toerisme na de ramp een taboe?

• sangpuk

Ik weet uit ervaringen van reizen in Tamil Nadu (India), SriLanka en Thailand vlak na de Tsunami, hoezeer de bevolking die leeft van het toerisme ook nog 's getroffen kan worden door het wegvallen van hun inkomsten, omdat de reizigers wegblijven, en hoezeer ze het op prijs stellen om weer gasten te kunnen ontvangen (al was dat in een aantal gevallen ook alleen om hun tragische ervaringen te kunnen delen) en hun bestaan met onze dollars weer op een iets hoger plan kunnen tillen.

Ik hoop dat er, mits visa-technisch mogelijk, weer mogelijkheden bestaan om Myanmar, en dan bedoel ik natuurlijk niet zozeer de getroffen delta, op toeristische wijze te bezoeken. Daarbij wil ik natuurlijk ook de nadruk leggen op het soort toerisme dat de door het foute regime geplaveide wegen zoveel als mogelijk kan en wil omzeilen.

ben benieuwd naar de reacties

sangpuk

• ko Pyone

Gelukkig zijn er nog mensen die het begrepen hebben. Het is op dit moment bijna noodzakelijk om een land als Myanmar te bezoeken, juist na de ramp. Er zijn inmiddels zoveel mensen in het rampgebied getroffen en dat is vreselijk, maar moeten er straks nog meer slachtoffers vallen in de rest van Myanmar ook, omdat de toeristen wegblijven en men geen mogelijkheid meer heeft om aan inkomsten te komen. De cycloon heeft het uiterste zuiden van het land getroffen, een gebied waar doorgaans geen toeristen heen gaan. De rest van het land gaat straks een rampgebied worden, omdat er geen toerist meer heen gaat.

Steun het land en dan met name de bevolking en ga nou juist wel naar Myanmar. Dat kan heel goed als backpacker, maar ook heel goed georganiseerd met Nederlandse reisorganisaties. Het geld dat je aan de reis besteed komt ten goede aan de lokale bevolking en is voor velen van levensbelang. Na een slecht toeristenseizoen van vorig jaar, na de monnikkendemonstraties, kan een volgend slecht seizoen voor velen de ondergang betekenen.

Laat je niet misleiden door alleen maar de negatieve berichtgeving in de media. Er wonen in Myanmar ruim 50 miljoen mensen die niets met de cycloon en het regime te maken hebben en gewoon een normaal leven willen leiden. Die mensen bereik je alleen door er heen te gaan en je geld lokaal te besteden aan de mensen met een hotelletje of guesthouse, een restaurantje en souvenirs.

Gaan dus naar Myanmar en wel zo snel mogelijk.

• plony

Ik ga in november met mijn zus naar Myanmar , ik hoop dat het dit keer lukt vorig jaar waren de grenzen gesloten.

Nu proberen we het weer, Het is een land met vriendelijke mensen 2 jaar gelden waren wij er ook. Wij zullen proberen om wat mensen te helpen we zien wel.

Dus Sangpuk en Ko Pyone wij gaan.

• MichaeL

Welke grens was dan wel gesloten? Ik heb er niets over gehoord of gelezen en was zelf in die periode ook in Birma. No problem!