reizen in Birma (Myanmar)

• Petra

Ik ben net terug van een rondreis in Birma en heb dit (samen met een vriendin) op een ontzettend mooie manier gedaan. Je kunt uiteraard het openbaar vervoer gebruiken in Birma, maar dat kost veel tijd. Wij hebben rondgereisd met een Birmees, te weten Thet Zaw, die ook Nederlands spreekt. Hij is namelijk enige tijd getrouwd geweest met een Nederlandse. Thet Zaw heeft ons plaatsen laten zien, die we anders zeker niet bezocht hadden, omdat hij de taal spreekt en op een mooie respectvolle manier omgaat met zijn landgenoten. We zijn o.a. in een nonnenklooster, kluizenaarsgrot van een monnik, bij mensen thuis, olifantendorp, waar ze nog echt werkten met de olifanten etc. geweest. Thet was de gids en we hadden daarbij ook nog een chauffeur, Min Min, wat ook heel goed bevallen is. We konden overal stoppen, als we iets zagen, wat interessant was en hebben veel achtergrondinformatie gekregen. Ik heb alleen rondgereisd en ook met groepen, maar deze manier van reizen is echt het summum en ik kan het iedereen aanraden en wil dat ook graag delen. Als je informatie wilt, dan is mijn e-mailadres: petravanderscheer@hotmail.com en het e-mailadres van Thet Zaw is: thetzaw2007@gmail.com."

• Petra

Nog een kleine aanvulling op vorenstaand bericht: In Birma (Myanmar) is het niet mogelijk om zelf een auto te huren. Je kunt alleen een auto met gids en/of chauffeur huren. Het autorijden is ook een kunst voor de Birmees op zich, omdat het stuur rechts zit en er ook rechts gereden moet worden. Bij Min Min heb ik mij geen moment onveilig gevoeld.

• hanneke

Hallo Petra,

Leuk om je bericht te lezen! In de zomer reis ik ook naar Birma en heb graag voor die tijd contact met je om enige tips en voorpret te ontvangen!

Hartelijke groet, HannekePetra schreef:

>

> Ik ben net terug van een rondreis in Birma en heb dit (samen

> met een vriendin) op een ontzettend mooie manier gedaan. Je

> kunt uiteraard het openbaar vervoer gebruiken in Birma, maar

> dat kost veel tijd. Wij hebben rondgereisd met een Birmees,

> te weten Thet Zaw, die ook Nederlands spreekt. Hij is

> namelijk enige tijd getrouwd geweest met een Nederlandse.

> Thet Zaw heeft ons plaatsen laten zien, die we anders zeker

> niet bezocht hadden, omdat hij de taal spreekt en op een

> mooie respectvolle manier omgaat met zijn landgenoten. We

> zijn o.a. in een nonnenklooster, kluizenaarsgrot van een

> monnik, bij mensen thuis, olifantendorp, waar ze nog echt

> werkten met de olifanten etc. geweest. Thet was de gids en we

> hadden daarbij ook nog een chauffeur, Min Min, wat ook heel

> goed bevallen is. We konden overal stoppen, als we iets

> zagen, wat interessant was en hebben veel

> achtergrondinformatie gekregen. Ik heb alleen rondgereisd en

> ook met groepen, maar deze manier van reizen is echt het

> summum en ik kan het iedereen aanraden en wil dat ook graag

> delen. Als je informatie wilt, dan is mijn e-mailadres:

> petravanderscheer@hotmail.com en het e-mailadres van Thet Zaw

> is: thetzaw2007@gmail.com."

• Petra

Hoi Hanneke,

Hoe ga je daar reizen?

Groeten,

Petra

• Rob Faassen

Hallo Petra,

Op zoek naar “reizen in Birma” zie ik jouw bericht.

Graag zou ik willen weten welke plaatsen je hebt bezocht. Hoe lang heb je er over gedaan en waren de hotels door jou zelf geboekt? Of betaalde je voor de rondreis inclusief hotels en eventueel eten?

Dank voor je antwoord,

Rob

• Griet Bosch

Hoi Petera

las je bericht, over Birma , wij, mij vriend en ik willen graag volgend jaar naar Birma,

Graag zou ik willen weten net als Rob, over hotels, vervoer en welke plaatsen je bent geweest.

En wat we echt niet mogen missen.

Ben je op Bangkok gevlogen?? Of binnenlandse vlucht, wij willen graag goedkoop tickit en in simpele hotels verblijven .

Alvast heel erg bedankt.

