Geld

• M

Over ruim een week vliegen wij vanuit Bangkok naar Myanmar, waar we ongeveer 18 dagen zullen blijven. Twee dagen na terugkomst in Bangkok vlieg ik naar huis, dus aan Baht heb ik dan niet veel meer. Mijn vraag is dus: hoeveel geld moet ik ongeveer meenemen naar Myanmar? Ter informatie: we reizen op een backpackersbudget.

• Michael

De brandende vraag is dan wat moet ik me bij een “backpackerbudget” voorstellen? Dit is zo vaag. Of is dat gewoon een ander woord voor “op een koopje”?

Reken minimaal 20-30 usd voor een hotel, 10-20 usd voor eten en drinken voor 2 personen, 5-10 usd voor vervoer in de steden. Dat is dan allemaal wel heel erg simpel!

Wil je rondreizen dan moet je toch extra meenemen en dat hangt af van hoe je gaat reizen. Met de airco bus, met de trein of met het vliegtuig.

Extra's voor leuke dingen meenemen of zo zijn nog niet inbegrepen. du 35 - 60 usd voor 2 personen basis.

Veel hangt ook af van hoe goed je usd kunt wisselen voor kyats. Ik kreeg de laatste keer 1265 per usd, maar anderen hoorde ik over 1210 of minder zelfs.

Voor 18 dagen dus minimaal 630 usd en voor wat ruimer 1080 usd, nog geen geld ( ca. 715 euro). Ik zelf zou voor 2 personen uitgaan van 100 usd (ca. 67 euro) per dag, dan kun je ook nog eens wat weggeven! In Nederland heb je er nog niet eens een behoorlijke hotelkamer voor.

Ik was er 2 weken geleden alleen en had toen ruim genoeg aan 80-90 usd per dag. Ik kwam na 4 dagen Yangon bepakt en bezakt terug in Chang Mai. Ik ben niets te kort gekomen en heb veel mensen blij kunnen maken op de koop toe!

Gr. Michael

• MJ

Wij (2 personen) zijn in juli/augustus 4 weken geweest en waren uitgegaan van 100 dollar per dag. Uiteindelijk heeft de reis ons ongeveer 60-70 dollar per dag gekost. Daarbij hebben we voornamelijk geslapen in mid-range hotels (ca. 15-20 dollar per nacht, LP) en gebruik gemaakt van verschillende soorten vervoer (local bus, taxi en ook een keer gevlogen). Ook hebben we veel geld kunnen geven aan de lokale bevolking en liefdadigheidsinstellingen (weeshuis, bejaardenhuis, etc).

Als je uitgaat van 100 dollar per dag voor 2 personen zit je volgens mij altijd goed!

Veel plezier!!!!

• mara

En kun je voor 1 persoon uitgaan van de helft? Of heb je ongeveer driekwart nodig?

• Michael

Ik denk 3/4 zeker. Immers alleen die zaken die per persoon gaan kun je door de helft delen. Dus, entrees, eten en drinken, trein, bus en viegreizen. Hotel kan iets goedkoper zijn voor een 1 persoonskamer. Vaak zo 5 USD of daaromtrent. Taxi blijft gelijk.

Neem ook altijd een paar honderd dollar extra mee! Je weet maar nooit en geld sturen gaat zo goed als niet! Een Nederlandse ambassade die hulp kan bieden is er ook niet! Telefoneren, zeker naar het buitenland, is razend duur en vaak lastig!

• mara

Bedankt voor de tip, dan heb ik een idee hoeveel ik mee moet nemen en daar tel ik dan inderdaad nog wat bij op.

Bellen naar huis doe ik nooit :-)

Scheelt weer.

• Michael

Ik bedoelde “bellen” als je een financieel of ander probleem zou hebben, naar de Ambassade van Nederland in Bangkok dus bijv. . . . Want bellen zelfs naar het buurland is krankzinnig duur!

• M

Bedankt voor de reacties.

Dus toch USD meenemen ipv Baht? Dus in Bangkok baht pinnen, die omwisselen naar dollars en die in Yangon weer omwisselen naar Kyat?

• Michael

Ja wel zo handig. Baht kan wel maar erg moeizaam. Ik heb de laatste keer dat ik er was - 3 weken geleden ongeveer - 1 keer 1000 bat gewisseld, maar de koers was niet best. Gewone wisselaars beginnen er meestal niet aan. Euro gaat wel maar kijk uit wat ze je er voor geven! Mooie gladde niet gevouwen US Dollars gaan er in als koek! En geen US dollarbiljetten met serienummers die beginnen met BC daar zijn ze allergisch voor. Er schijnen daarvan ooit veel valse in omloop te zijn geweest vandaar.

Michael

• JE

Het is al weer even geleden maar was het echt niet CB ? Voor de zekerheid zou ik ze alle twee niet meenemen. Groet JE