Beste Kumari
Jullie weten de boel wel leuk op zijn kop te zetten. Ik moest er echt hartelijk om lachen vanochtend toen ik opstond. Jullie hebben geen behoefte aan een groot verschil tussen jullie en de lokale bevolking. Geen “groot” verschil wel een “verschil”? Kijk dit is Azië en verschil in rang en stand is hier doodnormaal en dient gerespecteerd te worden. Een buitenlander die probeert zich gelijk te stellen aan de gewone man is een lachertje. Je moet je plaats kennen in Azië!
Dat impliceert niet dat je arrogant moet zijn of hooghartig en neerbuigend! Als je zo je plaats “inneemt” ben je ook verkeerd bezig.
Het feit dat mensen, i.c. in Birma dus, je kunnen bedienen is voor die mensen al heel wat. Ze hebben dan namelijk een baan! Zo te horen misgunnen jullie dat de mensen ook al ware het alleen om je eigen waanidee van correct handelen te kunnen bevredigen, want iets anders is het niet, een waanidee. Mensen bedienen in dure hotels, maar ook in kleine bescheiden hotels, gek hè! Wat is het verschil voor jullie eigenlijk? Bedienen blijft bedienen en er is niks minderwaardigs aan! Als ik in Yangon op een duur terras 1500 kyats voor een Fanta betaal of dat ik elders ergens bij Yuzana Plaza 200 kyats voor een lokale variant van Fanta betaal, bediend word ik in beide zaken en in beide zaken even vriendelijk en voorkomend en dat al jaren! De mensen op het dure terras krijgen een normale fooi van me en die in Yuzana Plaza een vette fooi, dat weer wel.
Wat is luxe en wat is comfort? Doorgaans moet ik het op mijn reizen met minder doen dan thuis. Ik probeer dat wel een beetje te compenseren maar helemaal lukt dat binnen mijn budget niet. Ga ik zonder mijn huisgenoot dan charter ik zeker in Yangon wel een “boy” voor overdag. Taxi's regelen, boodschappen dragen, onderhandelen zo nodig, gezellig samen ergens zitten iets drinken en wat eten en over allerlei onderwerpen praten etc. Die krijgt dan 10.000 kyats per dag (10.00-ca. 18.000 uur) plus eten en drinken en als het langer is 3-4 dagen of zo meestal ook nog wel wat aardigs in de vorm van kleding, een horloge of wat dan ook. Zo doe ik dat, vriendelijk, redelijk royaal en voorkomend tegenover de lokale bevolking, maar ik ken wel mijn plaats en zij de hunne. Dat is voor beide partijen het handigst. Wat jullie beogen brengt Aziatische mensen doorgaans alleen in verlegenheid.
Ik zie ze hier zo vaak die buitenlanders die de wai-groet - gevouwen handen voor het hoofd en dan lichtelijk buigen - brengen voor bar- hotel- of winkelpersoneel. