Karen, mail eens met Min Thu

• Michelle

Misschien dat je dan in staat bent om genuanceerd over Birma en haar bevolking te denken. Probeer het regime eens te laten voor wat het is.

Nog beter is het om er gewoon naar toe te gaan. Wat let je. Beleef het eens. Durg het te beleven. Ik weet zeker dat je daar geen spijt van zult krijgen.

En stop dat gehijg op dit forum.

• plony

Hallo Michelle

Ik ben het met volstrekt je eens. De bevolking kan er niets aan doen dat het regime zo is.

Wij zijn 2 keer in Birma geweest de laatste keer hebben wij een kindertehuis met 110 jongens en meisjes geholpen. En in Bagan een fietsproject opgestart voor een jongen. Eind dit jaar gaan wij weer en kijken wie we nog meer kunnen helpen.

Dat geklets over niet gaan is meestal iemand die niet weet wat de mensen mee maken. Doe iets en laat de regering erbuiten

Groetjes Plony

• marc

Ik denk dat Karen meer betrokken is dan menigeen hier.

Als je in een kamp gaat werken is dat andere koek dan vakantie vieren.

Ik zeg absoluut niet dat je niet moet gaan maar ik hoop dat een ieder die gaat zich bewust is van wat zich er allemaal afspeelt.

Marc

• Jordi

Juist omdat we zo betrokken bij de Birmese bevolking zijn, gaan wij naar Birma.

Laat Karen nu maar eens eerst naar Birma gaan. Dan praten we verder.

• karen

Hallo Michelle, Plony en Jordi,

Ikzelf zal nooit met het huidige regime naar Birma gaan. Dat is een beslissing die ik zelf neem. Ondanks mijn eerdere oproep was alleen bedoeld om weloverwogen naar Birma te gaan. Eenieder moet zelf besluiten of hij wel of niet dient te gaan. Toch kan niemand hier met droge ogen beweren dat Birma een normaal vakantieland is.

De oproep dat ik niet weet wat er in de bevolking omgaat (Plony), dat ik moet op houden met hijgen (Michelle), zie ik als schoppen onder de gordel, alwaar ik zeer ver boven blijf staan en daarmee zeker niet op reageer. Ik wens liever inhoudelijk (zie posts van JE, Marc etc..) te reageren.

Tot slot vraag ik aan Michelle wat je bedoeld met de titel van je nieuwe post? Ik neem aan dat je verwijst naar de Birmese dichter die al 3 1/2 jaar dood (maakt het mailen al een stuk lastiger) is en door de junta uit het Parlement is gezet. Ook mogen zijn gedichten niet worden gepubliceerd…maar goed ik zal dit los proberen te zien van het land, gezien de overige posts van Ploni, Jordi…

• Jordi

Ik vraag me wel af waarom je zo op MichaeL reageert zoals je gedaan hebt en niet op Plony of Michelle wilt reageren. De schop onder de gordel ontgaat me. Om vervolgens toch te reageren op de naam Min Thu en daarover een vraag te stellen. Je opmerking vind ik een beetje eng. Je weet toch waarom op internet regelmatig met andere namen wordt gewerkt.

Verder kan ik me voorstellen dat mensen Birma bezoeken. Dat doe ik ook en ga dit jaar weer. Als land. Dat heeft in mijn beleving niet te maken met het land dat je bezoekt als “vakantieland” te betitelen of zoals Marc zegt “vakantie vieren”. Je bezoekt een land omdat dit land bij jou een bepaalde interesse heeft (opgewekt).

Dat iemand voor een kamp gaat werken betekent absoluut niet dat hij of zij ook meer gevoelens bij in dit geval Birma zou moeten hebben. Dat gevoel krijg je pas echt als je het land ook echt bezoekt.

Dan vind ik de acties die Plony in Birma verricht niets minder dan kampwerken. In het hol van de leeuw loop je immers meer risico's dan in een kamp dat gestationeerd is in Thailand.

Als laatste zou ik willen opmerken dat Birma voor een tourist 1 van de veiligste landen ter wereld is. Bij jouw vorige topic kunnen we de nodige vraagtekens plaatsen. Het is me in de topic niet duidelijk geworden waarom en waar in Birma voor de tourist gevaar dreigt.

• marc

Allereerst, Burma is meer dan alleen het rondje Yangon,Inle Lake,Mandelay en Bagan.

Een eerlijk beeld krijg je niet als tourist.

Je vrijheid van reizen is dusdanig beperkt dat je maar een piepklein deel te zien krijgt.

Pottenkijkers willen ze niet.

Na de typhoon wilde ik als hulpverlener naar het rampgebied maar dat is dus onmogelijk.Liever je eigen volk laten creperen dan hulpverleners toelaten.

Nogmaals ik vind dat je gewoon moet gaan maar dat je je er bewust van moet zijn wat er zich afspeelt buiten het zicht van de tourist.

