Hallo Riet!
november is inderdaad een prima tijd om naar Birma te gaan, om de redenen die je zelf al aangaf: niet te warm, weinig/geen regen, mooie zonsondergangen, goed strandweer. Bovendien zijn de tickets in die tijd i.h.a. iets goedkoper.
Ik weet niet of het zinvol en/of mogelijk is om al een jaar van tevoren tickets te boeken. Etihad ken ik niet en Airasia moet je er rekening mee houden dat je maar 15 kg mag inchecken. Dat kan wel eens erg krap blijken te zijn, vooral op de terugreis!
Met auto en chauffeur/gids is het heel goed te doen. Je bent vrij om je programma zo in te richten als je wilt, kunt overal stoppen, (er is onderweg genoeg te zien!) en je kunt gemakkelijk in contact komen met mensen.
Wat het kost, hangt van veel factoren af: wat voor auto wil je (busje of personenauto), wèl altijd met airco nemen! met of zonder gids, waar wil je naar toe, inclusief of exclusief excursies en entree's in pagodes e.d. De prijzen zijn de laatste tijd wel wat gestegen ivm. de hogere brandstofkosten.
Ik was er afgelopen maart voor 18 dagen met nog drie vrouwen en we betaalden voor een toytabusje (met airco), chauffeur en gids 225 euro pp. Ze staan dan overdag en ‘savonds constant ter beschikking, maar je kunt ook zeggen, dat je op eigen houtje wat wilt ondernemen. ’savonds gingen we in Mandalay steeds met trishaws op pad om te gaan eten, e.d. Dan verdienen die mensen ook wat! Ze zijn heel blij met elke klant die van hun diensten gebruik maakt. Er komen sinds de onrusten vorig jaar september en sinds de cycloon begin mei jammer genoeg nog maar heel weinig toeristen naar Birma.
Onze hotels (door ons zelf geboekt) kostten ongeveer 45 - 65 dollar pn voor een 2-pers.kamer incl. ontbijt , en waren i.h.a. bijzonder goed. In kleinere plaatsen zijn ze soms wat eenvoudiger (en goedkoper) maar altijd schoon en met airco.
Als je een e-mail stuurt naar mr. Myo Aung (emailadres: tln3star@myanmar.com.mm ) en daarbij de naam noemt van mijn vriendin “mrs. Patricia” , weet ik zeker dat hij je een prima aanbod kan doen voor auto met chauffer en evt. gids. Hij staat ook rechtstreeks in contact met mr. Jamal , die jullie heel graag als gids zal begeleiden. (Je moet wel aangeven dat je dat wilt, natuurlijk!)
Als je voor het eerst in Birma komt, is het wel heel fijn om een gids bij je te hebben. Hij regelt onderweg alles voor je, zoals excursies, boottrips e.d., waar je zelf anders veel tijd aan kwijt zou zijn! Mr. Jamal kent bijvoorbeeld overal waar hij komt mensen (het zijn bijna altijd “brothers” of “sisters” !!) en heeft tips om dingen te doen die niet standaard zijn, maar wel heel erg leuk! Hij kan evt. ook alle hotels, binnenlandse vluchten e.d. voor je regelen., als je zelf aangeeft wat je wilt.
Als je meer informatie wilt over Birma, kan ik je het tel.nr of emailadres geven van mijn vriendin Patricia. Zij gaat in oktober a.s. weer (ik geloof al voor de 15e keer of zo! ) met haar man naar Birma en kan erg veel over het land vertellen en (na oktober) over de aktuele situatie daar!
Heel veel plezier met de voorbereidingen en groeten! anna
riet schreef:
>
> Hallo Anna,
> In november 2009 willen we eindelijk naar Myanmar. We kunnen
> gelijk wanneer reizen maar ik denk dat dit de beste tijd is
> omdat de moesson voorbij is, het land nog groen is en nog
> niet te warm. Klopt dit?Ik wil ons vliegticket nu in november
> kopen (Etihad: n r Bangkok en dan met Airasia naar
> Yangon).Mijn man 58j en ik 53j willen met auto en driver het
> land bezoeken omdat dit meer vrijheid geeft en we ook een
> verdienste geven aan een gezin(ondanks het deel dat ze aan de
> overheid moeten afstaan). Graag hadden we een idee wat de
> kostprijs is om 27d rond te reizen (ev met binnenlandse
> vluchten???), geen hotels , deze zouden we zelf zoeken tenzij
> anders aangeraden wordt.
> Ik contacteer ook de gids die je opgaf.
> riet