grensovergang

• Rianne

Ik ga binnenkort naar Thailand maar kom er nu achter dat ik een toersiten visum krijg die 30 dagen geldig is. Ik ben er ongeveer 2 dagen te lang omdat mijn vrijwilligers werk daar op de 26e of 27e stopt. Ik ben dan in Ratchaburi vlakbij de floating market en niet ver van de Birmeese grens. Weet iemand of ik daar in de buurt makkelijk de grens over kan om mijn visum weer met 30 dagen te verlengen?

• marriet

Dag Rianne,

De Thaise overheid doet niet zo moeilijk als je visum iets verlopen is, je moet wat bijbetalen, dat is alles.

Groetjes, Marriët

• Michelle

als ik je goed begrijp wil je vanuit thailand de grens met birma passeren en direct weer terug. als dat de bedoeling is heb je een burma visum nodig.

• MichaeL

Een toeristenvisum is 60 dagen geldig of beter gezegd geeft doorgaans een entry voor 60 dagen. Er is hier sprake van een entry van 30 dagen - niet verwarren met Visa on Arrival want dat is wat anders - die elke Nederlander kirjgt op basis van zijn Nederlands paspoort, een regeling die voor meer landen geldt. Probleem is opgelost door in Nederland dus een toeristrenvisum aan te vragen of even het land uit (Birma of Laos) en dan meteen weer terug en je krijgt een nieuwe entry voor 30 dagen. Verlenging van een visum is wel mogelijk (1.900 baht) via Immigration maar of dat bij een entry ook kan weet ik net zeker. Bel anders toch even met de Thaise ambassade of consulaat in Nederland dan krijg je de juiste meest recente informatie!

• sangpuk

Voor zover ik weet kun je alleen bij de Three Pagodas Pas, MaeSot, en Ranong (Kawtaung) een dagje op en neer Myanmar in. Je krijgt hier voor 10 USD een soort 24uurs visum voor Myanmar. Ikzelf heb laatst mijn Thaise visum in Ranong vernieuwd, een nieuw visum on arrival dus (30 dagen geldig, geen kosten aan verbonden). Voor de kosten voor transport vanuit Ranong naar de haven SapanPlaa en de bootocht van 20 minuten naar de immigration in Kawthaung, zul je moeten onderhandelen, of een all-inclusive prijs afspreken voor je visa renewal in een van de bureautjes of hotels in de Market area. Ikzelf heb 800THB betaald, inclusief een vers 10 Dollar biljet, de rest dus voor transport……als je vanaf de market met de Songteaw naar SapanPlaa gaat en ter plaatste onderhandelt over een plaatsje in de boot kan het vermoedelijk voor nog minder.

Ik zou voor het geval je vanuit Rachaburi deze trip wilt ondernemen (goed te doen met de bus Bangkok-Ranong, of Bangkok-Chumphon-Ranong) wel een dag of twee uitrekken.

Een overstay daarentegen gaat je op Suvarnabhumi ‘slechts’ 500THB per dag kosten. Persoonlijk zou ik voor de laatste optie kiezen. Na de paspoortcontrole op de luchthaven kun je bij een aparte balie van de immigration je 1000Baht betalen en weg ben je…..

• MichaeL

Je kunt in het noorden ook bij Mae Sai de grens over naar Tachilek in Birma. De kosten zijn hetzelfde.

Je krijgt dan, als je geen vooraf verkregen visum hebt, een entry (toestemming het land binnen te gaan en er te blijven voor een bepaalde tijd) en geen visa on arrival! Een visa on arrival is heel wat anders. In Laos kennen ze weer wel een visa on arrival.

Om kort te gaan een visum is geen entry. Visum betekent dat bepaalde documenten vooraf gezien (visa) zijn. Op grond daarvan kan de douane beambte je een entry verstrekken voor een bepaalde tijd. De nadruk hier op "kan! Een visum geeft geen recht op een entry! In de praktijk gaat dat bijna altijd wel probleemloos maar het hoeft niet perse!