vakantie

• renie

Een paar weken geleden heb ik samen met mijn man genoten van een vakantie in Birma. Het is 2 jaar geleden, dat wij daar voor de laatste maal zijn geweest. Als wij niets hadden geweten van een orkaan hadden we ook niets gemerkt in Yangon. Wel veel omgehakte bomen en slecht wegdek, maar dat was 2 jaar geleden ook al zo. Wat wel heel schrijnend was om te constateren was het feit dat wij welgeteld nog geen 10 Westerse toeristen zijn tegengekomen. Klinkt misschien heel romantisch, een heel hotel voor z'n tweeen een aantal malen, maar dat is voor de economie van de bevolking natuurlijk fataal. We hebben een rondreis gemaakt en vooral Bagan lijkt heel erg te lijden onder het wegblijven van toeristen. Een fantastische cultuur, oprecht aardige mensen, een grote verscheidenheid in bezienswaardigheden: kortom dit land verdient het om de trots van de mensen op hun land te kunnen delen. Geen discussie meer voeren over de regering, geen boycot waar je alleen de bevolking mee treft. Gewoon gaan, zodat het land in de picture blijft en de mensen worden gesteund in hun inkomsten!

Ik weet nog een aantal uitermate gastvrije gidsen, die zitten te springen om werk!

• ron

Ik ben het er volkomen mee eens en we gaan daarom ook binnenkort er weer voor de derde keer naar toe

• Dorien

Hallo Renie

Wij willen in Januari naar Myanmar, maar we weten niet of je er gewoon met z'n tweetjes mag rondreizen. Kun je daar misschien iets over zeggen? En als dat het geval is zijn we erg geinteresseerd in een goede gids. Geef maar een naam en adres waar we wat aan kunnen hebben.

Groetjes, Dorien.

• Dorien

Hallo Renie,

wij willen in januari naar Myanmar, maar mag je daar zelfstandig rondreizen? We hopen van wel en als dat zo is geef me dan die adressen van de goede gidsen maar eens door. Alvast bedankt.

Groetjes, Dorienrenie schreef:

>

> Een paar weken geleden heb ik samen met mijn man genoten van

> een vakantie in Birma. Het is 2 jaar geleden, dat wij daar

> voor de laatste maal zijn geweest. Als wij niets hadden

> geweten van een orkaan hadden we ook niets gemerkt in Yangon.

> Wel veel omgehakte bomen en slecht wegdek, maar dat was 2

> jaar geleden ook al zo. Wat wel heel schrijnend was om te

> constateren was het feit dat wij welgeteld nog geen 10

> Westerse toeristen zijn tegengekomen. Klinkt misschien heel

> romantisch, een heel hotel voor z'n tweeen een aantal malen,

> maar dat is voor de economie van de bevolking natuurlijk

> fataal. We hebben een rondreis gemaakt en vooral Bagan lijkt

> heel erg te lijden onder het wegblijven van toeristen. Een

> fantastische cultuur, oprecht aardige mensen, een grote

> verscheidenheid in bezienswaardigheden: kortom dit land

> verdient het om de trots van de mensen op hun land te kunnen

> delen. Geen discussie meer voeren over de regering, geen

> boycot waar je alleen de bevolking mee treft. Gewoon gaan,

> zodat het land in de picture blijft en de mensen worden

> gesteund in hun inkomsten!

> Ik weet nog een aantal uitermate gastvrije gidsen, die zitten

> te springen om werk!

• hans caspers

hoi Dorien,

ik heb 2 jaar geleden rondgereisd door myanmar, met als gids Min Thu, zie hier boven “Myanmar tourist guide”. Ik kan hem 100% aanbevelen, ik zou haast zeggen: je kunt geen betere, socialere, gezellige en intelligentere vinden!!

Ik hoop, voor hem, dat je contact met 'm opneemt.

hartelijke groet

Hans

• ron

Wij gaan ook in januari en wel voor de derde keer , de eerste keer een auto met chaufeur en de tweede keer alles met openbaar vervoer wat ons altijd het beste bevalt daar je meer kontakt met de bevolking maakt.

Wij zijn wel benieuwd naar de ervaringen van mensen over het reizen van na de opstanden en de cycloon

groet ron

• Ko Pyone

Je kunt in Myanmar prima zelfstandig reizen en zeker als je een auto met chauffeur huurt kun je eenvoudig rondreizen.

Ook het openbaar vervoer is goed geregeld, maar dat is wat meer afzien en je bent gebonden aan vastgestelde vertrektijden. In (nacht)bussen boek je voor een vaste plaats in de bus en je zit niet tussen de kippen en de bagage van anderen. Bussen vertrekken op tijd en komen 6 van de tien keer volgens schematijd aan. Het is de voordeligste manier om grote afstanden te overbruggen. Vliegen is comfortabeler en sneller natuurlijk.

Wie dat zelfstandig niet ziet zitten kan natuurlijk een georganiseerde reis via een Nederlandse reisorganisatie boeken. Hiervoor is Summum Reizen de betere optie.

In oktober staat er een reis op doorgaan.

Ikzelf woon/werk al bijna 14 jaar in Myanmar en ken er veel mensen en weet hoe het er werkt en hoe hard het land achteruitholt. Deels te wijten aan de westerse boycot en het wegblijven van toeristen. Inflatie en natuurrampen helpen de bevolking nog verder achteruit.

