vakantie

• Michael

Een kleine vraag: Hoeveel vraagt die Min Thu per dag in geld (USD of Kyats) voor zijn activiteiten. Dus alleen voor “het gidsen”, ik neem aan dat logies en eten en drinken er dan nog bij komen. Ik heb wat kennissen die eerdaags willen gaan en ik zelf kan in die periode niet met ze mee. Vandaar.

PS Ik niet als gids, maar ik ken het land vrij goed en woon er vlakbij in Thailand.

• bert

Voor a.s. winter staat mijn derde reis naar Myanmar gepland, en als de eerdere keren zonder gids of planning vooraf. Het nadeel van een vaste gids is toch, dat je minder contacten met de plaatselijke bevolking krijgt. Waar ik ook ben, er biedt zich altijd wel een (locale) gids aan, al dan niet als zodanig opgeleid.

Ander ding; ik vind het erg makkelijk reizen in Myanmar waar het vliegen en treinen betreft. Naar mijn ervaring elk hotel biedt de service, een plek in trein, boot of vliegtuig te reserveren. Vrijwel altijd voor op zijn laatst de volgende dag. Dat wil zeggen, een maximum aan vrijheid.

Wat betreft de vraag naar deals tussen overheid en chauffeurs: ongetwijfeld heeft een gids / chauffeur een licensie nodig, zoals ook elk hotel / restaurant. Dat geld gaat naar de overheid. Tegelijkertijd onderhoud je een heel gezin wanneer je gebruik maakt van de kleine zelftstandige ondernemers. Staatshotels en dergelijke vermijd ik zo veel als mogelijk.

goeje reis, allen!

Bert.

• karin

Dank je wel voor je uitleg, Bert.

groet, karin

• JE

Het is maar hoe je er tegen aan kijkt, mijn ervaring is een andere. Het klopt inderdaad dat hotels allerlei tickets voor je kunnen regelen op zeer korte termijn, maar als je geen goed gevoel hebt bij het nemen van een staatshotel, dan heb je ook reden om de trein of het vliegtuig te mijden.Mijn ervaring is dat deze vervoersmiddelen je actieradius ernstig beperken, simpelweg omdat het merendeel van Myanmar op deze manier niet te bereizen is.Twee keer heb ik alles op eigen houtje gedaan zonder gids en met vliegtuig en trein,bus en boot.Vijf keer ben ik met chauffeur gegaan.Het nemen van een gids met auto is voor mij een manier geweest om meer contact met de bevolking te krijgen, omdat er bijvoorbeeld af en toe getolkt kan worden, of naar iets specifieks wat mijn intresse heeft gezocht kan worden zoals b.v.een trainingskamp voor Birmees boksen, een lokaal hulpprogramma etc. Mijn gids hoorde b.v. van een lokaal circus wat een optreden gaf ergens onderweg naar Inle. Met het vliegtuig zou ik er nooit van gehoord hebben,de trein was ook ver weg, maar nu kon ik zeggen daar gaan we maar eens kijken.De meeste gidsen die hier besproken worden zijn kleine zelfstandigen, die uiteraard wat af zullen moeten staan, maar per saldo meer aan je over zullen houden dan wanneer je per vliegtuig of trein gaat.De gids die voor de één heel goed is is voor de ander niks. Waar het eigenlijk om gaat bij het nemen van een gids is: Klikt het tussen jullie of niet. Als je gids jou “stuurt” i.p.v.zijn best doet te zoeken wat jij wilt, moet je hem snel heel duidelijk maken dat je dat niet pikt of als de bliksem een ander nemen, doe je dat niet dan is je verblijf in Myanmar verpest.

