aardbeving die er een paar weken plaatsvond opgegeven. De grens oversteken richting Thailand-Myanmar in Tachilek ging dan weer probleemloos ( enkel voor één dag). Begrijpe wie kan.

• FRANCOIS GREET

Is er iemand die vanuit MYANMAR de grens is overgestoken naar LAOS? Hoe gaat dat in zijn werk? Waar? Voor hoelang krijg je een visum?

TKX

Greet