Een heleboel vragen in een kort bestek. Het hangt allemaal af van je budget en je eisen. Waar neem je genoegen mee en waar niet mee. Wat wil je zien of wat heeft je interesse niet.
Als je kris kras het land door wilt reizen trek dan wel 2 of 3 maanden uit - wel lastig om een visum voor zo lang te krijgen - want de infrastructuur is bar en bar slecht. Maar met wat goede wil en vooral geld lukt het wel.
Prijzen zijn ook lastig om te noemen. Je kunt eten v.a. 100-200 kyats tot Amsterdamse prijzen in de luxe hotels. Zelf reken ik ca. 15.000 kyats per dag voor eten (lunch en diner en hapje tussen door) plus wat losse drankjes her en der. Soms red ik het met 10.000 of minder soms moet er geld bij.
Hotels die een beetje redelijk zijn in de grotere steden v.a. 25-35 USD tot vul maar in. In de kleinere plaatsen liggen die prijzen beduidend lager zo ook het geboden comfort.
Je kunt geen geld opnemen in Birma dus je moet meenemen wat je denkt nodig te hebben plus wat extra's. Neem USD mee daar zijn ze het meest bekend mee. De huidige koers - vandaag dus - 1270 kyats tegen 1 USD. In een hotel zullen ze je niet meer dan 1200 kyats of zelfs minder proberen te geven. Bij de betere adressen - die moet je kennen - 1250 schat ik zo. Een vervelend aspect van dit land.
Hotels vliegreizen en nog wat andere zaken betaal je als buitenlander uitsluitend met USD verder is het meestal met kyats.
De kust is peperduur, duurder dan in Thailand, een soort Phuket prijzen. De stranden zijn groot en mooi dat weer wel. Er is bitter weinig uitgaansleven! Zelfs in steden als Yangon valt dat tegen. Vergelijk dat niet met Thailand of zelfs Laos! Om 11 uur 's avonds gaat het meeste in Yangon potdicht. Birma is Thailand zoals het 50 jaar geleden was.
Een goed gids is leuk, de vraag is wat een goede gids is? Wat ik hier zo over gidsen lees word ik niet al te enthousiast. De gidsen die ik bezig gezien heb in Birma waren vaak een lachertje, met bijna allemaal hetzelfde ingestudeerde verhaaltje. Alleen lukt best. Als je een prettige taxi chauffeur treft kan die ook waardevol zijn. Hij brengt je overal en je hoeft niet naar die zeurverhalen te luisteren. Spreek een bedrag af voor de hele dag of voor zeg maar van 10.00 tot 17.00 uur of wat dan ook.
Gidsen die iets van 20 of 30 dollar per dag vragen zijn te duur. Men verdient daar vaak niet meer dan 50-60.000 kyats per maand (6 daagsze werkweek en 10 uur per dag werken). Dus 20 USD tegen 1250 maakt 25.000 kyats per dag of omgerekend op een 5 daagse werkweek ruim 540.000 kyats dan. Dat is eigenlijk een beetje buitensporig. Ik betaal iemand die me de hele dag begeleid 10.000 kyats en dat is al veel. Daar komen dan nog wel - in beide gevallen dus - zijn/haar kosten voor vervoer, eten en drinken en eventueel logies bij als je er samen op uit trekt. Neem van mij aan dat er voor die prijs - 10.000 kyats - liefhebbers zat zijn!
Voor een indruk waar ik o.m. was zie http://www.thaistart.com/burma.html Zo hier en daar tussen de foto's staat daar ook wel iets over prijzen.