Ik zeg niet dat ik er meer van af weet maar ik heb wel ervaring m.n. in Birma. Birma is een Aziatisch land en fooi geven in Aziatische landen is een door de westerse mensen geïmporteerd iets. Dat om te beginnen.
De fooi geef je, als je hem al geeft, omdat je extra tevreden bent. De mate van die extra tevredenheid bepaalt de hoogte, niet een vast percentage. Als dat zo was kunnen ze beter de tarieven met dat percentage verhogen.
De gids krijgt al een salaris van je. Zet dat eerst eens af tegen een goed gemiddeld maansalaris. Je zult dan meestal zien dat dat een veelvoud daarvan is. De noodzaak voor nog iets extra's wordt dan dacht ik al stukken kleiner. Ik betaal een gids in Yangon voor een hele dag - 10.00-20.00 uur ongeveer - 10.000 kyats plus eten en drinken en andere kosten onderweg. Aan het eind van de rit als ik tevreden ben over zijn werk voor mij dan komt er nog een extraatje, hetzij in geld dan wel in de vorm van een cadeau (kleding, horloge, e.d.).
Ik woon in Thailand, in Chiang Mai, en hier geef ik in de bars bijna nooit een fooi. Dat wordt ook niet verwacht! Iets wat veel mensen niet weten. Het wordt van toeristen soms wel verwacht - afhankelijk waar je bent - omdat ze nu eenmaal weten dat die dat graag doen.
In Yangon kom ik veel in Lion World en restaurant-bar-achtig iets. Daar geef ik de jongen die bedienen altijd ongeacht wat ik besteed 2-3.000 kyats fooi. Omdat ik weet wat ze verdienen, nog geen 1.000 kyats per dag. Ik bedoel hiermee te zeggen dat je dat per geval bepaalt.
Neem nu een gids die 20 USD per dag wil. Dat is omgerekend vandaag de dag ca. 240.000 kyats. Een heel goed maandsalaris bedraagt in Birma 100.000-150.000 kyats. Snap je het nu! Hoe leuk ze het ook brengen, je wordt bijna altijd getild. In de provincie zal dat minder vaak voorkomen dan in de steden.