Voor zover ik weet kun je alleen bij de Three Pagodas Pas, MaeSot, en Ranong (Kawtaung) een dagje op en neer Myanmar in. Je krijgt hier voor 10 USD een soort 24uurs visum voor Myanmar. Ikzelf heb laatst mijn Thaise visum in Ranong vernieuwd, een nieuw visum on arrival dus (30 dagen geldig, geen kosten aan verbonden). Voor de kosten voor transport vanuit Ranong naar de haven SapanPlaa en de bootocht van 20 minuten naar de immigration in Kawthaung, zul je moeten onderhandelen, of een all-inclusive prijs afspreken voor je visa renewal in een van de bureautjes of hotels in de Market area. Ikzelf heb 800THB betaald, inclusief een vers 10 Dollar biljet, de rest dus voor transport……als je vanaf de market met de Songteaw naar SapanPlaa gaat en ter plaatste onderhandelt over een plaatsje in de boot kan het vermoedelijk voor nog minder.
Ik zou voor het geval je vanuit Rachaburi deze trip wilt ondernemen (goed te doen met de bus Bangkok-Ranong, of Bangkok-Chumphon-Ranong) wel een dag of twee uitrekken.
Een overstay daarentegen gaat je op Suvarnabhumi ‘slechts’ 500THB per dag kosten. Persoonlijk zou ik voor de laatste optie kiezen. Na de paspoortcontrole op de luchthaven kun je bij een aparte balie van de immigration je 1000Baht betalen en weg ben je…..