Myanmar of Birma startpagina?

• Michael

Ik vraag me af waarom deze startpagina “Myanmar” als naam heeft en niet “Birma”. Ik zie dat als een ongewenste knieval richting het regiem, of zie ik dat verkeerd? Of vindt de leiding hier deze indertijd “opgedrongen naamswijziging” ook beter, net zoals het regiem daar?

Vaak blijken mensen wel te weten waar Birma ligt en vaak weten ze niet wat Myanmar is . . .

Frappant is dat in Birma zelf de mensen veel vaker Birma als naam gebruiken (zelfs overheidsfunctionarissen) en slechts zelden Myanmar. Ook hier in Chiang Mai vraagt geen mens of ik naar Myanmar ga of geweest ben, maar gerbuiken uitslutiend de naam Birma!

Denken we daar in Nederland dan anders over, ergo weten we het weer eens beter? Ik zou graag de achterliggende gedachte hiervan weten!

• Reinout

Beste Michael,

Ik begrijp jouw vraagtekens bij de naam van deze Startpagina. Zelf heb ik me een tijd geleden ook deze vraag gesteld waarop ik een e-mail heb verzonden naar de centrale beheerder van alle Startpagina's waarin ik een naamswijziging voorstelde naar birma.startpagina.nl.

Startpagina heeft deze naam echter niet verandert omdat zij van mening zijn dat ten alle tijden officiële namen gebruikt moeten worden voor landen, gebieden en steden. In het geval van Birma is dat helaas Myanmar, hoe ergerlijk dat ook is.

Deze Startpagina is overigens ook gewoon te bereiken via birma.startpagina.nl, maar als naam zullen Startpagina en ik Myanmar.startpagina.nl vasthouden totdat deze (hopelijk op korte termijn!) officieel verandert wordt.

Met vriendelijke groet,

Reinout Ebskamp