• riet

Hallo Anna,

In november 2009 willen we eindelijk naar Myanmar. We kunnen gelijk wanneer reizen maar ik denk dat dit de beste tijd is omdat de moesson voorbij is, het land nog groen is en nog niet te warm. Klopt dit?Ik wil ons vliegticket nu in november kopen (Etihad: n r Bangkok en dan met Airasia naar Yangon).Mijn man 58j en ik 53j willen met auto en driver het land bezoeken omdat dit meer vrijheid geeft en we ook een verdienste geven aan een gezin(ondanks het deel dat ze aan de overheid moeten afstaan). Graag hadden we een idee wat de kostprijs is om 27d rond te reizen (ev met binnenlandse vluchten???), geen hotels , deze zouden we zelf zoeken tenzij anders aangeraden wordt.

Ik contacteer ook de gids die je opgaf.

riet

• riet

Welke van de 2 raad je me aan voor een 27d rondreis auto+driver/gids?

riet

• anna

Hallo Riet!

november is inderdaad een prima tijd om naar Birma te gaan, om de redenen die je zelf al aangaf: niet te warm, weinig/geen regen, mooie zonsondergangen, goed strandweer. Bovendien zijn de tickets in die tijd i.h.a. iets goedkoper.

Ik weet niet of het zinvol en/of mogelijk is om al een jaar van tevoren tickets te boeken. Etihad ken ik niet en Airasia moet je er rekening mee houden dat je maar 15 kg mag inchecken. Dat kan wel eens erg krap blijken te zijn, vooral op de terugreis!

Met auto en chauffeur/gids is het heel goed te doen. Je bent vrij om je programma zo in te richten als je wilt, kunt overal stoppen, (er is onderweg genoeg te zien!) en je kunt gemakkelijk in contact komen met mensen.

Wat het kost, hangt van veel factoren af: wat voor auto wil je (busje of personenauto), wèl altijd met airco nemen! met of zonder gids, waar wil je naar toe, inclusief of exclusief excursies en entree's in pagodes e.d. De prijzen zijn de laatste tijd wel wat gestegen ivm. de hogere brandstofkosten.

Ik was er afgelopen maart voor 18 dagen met nog drie vrouwen en we betaalden voor een toytabusje (met airco), chauffeur en gids 225 euro pp. Ze staan dan overdag en ‘savonds constant ter beschikking, maar je kunt ook zeggen, dat je op eigen houtje wat wilt ondernemen. ’savonds gingen we in Mandalay steeds met trishaws op pad om te gaan eten, e.d. Dan verdienen die mensen ook wat! Ze zijn heel blij met elke klant die van hun diensten gebruik maakt. Er komen sinds de onrusten vorig jaar september en sinds de cycloon begin mei jammer genoeg nog maar heel weinig toeristen naar Birma.

Onze hotels (door ons zelf geboekt) kostten ongeveer 45 - 65 dollar pn voor een 2-pers.kamer incl. ontbijt , en waren i.h.a. bijzonder goed. In kleinere plaatsen zijn ze soms wat eenvoudiger (en goedkoper) maar altijd schoon en met airco.

Als je een e-mail stuurt naar mr. Myo Aung (emailadres: tln3star@myanmar.com.mm ) en daarbij de naam noemt van mijn vriendin “mrs. Patricia” , weet ik zeker dat hij je een prima aanbod kan doen voor auto met chauffer en evt. gids. Hij staat ook rechtstreeks in contact met mr. Jamal , die jullie heel graag als gids zal begeleiden. (Je moet wel aangeven dat je dat wilt, natuurlijk!)

Als je voor het eerst in Birma komt, is het wel heel fijn om een gids bij je te hebben. Hij regelt onderweg alles voor je, zoals excursies, boottrips e.d., waar je zelf anders veel tijd aan kwijt zou zijn! Mr. Jamal kent bijvoorbeeld overal waar hij komt mensen (het zijn bijna altijd “brothers” of “sisters” !!) en heeft tips om dingen te doen die niet standaard zijn, maar wel heel erg leuk! Hij kan evt. ook alle hotels, binnenlandse vluchten e.d. voor je regelen., als je zelf aangeeft wat je wilt.

