Tickets geboekt, nu onze route uitstippelen, maarr....

• Kumari

Ik ga voor het eerst naar Myanmar, mijn lief is in 2005-2006-2007 al in Myanmar geweest. Hij reisde op eigen gelegenheid, en niet in staatstoestanden etc.

Ik ga overigens niet voor het eerst naar Azie, we zijn samen fervente Aziereizigers en hebben weinig comfort nodig.

Nu is het natuurlijk de kunst om een reis uit te stippelen, globaal, waarin ik een aantal hoogtepunten zeker niet wil missen, maar waarin we ook graag samen naar iets nieuws toe willen. Ik realiseer me dat ik daarmee een aantal hoogtepunten ws deze reis niet zal zien, maar dat is niet erg.

We houden beiden erg van lokale dorpjes/omgeving dus er is ws nog genoeg te zien…

Maar waar gaan we heen??

Mijn lief is geweest in: Yangon, Bagan, Kalaw, Pyay, mt Popa, Mandalay, Inle lake, Bago, Shwebo, Monywa, Sagain,

Ik wil graag naar die tempels, dus Bagan is een must. Daarnaast willen we graag een trektocht doen, van enkele dagen. en zouden we ook eens graag in klooster willen slapen.

Hebben jullie tips om ruim 3,5 week Myanmar te vullen, terwijl we reizen met het OV? Graag willen we 2 x 5 dagen ergens blijven en de rest kan doortocht of 2-3 nachtenverblijf zijn.

Ben benieuwd wat jullie aanraders zijn!

• Dorothai

Je zou naar Hsipaw kunnen gaan. Daar zijn mooie trektochten te doen maar ook een prachtige tocht op de rivier. Tijdens een van die tochten ga je ergens aan land en maak je een stevige wandeling naar een 100 jaar oud klooster. Misschien kun je er ook wel slapen dat moet je daar ter plekke vragen.

groetjes, Dorothai

• kumari

Hai, dank! dat ga ik eens uitpluizen op de kaart of dat tot de mogelijkheden behoort!

thanks voor de tip!

voor wie nog meer ideeen heeft… ik hoor het graag!(tu)

• dorothai

Pindaya is ook mooi, schitterende omgeving, veel sesamvelden. Verder is Sittwe een aanrader. Vanhieruit met de boot 6 uur varen naar Mrauk U. Een prachtig dorpje met mooie bijzondere tempels, nog weinig ontdekt door toeristen, best wel jammer eigenlijk. Hier woont een bijzondere bevolkingsgroep. De vrouwen hebben enorme oorlellen. De gaten daarin zijn echte doorkijkjes. Je kunt ook een boottochtje maken van hieruit naar een groep mensen met hun gezichten helemaal getatoueerd.

En als je nog naar het strand wilt is Ngapoli Beach heel mooi. Het dorpje dat aan het strand ligt is ook schitterend. De moeite waard.

Veel succes met de voorbereidingen.

Groetjes, Dorothai

• Michael

Ik heb voor de kerst dit jaar een hotel geboekt in Ngwe Saun bij Pathein ook aan zee dus. Sunny Paradise Resort 80 USD per nacht voor 2 incl. alle taxen en ontbijt in een superior room. Ach het is kerstmis dus het mag een beetje luxe deze keer. Lekker dineren de 25ste met verse kreeft aan het strand, wat een luxe! Ngapali Beach is van wat ik gehoord heb stukken duurder dan Ngwe Saun.

Eenvoudge dorpjes ken ik zat maar er komen is een ander verhaal, vooral als ze niet ergens liggen waar grote bezienswaardigheden zijn. Wij gaan altijd op bezoek bij de familie van mijn Brimese huisgenoot. Deze keer logeren we dan in Pyinamanna, daarvoor in Meiktila. Het bewsute dorp ligt ergens er tussen in maar dan wel ver van de weg af.

Ik heb er niks op tegen ergens voor de zoveelste keer naar toe te gaan. Mandalay staat bijna altijd op het programma met Amarapura, Ava/Innwe, Mingun etc.

Ook Inle Lake - we logeren dan in Nyaung Shwe en niet in zo'n vreselijk resort op palen in het water - is voor ons een must! Een grappig stadje trouwens dat Nyaung Shwe met een heel leuk museum boordevol slecht opgestelde maar niet minder mooie oude kust van soms wel meer dan 1000 jaar oud. Het Bright Hotel daar rekent 15 USD per nacht all in. Ik heb er in een klein restaurantje met lokale mensen oud en nieuw gevierd op 31.12.2008/01.01.2009. Steenkoud was het dat wel. Een enorm vuur voor de tent moest wat warmte brengen.

Groeten Michael

• Kumari

Dank je dorothai, dat klinkt errug leuk! Ik had het er toevallig met mijn vriend over, dat ik ook graag een tocht wilde varen, ik vind dat altijd zo'n mooie toevoeging aan het beeld van een land en de levenswijze.

Ik ga zeker even uitpluizen waar de plaatsen liggen op de kaart en of het een optie zal zijn!

