Geert Mak en Jan Pronk steunen Birma Fonds

• Erik Wezeman

Geert Mak en Jan Pronk steunen Birma Fonds

Stichting Birma Fonds, een organisatie die zich richt op hulpverlening en ontwikkelingsprojecten in Birma, presenteert haar Comite van Aanbeveling. Politicus Jan Pronk, schrijver Geert Mak, atleet Kamiel Maase, actrice Tosca Niterink en bestuurder Paul Lem spreken hun steun uit. Jan Pronk: “Het is tragisch om te zien dat de internationale gemeenschap te zeer verdeeld is om een bijdrage te kunnen leveren aan werkbare oplossingen.”

In het Comité van Aanbeveling zitten mensen die een bijzondere band met Birma hebben. Schrijver Geert Mak werkt eind jaren tachtig als journalist in het Thais-Birmese grensgebied. In de vluchtelingenkampen langs de grens zaten toentertijd honderdduizenden vluchtelingen, waaronder veel studenten, die op de vlucht waren voor hun eigen regering. Mak: “De gezichten van deze dappere jongens en meisjes zie ik nog altijd voor me. Velen van hen zitten er nog steeds. Vastgeklonken in de meest belabberde omstandigheden, zonder zicht op een oplossing. Ik hoop dat het Birmese volk een uitweg vindt uit haar totalitaire nachtmerrie.”

Mak steunt het Birma Fonds omdat het fonds “met haar projecten een bijdrage levert aan het weer op de been helpen van een verpauperd land.”

Atleet Kamiel Maase heeft zich gekwalificeerd voor de Olympische Spelen in China, een land dat een van de belangrijkste bondgenoten is van het Birmese regime. Hij sprak zich rond de demonstraties in Birma afgelopen jaar in stevige bewoordingen uit over het met geweld neerslaan van het protest. Maase: “Het doet mij pijn aan het hart om te zien dat een volk dat het al zo moeilijk heeft, keihard wordt tegengewerkt door de eigen regering. De vredelievende bevolking van Birma verdient beter dan te worden onderdrukt door een militair regime. Het Birma Fonds kan dan ook rekenen op mijn sympathie.”

Voormalig VN-gezant, minister van ontwikkelingssamenwerking en wetenschapper Jan Pronk gaat de armoede in Birma aan het hart. “Birma is een van allerarmste landen ter wereld. Een land waar de regering haar eigen volk gijzelt, met alle repressieve middelen die haar ten dienste staan. Het is tragisch dat de internationale gemeenschap te zeer verdeeld is om in VN-verband te kunnen bijdragen aan werkbare oplossingen. Maar dat mag geen reden zijn om het Birmese volk de rug toe te keren. Daarom steun ik Stichting Birma Fonds.”

Van het Comite van Aanbeveling maken ook actrice Tosca Niterink en Paul Lem, voormalig directeur van Plan Nederland, Wegener en de Nationale Regiopers, deel uit.

Stichting Birma Fonds is opgericht in november 2007. Het fonds richtte haar focus in eerste instantie op de heropbouw van het onderwijs in Karen Staat, een provincie die meer dan vijftig jaar werd geteisterd door een intern militair conflict. Na de ramp begin mei heeft Birma Fonds noodhulp verleend in het rampgebied. In zeven dorpen werd voedselhulp gegeven. Daarnaast adopteerde Birma Fonds drie dorpen in de Irrawaddy-delta. Hier wordt voor langere tijd voedselhulp gegeven en worden boeren ondersteund bij de rijstplant, door middel van het ter beschikking stellen van tractoren, rijstzaad en diesel. In totaal heeft Birma Fonds 10.000 slachtoffers van de ramp bereikt.

Zie ook: www.birmafonds.nl

• Michelle

De sleutel ligt bij China.

Dus boycot als consumenten massaal chinese producten en Birma wordt weer een vrij land. Om dat te bewerkstelligen hebben we Mak, Pronk en het zoveelste Birmafonds op deze wereld niet nodig.

Alleen de kracht van de consument kan het Birmaregime slechten.

• Erik Wezeman

Ja, maar een boycot van Chinese producten door een groot deel van de consumenten in de westerse wereld om Birma (waar de meeste mensen vrijwel niets van weten noch in geinteresseerd zijn) is nog onwaarschijnlijker dan dat China haar veto in de veiligheidsraad niet langer gebruikt om Birma de hand boven het hoofd te houden.