Ik ben geweest en het heeft mij er toe gezet om me in te zetten voor de Burmesen.

Dat was niet gebeurd als ik er niet zelf was geweest.

Karen,ik weet hoe zwaar het is om in de kampen te werken.

Daar hoor je de verhalen die je niet hoort als je in Burma zelf bent.

Mensen durven dat niet.Verhalen over families die zijn uitgemoord,akkers die zijn platgebrand,honger,angst.

De kant van Burma welke je als tourist niet te zien krijgt. Goed verborgen gehouden door het regime.

Ik hoop dat jullie dit ook even willen bekijken

http://www.youtube.com/watch?v=SPSsKcpxJMk

Groeten,

Marc

• Karen

Hallo Jordi,

Je hebt eigenlijk wel gelijk. Mijn reacties naar Michael waren wellicht wel te fel. Ik kon eigenlijk niet zo goed tegen de naar mijn gevoel vrij felle manier van reageren van hem. Nu ik het even teruglees, snap ik dat je zo ook naar mij reageert.

Marc, dank je wel voor de youtube link. Inderdaad erg indrukwekkend.

Overigens verwijt ik mensen als Plony helemaal niets als het gaat om reizen naar Birma. De GROOTSTE complimenten voor iedereen die iets aan ontwikkelingssamenwerking hier doet.

. Ik probeerde alleen aan te geven dat het reizen naar Birma niet hetzelfde is, als een vakantiebezoekje naar de canarische Eilanden. Of je het nu doet of je het interessant vindt, of omdat je gewoon wilt vakantie vieren. De oproep van Michelle dat ik nu naar Birma moet, vind ik daarin raar. Ik heb de meest afschuwelijke verhalen gehoord (tot massa-moorden aan toe), en kan daarmee het NOOIT aan mij verkopen dat ik daar “vakantie” ga vieren. (in welke vorm dan ook).

Eenieder veel succes toegewenst met de mooie acties die jullie uitvoeren. (Of dat nu een fietsproject, een generator of het werken in een vluchtelingenkamp is). Maar wijs alsjeblieft de “gewone” tourist alsjeblieft op de mogelijke gevaren van het land Birma en de verantwoordelijkheid die je daarmee hebt als toerist.

Karen

• JE

Ik heb er alle respect voor dat je niet gaat. Je zult het met me eens zijn dat de meeste Birmezen ook niet voor het huidige regime gekozen hebben. Toch zijn het nu de machthebbers en moet Birma het er op dit moment mee doen.Zij hebben hun schaapjes echt wel op het droge en liggen niet wakker van het wegblijven van een toerist. Hoe anders is dit voor iemand die b.v. een maand een toerist rondrijdt door Myanmar. Van zijn verdiensten gedurende die maand kan hij en zijn familie een jaar lang rondkomen.Voor zo iemand is jouw afwezigheid een ramp.

Je schrijft over Birmese leger die kindsoldaten stoned de jungle instuurt. Oorlog is vies, ook de Karen doen dit ,kijk maar http://www.youtube.com/watch?v=IkebbEAAqWA&feature=related

Ik denk dat het erg moeilijk is om op ethische gronden te zeggen of je een land links moet laten liggen of niet, vooral als de bevolking niet voor zijn machthebbers heeft gekozen. Er zou ook veel voor te zeggen zijn om niet naar Thailand te gaan, dat binnenkomende vluchtelingen niet fatsoenlijk behandelt, ze letterlijk de zee induwt, waar Thaksin zachte leningen verschafte aan zijn buren links, wat Birma van zijn hout berooft,waar in het zuiden ook een burgeroorlog gaande is etc. We zouden ook geen olie kunnen kopen omdat dat vaak uit landen komt waar vrouwen niets te zeggen hebben en ga zo maar door. Kortom overal is rottigheid.

Voor mij blijft het de moeite waard in die rottigheid de goede, boeiende mensen te ontmoeten.

• Karen

Hallo Je,

Daar heb je gelijk in. Maar als de keuze van vakantiebestemming: de geldelijke noodzaak van de gemiddelde bevolking aan te vullen is, dan zijn er nog wel armere landen te bedenken waar je naar toe zou moeten gaan.

Je opmerking over Birmese bootvluchtelingen die teruggeslagen door de Thai, afdrijven naar Atjeh zijn inderdaad afschuwelijk. Terecht dat je dit aanvoert als argument om de situatie in de gehele regio aan te duiden.

Tot slot, hoop ik dat ik inderdaad zo snel mogelijk naar Birma kan. Dat betekent namelijk dat het een (relatief) democratisch land is geworden zonder dat het systematisch mensen onderdruk. Ook dan hebben ze mijn touristengeld hard nodig.

Eenieder een geweldige reiservaring toegewenst, en reis verstandig en verantwoordelijk.

Karen