Als je meer informatie wilt over Birma, kan ik je het tel.nr of emailadres geven van mijn vriendin Patricia. Zij gaat in oktober a.s. weer (ik geloof al voor de 15e keer of zo! ) met haar man naar Birma en kan erg veel over het land vertellen en (na oktober) over de aktuele situatie daar!

Heel veel plezier met de voorbereidingen en groeten! anna

riet schreef:

>

> Hallo Anna,

> In november 2009 willen we eindelijk naar Myanmar. We kunnen

> gelijk wanneer reizen maar ik denk dat dit de beste tijd is

> omdat de moesson voorbij is, het land nog groen is en nog

> niet te warm. Klopt dit?Ik wil ons vliegticket nu in november

> kopen (Etihad: n r Bangkok en dan met Airasia naar

> Yangon).Mijn man 58j en ik 53j willen met auto en driver het

> land bezoeken omdat dit meer vrijheid geeft en we ook een

> verdienste geven aan een gezin(ondanks het deel dat ze aan de

> overheid moeten afstaan). Graag hadden we een idee wat de

> kostprijs is om 27d rond te reizen (ev met binnenlandse

> vluchten???), geen hotels , deze zouden we zelf zoeken tenzij

> anders aangeraden wordt.

> Ik contacteer ook de gids die je opgaf.

> riet

• riet

Hallo Anna,

Dikke merçi voor al je info! Zou zeer graag het mailadres van je vriendin Patricia krijgen. Wij zijn met 2 en hebben dus genoeg aan een autootje. We dachten na Yangon,Bago, Inle Lake, Mandalay en omstreken, Kakkoo,Bagan. Kan je dit alles met auto doen of beter vliegen naar Inle en terugvliegen vanuit Bagan? Als de driver of gids je entrees enzo betaalt komt dit dan veel duurder uit? (commissie?) Wat raadt je ons aan?Kent de driver engels en kan hij ook wat gidsen of nooit? Hebben echt wel een klein budget, zo'n 1000€/pp voor alles excl de vlucht. Met Etihad via Abbu Dhabi kost Brussel-Bkk zo'n 730€ en met Airasia BKK-Yangon ong 80€. Een rechtstreeks vlucht vanuit Brussel kost direct min. 1200€. Wat kan je zoal meebrengen vanuit Myanmar dat ons overgewicht bezorgt? We zijn zeer ambacht-en kunstminnend. Laatst keerden we terug uit Bali met 27kg/pp zonder toeslag, geluk gehad!

Ik schrik wel effe van de hotelprijzen, baseerde me op reisverslagen van 3 jaar geleden met gemiddeld 10$/n /2pp.

Ik wacht op je antwoord en mail dan heel concreet naar de driver en gids.

Groeten

Riet

• anna

hallo Riet!

Als je mij even een privé berichtje stuurt ( ansvandooren@hotmail.com ) kan ik je het adres en telefoonnummer van patricia geven. . Zij gaat rond 13 of 15 oktober naar Birma, dus je zou haar het best voor die tijd kunnen mailen/bellen.

Als ze weet wat jullie willen, kan ze misschien al wat informatie inwinnen over prijzen e.d. aldaar. Zij kan je ook tips geven bijv. waar je geld kunt wisselen en hoeveel je ongeveer nodig hebt. Ze kent veel mensen m.n. in Yangon en Mandalay.

In maart j.l. zijn wij van Yangon via Bago naar Mandalay gegaan, van daar naar Bagan (met de auto) , toen via Meiktila en Kalaw naar Pindaya, als laatste naar Inle en teruggevlogen van Heho naar Yangon. Na de hitte van Bagan was het verblijf op Inle een ware verademing ! In nov./dec. 2006 hebben mijn man en ik met mijn zus en zwager de ronde ook andersom gedaan, zoals jullie nu van plan zijn. In november/december was dat goed te doen, alleen vonden we de tocht van Bagan terug naar Yangon, via Pyay en direct door naar de kust (Chaung Tha) te veel van het goede: twee dagen achter elkaar 12 uur in de auto is geen pretje op de Birmese wegen! Ik weet niet of het duurder uitkomt als de gids de entrees betaalt. Wij vonden het in 2006 heel prettig dat alles (entrees, excursies e.d., maar niet het eten savonds) inclusief was, omdat je dan niet steeds met je portemonee klaar hoeft te staan. Onze chauffeur kende geen of nauwelijks Engels. Hij kon alleen erg goed rijden en dat is heel wat waard in Birma! Alle communicatie liep via de gids (mr.Jamal in ons geval) en die regelt ook alle praktische zaken onderweg.