De realiteit is dat verandering in Birma van binnenuit moet komen. De oppositie is te zwak, dus de regering zal tot hervormingen moeten worden bewogen. Sancties helpen niet, want China, India en ASEAN (allemaal belangrijker voor Birma in economische zin dan het westen) doen niet mee. Zij zijn te afhankelijk van het Birmese gas. Dus het enige wat helpt is een beloningsbeleid, waarbij positieve stappen van het regime worden beloond met opheffen van restricties, en meewerken aan de door hen bedachte road map (hun exit strategie). Meer handel met Birma kan sowieso positief zijn, omdat dan wellicht een middenklasse kan opstaan die zelf weer sluipenderwijs hervormingen bij het regime kan afdwingen.

En natuurlijk kunnen Jan Pronk, Geert Mak en het Birma Fonds weinig doen. Maar het verlenen van humanitaire hulp en het opzetten van ontwikkelingsprojecten lijkt me verre te prefereren boven niets doen.

Just my two cents.

• Objectief

De Boycot raakt alleen de kleine man/vrouw. Als er een boycot moet zijn dan zou dat een boycot van Olie/Gas (Chevron / Total etc) moeten zijn, omdat daar geen enkele arbeid aan verricht wordt, dus daar wordt de gemiddelde inwoner van Myanmar niet beter van. Voor producten waarvoor mensen in Myanmar een toegevoegde waarde leveren (textiel / meubelen etc) zou de boycot niet moeten gelden. Door te werken ontvangen deze mensen inkomen en kunnen ze hun buik vullen. Democratie zonder een volle buik heeft nou eenmaal geen enkele waarde.

Groepen als het Birma centrum zouden zich toe moeten leggen op acties tegen activiteiten van bedrijven die alleen maar grondstoffen onttrekken uit Myanmar, dus de bevolking dubbel raken. Activiteiten waar normale mensen in Myanmar inkomsten uit verwerven zouden met rust gelaten moeten worden en dit zou juist gestimuleerd moeten worden.

Natuurlijk houdt de regering aan elke activiteit die in het land gedaan wordt geld over, maar moet dat betekenen dat we daarom de gewone bevolking ook moeten boycotten?

Boycot ok en goed, maar dan selectief en op het ontrekken van olie, gas, en andere matrialen die geen of weinig arbeid vereisen in Myanmar.

Het westen is hypocriet en wil de bevolking waarschijnlijk niet eens helpen. Europa en Amerika meten met dubbele standaards. Als het energie oplevert is veel toegestaan!

• Objectief

Beste Michelle,

De wereld is groter dan Nederland en zolang Europa en America een dubbele standaard hebben met betrekking Chevron, Total en vrienden haalt dit allemaal weinig uit.

Een boycot is absoluut niet productief en raakt slechts de bevolking.

• Jordi

Michelle sprak hier over het boycotten van Chinese produkten. Niet over het boycotten van Birmese producten. En daar sta ik volledig achter.

Een ander punt is de ingestelde boycot door de westerse wereld van Birma. Door dat te doen ben je alle indirekte grip op een regime kwijt. Dat is dus de grootste fout die het westen maakte.

En nu zit een heel volk al ruim 40 jaren op de blaren. Dank zij het westen.

• Objectief

Beste Jordi,

Door het weg halen van de indirecte hulp. het boycotten in het verleden van nederlandse bedrijven met investeringen, hebben mensen nu geen werk en dus geen inkomsten.

Een boycot van Chevron en Total zou beter zijn!

De grootste fout is de boycot, omdat je hiermee het land afsluit van het westen en dat willen ze zo graag.

• Yvon

Hallo

Ik ben al 2 maal in Birma geweest en heb daar diverse malen de mensen gevraagd wat men vind van deze boycot.De Birmezen antwoorden daarop,de hele wereld is ons vergeten.En weet je, dat is zo,als je ergens totaal geen aandacht aan besteed dan wordt het alleen maar erger,want de mensen daar worden steeds armer en het regime steeds rijker.Als je het toerisme en bedrijven juist aanmoedigd,dan wordt de infrastructuur verbeterd,er is meer werk,meer te eten en er gaan dan ook zelfs meer humantaire instellingen daarheen om gericht te helpen.De mensen worden mondiger en er is behoefte aan geschoold personeel.Ik heb heel veel respect voor meneer Pronk,hij doet fantastische dingen voor de mensheid. Ik weet zeker dat hij dit ook weet Stilstand is Achteruitgang,Boycot is Stilstand

Ik ga over 2 weken weer naar Birma,ik zal het de mensen zeker weer vragen

yvon