Hoi Rene,
ik zit momenteel nog in Myanmar en was hier reeds op 25 september 2007. Overmorgen vlieg ik terug naar Nederland. Ik verblijf meerdere maanden per jaar in Myanmar en dit seizoen ben ik ruim drie maanden aan het strand geweest en wel in Ngwe Saung, dat iets ten zuiden ligt van Chaungtha.
Het verschil tussen Chaungtha (waar ik ook al ruim 5 jaar vaste gast ben) en Ngwe Saung is dat Ngwe Saung een mooier strand heeft, helderder water, maar wel wat meer rotsen in het water. Het ligt een beetje aan het hotel wat je daar hebt of er ook veel rotsen voor je deur liggen. Ik verblijf altijd in het Shwe Hin Tha hotel. Dat is de goedkoopste optie en heeft een prima strand voor de deur.
De kamers kosten daar vanaf 15/20 dollar per nacht (single/dubbel) en daarvoor heb je een bamboehuisje met douche (koud water) en wc en ontbijt. Het uitzicht is er fantastisch want je kijkt direct op het strand uit en iedere avond dus mooie zonsondergangen.
Het hotel ligt op 45 minuten loopafstand van het dorp, waar meer restaurants en winkels zijn. Bij het hotel is ook een restaurant, dus hoef je niet per se weg daar.
Het is een heerlijke rustige plaats en ook prima met lokaal vervoer te bereiken vanaf Yangon met een directe bus.
In Chaungtha is het relatief drukker met lokale toeristen, hoewel zich dat veelal beperkt tot het weekend en feestdagen. Ook in Chauntha is het Shwe Hin Tha hotel een goede optie. Aardig personeel, wisselende kwaliteit kamers en wat goedkoper nog dan Ngwe Saung.
De afstand tot het dorp is wat kleiner en in het dorp zelf is wat meer te zien dan in Ngwe Saung.
Het is overigens bij dit soort toeristenhotels geen enkel probleem om in je bikini op het strand te liggen. Daarbij heb je in Ngwe Saung wat minder last van navelstaarders dan in Chaungtha, gewoon omdat er minder volk op het strand is.
Nog iets over prijzen. In Chaungtha is het mogelijk om in een guesthouse te overnachten als je echt low-budget wil en dat kan niet in Ngwe Saung.
Eten is in Chaungtha wat voordeliger dan in Ngwe Saung.
Ik weet even niet wanneer je precies op reis gaat naar Myanmar. Veel hotels en restaurants aan de kust zijn gesloten in juni en juli vanwege het regenseizoen.
Hoop dat je hier iets aan hebt! Goede reis!