Wij zijn in maart rechtstreeks van Schiphol naar Singapore gevlogen met Singapore Airlines en van daaruit door naar Yangon. Die vlucht kostte in totaal 1030 euro. Er wordt ook veel op Bangkok gevlogen met Eva Air. Ik geloof dat dat ook niet zo duur is, maar ik heb daar geen ervaring mee.

Je kunt in Birma ongelooflijk veel kopen waardoor je overgewicht kunt krijgen! Het kost allemaal weinig en je doet er zó veel mensen een plezier mee als je iets van ze koopt, dat je heel vaak in de verleiding zult komen!! Ik moest iedere keer ter plaatse een tas bijkopen om alles te kunnen vervoeren.

De hotels die wij hadden waren over het algemeen luxe en voor minder geld kun je naar mijn mening ook heel goed terecht. Ik weet natuurlijk niet hoe die prijzen zich komend jaar zullen ontwikkelen. Gezien de problemen in Birma na de cycloon in mei, de gestegen brandstof- en voedselprijzen, denk ik dat het leven er wel duurder is geworden en nog wordt.

riet schreef:

>

> Hallo Anna,

> Dikke merçi voor al je info! Zou zeer graag het mailadres van

> je vriendin Patricia krijgen. Wij zijn met 2 en hebben dus

> genoeg aan een autootje. We dachten na Yangon,Bago, Inle

> Lake, Mandalay en omstreken, Kakkoo,Bagan. Kan je dit alles

> met auto doen of beter vliegen naar Inle en terugvliegen

> vanuit Bagan? Als de driver of gids je entrees enzo betaalt

> komt dit dan veel duurder uit? (commissie?) Wat raadt je ons

> aan?Kent de driver engels en kan hij ook wat gidsen of nooit?

> Hebben echt wel een klein budget, zo'n 1000€/pp voor alles

> excl de vlucht. Met Etihad via Abbu Dhabi kost Brussel-Bkk

> zo'n 730€ en met Airasia BKK-Yangon ong 80€. Een rechtstreeks

> vlucht vanuit Brussel kost direct min. 1200€. Wat kan je zoal

> meebrengen vanuit Myanmar dat ons overgewicht bezorgt? We

> zijn zeer ambacht-en kunstminnend. Laatst keerden we terug

> uit Bali met 27kg/pp zonder toeslag, geluk gehad!

> Ik schrik wel effe van de hotelprijzen, baseerde me op

> reisverslagen van 3 jaar geleden met gemiddeld 10$/n /2pp.

> Ik wacht op je antwoord en mail dan heel concreet naar de

> driver en gids.

> Groeten

> Riet

• renie

22.zawtun@gmail.com (de eerste gids, die alles voor ons heeft geregeld)

myokyawe@yahoo.com (de gids, die we in Mandalay en Bagan hebben gehad)

Ik kan ze allebei van harte aanbevelen. De eerste gids heeft ervoor gezorgd dat wij in contact kwamen met Myo. Hij kon zelf niet de hele reis met ons doen, vanwege het feit dat wij al in Nederland een vliegreis hadden geboekt naar Mandalay en hij daar dus niet in onze vliegtijd met de auto naar toe kon rijden.

Myo woont in Bagan en is in ieder geval een uitstekende chauffeur. Ik hoop dat je met een van beiden contact opneemt. Wil je eventueel een cadeautje voor hen meenemen?

Groeten van Renie