Wie twijfelt te gaan zou ik willen adviseren nu te beslissen wel te gaan. Een economische boycot en wegblijven van toeristen schaadt de lokale bevolking en in geen geval de staat.

• renie

Beste Dorien,

Omdat we al een keer met een groepsreis met Summum (uitstekende ervaring) in Myanmar waren geweest durfden we het aan om met z’n tweeën nogmaals te gaan.

Dankzij dit discussieforum hebben we het adres van een fantastische gids gekregen. Hij heeft (nadat we hem hadden gemaild) ons van het vliegveld opgehaald. In ons hotel hebben we onze vakantie doorgesproken. Wij hadden in Nederland al vliegtickets en hotels geboekt via Air Mandalay. Achteraf bleek dat hij eventueel ook dit allemaal voor ons had kunnen regelen.

Omdat wij na 5 dagen uit Yangon vertrokken en ons reisschema vastlag kon Zaw ons alleen daar begeleiden. Daarom heeft hij geregeld dat er op het Inle Lake, in Mandalay en in Bagan een boot cq auto met gids voor ons klaar stond. Wij hebben hem ter plekke betaald. Onze afspraken heeft hij keurig opgeschreven en alles was geweldig geregeld. Hij heeft ons meerdere malen in het hotel opgebeld om te horen of alles na wens verliep.

Aan het einde van onze rondreis stond hij ons weer in Yangon op te wachten. Na een laatste maaltijd heeft hij ons weer keurig netjes op het vliegtuig gezet.

Mocht je nog meer informatie willen hebben, dan mail je me maar.

22.zawtun@gmail.com (de eerste gids, die alles voor ons heeft geregeld)

myokyawe@yahoo.com (de gids, die we in Mandalay en Bagan hebben gehad)

Groeten van Renie

• anna

hallo Dorien!

ik ben het helemaal met Renie eens! Birma is een geweldig land met i.h.a. hele lieve mensen! Heel triest dat er, zeker na de cycloon, bijna geen toerist meer heen gaat. Ik ga er binnenkort voor de 3e keer naar toe met een vriendin en nog een paar vrouwen, die het alleen niet aandurven om er rond te reizen. Wat overigens gewoon goed te doen is!

Januari is een prima tijd om naar Birma te gaan. Het is er nog niet zo heel erg warm en je hoeft geen malariaprofylaxe in te nemen. Als je een gids en auto met chauffeur inhuurt kun je er zonder problemen rondreizen. (op eigen houtje ook wel, maar dat vergt wat meer geduld en tijd om o.a. vervoer en onderdak te regelen). Er zijn genoeg betrouwb are gidsen die om werk zitten te springen! Een ervan is mr.Jamal (mr.jarnal@gmail.com) (let op : r n in het midden, ipv m!)

Hij is erg aardig en betrouwbaar en kan een hele rondreis voor je regelen, inclusief hotels, auto met chauffeur, evt. treinreizen, binnenlandse vluchten, boottrips, trekkings, enz…., precies wat jullie willen. Als je van tevoren ongeveer aangeeft wat jullie wensen zijn, kan ik, als ik er weer heen ga binnenkort, hem vragen, een programma voor jullie te maken.

Ik wens jullie in ieder geval een hele fijne reis toe naar dit fantastische land!

annaDorien schreef:

>

> Hallo Renie,

>

> wij willen in januari naar Myanmar, maar mag je daar

> zelfstandig rondreizen? We hopen van wel en als dat zo is

> geef me dan die adressen van de goede gidsen maar eens door.

> Alvast bedankt.

>

> Groetjes, Dorienrenie schreef:

> >

> > Een paar weken geleden heb ik samen met mijn man genoten van

> > een vakantie in Birma. Het is 2 jaar geleden, dat wij daar

> > voor de laatste maal zijn geweest. Als wij niets hadden

> > geweten van een orkaan hadden we ook niets gemerkt in Yangon.

> > Wel veel omgehakte bomen en slecht wegdek, maar dat was 2

> > jaar geleden ook al zo. Wat wel heel schrijnend was om te

> > constateren was het feit dat wij welgeteld nog geen 10

> > Westerse toeristen zijn tegengekomen. Klinkt misschien heel

> > romantisch, een heel hotel voor z'n tweeen een aantal malen,

> > maar dat is voor de economie van de bevolking natuurlijk

> > fataal. We hebben een rondreis gemaakt en vooral Bagan lijkt

> > heel erg te lijden onder het wegblijven van toeristen. Een

> > fantastische cultuur, oprecht aardige mensen, een grote

> > verscheidenheid in bezienswaardigheden: kortom dit land

> > verdient het om de trots van de mensen op hun land te kunnen

> > delen. Geen discussie meer voeren over de regering, geen

> > boycot waar je alleen de bevolking mee treft. Gewoon gaan,

> > zodat het land in de picture blijft en de mensen worden

> > gesteund in hun inkomsten!

> > Ik weet nog een aantal uitermate gastvrije gidsen, die zitten

> > te springen om werk!

• karin

Hallo Anna en wie hier iets van weet,

Hoe zit het precies met een gids met een auto die je kunt huren? Hebben die gidsen een deal met de overheid? Gaat dan het grote deel van je geld naar de overheid of is dit voor de gidsen zelf?

Zelf heb ik met een vriend daar ‘alleen’ gereisd. Een chauffeur lijkt me ideaal, maar ik zit al een tijdje met deze vraag…

groet, karin