festival

• HenkW

beetje vreemd dat niemand van het BCN de moeite neemt om te vermelden dat er op 5 oktober a.s. een Birmadag wordt gehouden. Daarom doe ik het maar: dus 5 oktober in De Balie in Amsterdam; titel: Festival Burma in Transit. Voor meer informatie zie hun website www.burmacentrum.nl.

Henk

• Objectief

Beste Henk,

Dat is niet verwonderlijk, omdat het BCN over het algemeen niet objectief is en niet inziet dat zij de bevolking meer schaden dan baten.

Het wordt tijd voor een boycot van de BCN kliek.

Succes met de Birma dag.

Hopelijk een objectieve en positieve dag.

• karin

Dank je wel Henk! Ik vind dit ook weer typisch bcn. Als ze demonstreren communiceren ze dit ook niet dan blijkbaar alleen aan hun leden. Tja en dan maar denken..goh wat staan er eigenlijk weinig mensen te demonstreren op de dam…

• Alwin

Wie is en wat doet het BCN ?

Waarmee schaden zij de bevolking ?

• HenkW

BCN (Birma Centrum Nederland) is, voor zover ik weet, de enige club die als organisatie opkomt voor de rechten en belangen van de bevolking in Birma en zich inzet voor een verandering van het politieke klimaat. Of je het met de weg die hen voor ogen staat eens bent, is een andere zaak. Een strijdpunt was en is de rol van het toerisme in Birma. Het BCN heeft lang verkondigd dat als toerist Birma bezoeken volstrekt verwerpelijk is. Veel bezoekers van dit prikbord hebben daarover een andere mening (ik ook). Dat heeft in het verleden wel tot heftige discussies op dit prikbord geleid. Wellicht zijn er meer punten waardoor BCN in een slecht daglicht is komen te staan. Wel weet ik dat de Birma-dagen zoals die van aanstaande zondag een ontmoetingsplaats zijn voor Birmesen (Birmezen ?) die hun land ontvlucht zijn. En het is een goede gelegenheid om nog eens over ‘de beste weg naar democratie’ te discussiëren. Of niet ?

groet

Henk

• Michael

Ik heb ook grote bedenkingen t.a.v. de methode die BCN voorstaat. Helaas lijkt dat meer op het paard achter de wagen spannen. Nog meer helaas is dat een discussie met hen niet mogelijk is. Zij hebben wat het welzijn van Birma aangaat de wijsheid in pacht. Wel is het zo dat als ik Birmezen hier vertel hoe zij e.e.a. aanpakken ik vol ongeloof wordt aangekeken . . .

Ik stel gelukkig vast dat ik niet enige ben die wat bedenkingen heeft.

• HenkW

misschien toch wel aardig om enkele opvattingen weer te geven die op de Birma-dag in de paneldiscussies naar voren kwamen en waarover wel en zekere eensgezindheid bleek te bestaan. In de panels zaten ook Birmese vluchtelingen. Algemeen was de opvatting dat veranderingen in Birma helaas op korte termijn niet te verwachten zijn. En meer in't bijzonder:

- de voor 2010 geplande verkiezingen stellen niets voor; het regiem kan dat volledig manipuleren.

- een dialoog tussen regiem en oppositie is er op dit moment niet en zal voorlopig niet tot stand komen.

- de VN kunnen nu en in de nabije toekomst geen rol van betekenis spelen vanwege de steeds weer terugkerende veto's van Rusland en China.

- het regiem voert de repressie nog voortdurend op, vooral in de kloosters.

- een tweede opstand vanuit de bevolking of vanuit de kloosters is niet te verwachten; iedereen weet nu dat dat alleen tot bloedvergieten leidt.

- boycots op investeringen hebben nauwelijks effect zolang de buurlanden van Birma daar niet aan meedoen.

- individueel toerisme wordt aangemoedigd; echter package-tours ondersteunen het regiem.

- de sleutel tot de weg naar democratie ligt in handen van Birma's buurlanden; momenteel overheersen echter de economische belangen.

- op termijn worden deze buurlanden (Thailand, China en India) wellicht gevoelig voor kritiek vanuit het Westen en zijn ze bereid om op hervormingen aan te dringen.

En wellicht nog het meest positieve vooruitzicht:

- de meeste generaals zijn al aardig op leeftijd; mogelijk zin hun opvolgers meer bereid tot veranderingen richting democratie.

Maar deze toch wel sombere visie op de toekomst van het land moet niemand weerhouden daar eens als tourist heen te gaan; integendeel zou ik zeggen.

henk

• Objectief

Beste Michael,

Ik ben het helemaal met je eens! Het BCN is vooringenomen en gaat aan de belangen van de gewone burger in Myanmar voorbij.

Uit ervaring weet ik dat een zinvolle constructieve dialoog met BCN niet mogelijk is.

Zij doen de hele situatie geen goed!

• Objectief

Beste Henk,

Ik kom menig maal vaker in Myanmar dan de doorsnee BCN leden. Ik heb een goed contact met de doorsnee bevolking en de gedachten die zij hebben komt zeker niet overeen met de strijd van het BCN.

Het BCN is een club met het beroemde nederlandse vingertje.

Zij maken meer kapot dan zij bereiken. Ze zouden structureel moet werken aan een bevordering van de middenklasse in Myanmar en het verbeteren van de economische situatie. Het is alom bekendt dat als er een betere economische situatie is en een middenklasse dat de rest vanzelf komt.

Het BCN is een nightmare voor de doorsnee Myanmar bevolking!

Het enige woord dat het BCN kent is boycot en komt nooit met een structureel goed onderbouwt plan om de situatie te veranderen.

Het BCN is niet anders dan de huidige regering in Myanmar!

Een zinloze club die niets bijdraagt aan de situatie.