Griet bosch

• Rob Faassen

Hallo,

Ik probeer het nog maar een keer. Zou graag antwoord krijgen op mijn eerder gestelde vragen

Vriendelijk dank,

Rob

• Michael

Je schiet er niet veel mee op met dit soort berichten. Het was er mooi, het was er prachtig, ja, maar de details die iemand moet weten om er wat mee te kunnen ontbreken en worden na enig aandringen ook niet gegeven. Jammer.

Wat kost het allemaal is iets wat standaard in dit soort berichtjes hier ontbreekt. Raar, maar m.i. wel het belangrijkste aspect voor veel mensen! Wat rekent de gids, wat rekent de chauffeur, kost de auto extra en hoeveel, wat voor auto was het etc. Betaal je ook nog logies en verblijf voor de gids en chauffeur of is dat bij de prijs inbegrepen. Was het een totaalprijs voor een x-aantal dagen en ga zo maar door. Welke hotels? Hoeveel rekenden die? Regelde je dat zelf of deed de gids dat. Praktische informatie dus. Dus Birma een prachtig land is weten de meesten hier wel.

Ik ken iemand die dat gidsen werk in Birma doet voor 25 euro per dag excl. reis en verblijfkosten. Die regelt dan alles. Vervoer aangepast aan waar je heen gaat en hoe het met de tijd zit. Dus per lokale bus, of busje, per vliegtuig of huurauto, wat maar - en altijd in overleg - het beste uitkomt. Hotels ook in overleg en na inspectie. Eten en drinken in overleg en hij zorgt er voor dat er met speciale wensen en eventueel het budget rekening gehouden wordt. Het tempo bepaal je helemaal zelf. Je geeft alleen aan waar je interesse naar uit gaat en hij regelt het. Misschien niet goedkoop 25 Euro per dag excl. maar wil je in een betrekkelijke korte tijd veel zien en ook eens zo nu en dan van de platgetreden paden af dan is het de ideale man! Hij spreekt naast Birmees ook Engels en Thai. Er is hier uitgegaan van 1 of 2 reizigers eventueel 3. Dus heel kleinschalig! Neem je kinderen rustig mee want hij is dol op kinderen en kan er heel goed mee overweg! Weet wel dat heel jonge kinderen op de dit soort reizen wel gauw een blok aan je been kunnen worden en je beperken in de mogelijkheden!

• ossy

Hallo Rob,

Na het lezen van de zgn verkiezingen en het ongelofelijke leed van de Karin ben ik maar weer eens gaan kijken od dit discussie forum. Ik ben zelf twee keer in Birma geweest, heb veel gereisd maar dit land (lees natuur en vooral bevolking) heeft een onuitwisbare indruk op me achtergelaten. De laatste keer dat ik daar was was 5 dagen na de demonstraties en heb daar met name in Yangon bij de Sula pagode gezien waar de militairen toe in staat zijn. Ik was daar als enige toerist en was zeer low profile, men hielt mij in de gaten maar heb me verder niets van aangetrokken. Ik wil er heel graag weer terug voor een andere route volgend jaar. Ik ben toen met Mahan Air naar BKK gereisd en op Khoa San een retour gekocht naar Yangon. Bezoek daar absoluut de Shwedagon Pagode een mooiere tempel zul je niet gouw meemaken, Ga vervolgens naar het Inle lake en huur daar een boot voor een paar dagen. Kost je $10 per dag. Bagan is met de duizenden tempels ook bovenaards huur zelf een fiets voor $1 en GENIET. Mandalay is heel mooi daar is genoeg te doen in de omgeving. Deze route kost je als je met openbaar vervoer gaat minimaal twee weken. Als je nog een week over hebt ga dan naar de kust Ngapaly beach.Houd er dan wel rekening mee dat als je van daar met de bus naar Yangon gaat dit een helle rit is maar o zo mooi door een mooie ruige natuur.

Veel plezier daar en wellicht tot….

Mvg

• Michael

Ossy schreef: Na het lezen van de zgn verkiezingen en het ongelofelijke leed van de Karin ben ik maar weer eens gaan kijken op dit discussie forum. Tja, dat dacht ik ook, maar ik zie nu wel in dat voor een diepgaande discussie of het uitwisselen van goed onderbouwde meningen over de poltieke situatie in Birma je hier niet moet zijn. Dit forum beperkt zich tot goedkope hotels, leuke routes, aardige gidsen, waar wissel je geld het beste, wat kost dit en wat kost dat en meer van dat soort zaken. Een gewoon vakantieforum dus meer. Jammer, ik had er ook meer van verwacht. De info die je hier kunt vinden is meestal aan mij niet besteed, ik red me al 8 jaar prima in heel Birma! Wat die andere kant van de medaille aangaat zoek ik de informatie meestal op de websites van Irrawaddy of Mizzima!