Nogmaals dank!

• Kumari

Dag Michael,

dat klinkt inderdaad luxe! Zo luxe reizen mijn lief en ik niet…wij slapen in zulke landen voor een dollar of 4-5 pp per nacht.

Zijn die accomodaties waar je verblijft van de staat of van locals?

Ik ga eens kijken waar eea op de kaart precies ligt en kijken of t een optie is!

Dank voor je reactie!

• Michael

Die 3 nachten met de kerst voor 80 USD per nacht zijn luxe, sure. 15 USD vind ik al super budget. Normaal ga ik uit van rond de 25-35 USD per nacht incl ontbijt en alle belastingen en toeslagen. 4-5 USD zal wel bestaan, maar dat is mijn scene niet. Super luxe ook niet maar armoe troef helemaal niet. Als ik zo moet reizen blijf ik liever thuis hier in Chiang Mai. Hier is alles al veel goedkoper dan in Nederland, in vergelijking met hier is Birma nog stukken goedkoper . . . 4-5 USD ik vind het bijna genant om zoiets te noemen . . .

Dat resort in Ngwe Saun zou staats kunnen zijn, ik weet het niet, de meeste andere hotels waar ik logeer zeker niet. Het goedkoopste was ooit 8 USD per nacht en dat was er ook naar, helaas was er niets anders daar. Na 1 nacht waren we weg. Staats of niet staats ik til met de jaren er niet zo zwaar meer aan. Alleen die hele dure hotels waar ik toch niet kom omdat ik het me niet kan permitteren zullen wel staats zijn.

Ik heb eens gevraagd maar het bedrag 4-5 USD voor een kamer is niet royaal gezaaid. Mijn Birmese huisgenoot zegt ja het is er wel voor Birmese mensen maar "you not like and

I not like too" Inderdaad ergens in Tatkon hebben we eens geslapen voor 5 USD per nacht een ramp was dat hotel. Vreselijk mijn rug deed 3 dagen er na nog pijn. Veel succes met jullie zoektocht naar super super super budget, ik ben alleen bang dat ik jullie niet helpen kan. Sorry dat ik het zeg, maar dit vind ik tenenkrommend! Nederlanders die voor iets van 3-3,5 Euro per dag ergens willen logeren! Ik zou het lef niet hebben dat te melden.

• Michael

Ik wil daar nog wat aan toevoegen. De reden dat ik zo negatief ben over dat super budget reizen is ook omdat ik uit ervaring weet dat dit soort mensen niets bijdraagt aan het welzijn van de bevolking. Ze willen goedkoop logeren maar ook super goedkoop eten en reizen. Ik heb daar voorbeelden van gezien die niet leuk meer waren. Afdingen op een bijna agressieve manier op een ritje van 3.000 kyats (ca. 2,30 euro) van 400 kilometer. De man wilde de helft betalen, terwijl 3.000 kyats de prijs was die de Birmese reizigers ook betaalden! Genant was het. Hetzelfde zie ik in restaurants, het kan niet goedkoop genoeg. Zeuren over de prijs of uiteindelijk dan maar een klein flesje water delen met z'n tweeen. Tenenkrommend! Hebben de Birmezen daar wat aan? Dat soort toeristen brengt geen welvaart maar irritatie!

Ik heb het er niet over dat je je geld maar moet laten rollen met pakken tegelijk, maar tussen dat ziekelijk zuinige en normaal zit wel een levensgroot verschil. Als je al uitgaat van logieskosten van 4-5 dollar dan ben je als je het mij vraagt aardig verkeerd bezig! Toen ik dit aan mijn Birmese huisgenoot vertelde zei hij: I cannot believe this, what do this people want in my country, why they go this way? Dan vraag ik me ook af en zeg dan: Blijf toch thuis!

• Kumari

Beste Michael,

Vervelend dat jij en je Birmese kennis zo'n afkeer hebben van mensen die als ze op reis zijn geen behoefte hebben aan een groot verschil tussen henzelf en de bevolking. Ik word ziek van ellende en schuldgevoel als ik me in dure hotels laat bedienen door mensen die op een dag ongeveer een dollar verdienen, terwijl een cola'tje dat al kost in een bepaalde accomodatie.

Gemiddeld dagloon in Myanmar is rond de dollar, dan is voor 4-5 dollar slapen al een groot verschil. Het heeft overigens niets met goedkoop goedkoper, gooedkoopst te maken, het heeft ermee te maken dat we geen absolute waarde hechten aan luxe, zoals jij dat doet. Dat wil niet zeggen dat we op alles staan af te dingen, daar hebben ook wij een hekel aan. We vinden het ook normaal dat je als buitenlander voor sommige diensten meer betaalt dan een local.

Door bewust te kiezen voor budgetaccomodaties, kun je er wel zeker van zijn dat wij het regime niet spekken, iets wat je van kreeft eten in een duur hotel niet kunt zeggen. Dat geld stroomt zo de zakken van de junta in.

Het is maar waar je belang aan hecht.

Dit topic is gesloten, er kunnen geen reacties meer worden geplaatst.