Geert Mak en Jan Pronk steunen Birma Fonds
Stichting Birma Fonds, een organisatie die zich richt op hulpverlening en ontwikkelingsprojecten in Birma, presenteert haar Comite van Aanbeveling. Politicus Jan Pronk, schrijver Geert Mak, atleet Kamiel Maase, actrice Tosca Niterink en bestuurder Paul Lem spreken hun steun uit. Jan Pronk: “Het is tragisch om te zien dat de internationale gemeenschap te zeer verdeeld is om een bijdrage te kunnen leveren aan werkbare oplossingen.”
In het Comité van Aanbeveling zitten mensen die een bijzondere band met Birma hebben. Schrijver Geert Mak werkt eind jaren tachtig als journalist in het Thais-Birmese grensgebied. In de vluchtelingenkampen langs de grens zaten toentertijd honderdduizenden vluchtelingen, waaronder veel studenten, die op de vlucht waren voor hun eigen regering. Mak: “De gezichten van deze dappere jongens en meisjes zie ik nog altijd voor me. Velen van hen zitten er nog steeds. Vastgeklonken in de meest belabberde omstandigheden, zonder zicht op een oplossing. Ik hoop dat het Birmese volk een uitweg vindt uit haar totalitaire nachtmerrie.”
Mak steunt het Birma Fonds omdat het fonds “met haar projecten een bijdrage levert aan het weer op de been helpen van een verpauperd land.”
Atleet Kamiel Maase heeft zich gekwalificeerd voor de Olympische Spelen in China, een land dat een van de belangrijkste bondgenoten is van het Birmese regime. Hij sprak zich rond de demonstraties in Birma afgelopen jaar in stevige bewoordingen uit over het met geweld neerslaan van het protest. Maase: “Het doet mij pijn aan het hart om te zien dat een volk dat het al zo moeilijk heeft, keihard wordt tegengewerkt door de eigen regering. De vredelievende bevolking van Birma verdient beter dan te worden onderdrukt door een militair regime. Het Birma Fonds kan dan ook rekenen op mijn sympathie.”
Voormalig VN-gezant, minister van ontwikkelingssamenwerking en wetenschapper Jan Pronk gaat de armoede in Birma aan het hart. “Birma is een van allerarmste landen ter wereld. Een land waar de regering haar eigen volk gijzelt, met alle repressieve middelen die haar ten dienste staan. Het is tragisch dat de internationale gemeenschap te zeer verdeeld is om in VN-verband te kunnen bijdragen aan werkbare oplossingen. Maar dat mag geen reden zijn om het Birmese volk de rug toe te keren. Daarom steun ik Stichting Birma Fonds.”
Van het Comite van Aanbeveling maken ook actrice Tosca Niterink en Paul Lem, voormalig directeur van Plan Nederland, Wegener en de Nationale Regiopers, deel uit.
Stichting Birma Fonds is opgericht in november 2007. Het fonds richtte haar focus in eerste instantie op de heropbouw van het onderwijs in Karen Staat, een provincie die meer dan vijftig jaar werd geteisterd door een intern militair conflict. Na de ramp begin mei heeft Birma Fonds noodhulp verleend in het rampgebied. In zeven dorpen werd voedselhulp gegeven. Daarnaast adopteerde Birma Fonds drie dorpen in de Irrawaddy-delta. Hier wordt voor langere tijd voedselhulp gegeven en worden boeren ondersteund bij de rijstplant, door middel van het ter beschikking stellen van tractoren, rijstzaad en diesel. In totaal heeft Birma Fonds 10.000 slachtoffers van de ramp bereikt.
Zie ook: www.birmafonds.nl