Heeft iemand ervaring met geld naar Myanmar sturen? Volgens mij is het met de post niet save. Heb namelijk daar al vreselijke verhalen over gehoord. Het blijkt zelfs dat alle post dat in en uit gaat gecheckt wordt door de regering. En dat zal mij niet verbazen! Schurken zijn het! Daarnaast is de kyat niet te verkrijgen in Nederland (denk ik) en dollars mogen niet gekreukt of bekrast zijn en de kans dat ze kreuken is toch grotendeels aanwezig met de post…
Nu zit het zo dat ik tijdens mijn reis een meisje heb leren kennen die onze gids was bij een trekking van Kalaw - Inlake. 19 Jaar, zieke vader (die nu overleden is), geen geld en via haar oom en tante mocht ze helpen om onze gids te zijn. 5 Dagen waren we met haar onderweg. Haar voeten vol blaren van de slechte schoenen, maar ze zei geen woord daarover tenzij je het vroeg. Na de trekking belde ze dolsgelukkig haar moeder dat ze weer naar huis kwam. Natuurlijk hebben we haar een flinke fooi (voor Myanmarese begrippen) gegeven, maar ja, hoe gaat het leven daar nu verder?
Vandaag kreeg ik een brief van haar. Te weinig kyat aan postzegels, dus ik moest wat bijbetalen, maar dat doe ik graag! Haar vader is inmiddels overleden. Tijdens de trekking lag ie in het ziekenhuis. Haar moeder is momenteel ook ziek. Daarnaast heeft ze nog een broertje van 10 jaar oud. En nu het toerisme ook minder is komt er dus weinig geld binnen. Ik geloof dat dit niet het enige verhaal in Myanmar is. Nee, helaas weet ik het zeker. En ik zou iedereen willen helpen! Maar helaas is het onmogelijk. Toch hoop ik dit meisje een beetje te kunnen helpen. Verlopig kan ik zelf niet naar Myanmar toe. Daarom wil ik vragen of er iemand is die naar Myanmar gaat en die zo lief zou willen zijn wat geld van mij naar haar te brengen. Ze woont in Meiktila, een plaats dat gelukkig toegangelijk is voor toeristen.
Graag hoor ik als iemand mij wil/kan helpen.
Vriendelijke groeten,
Mel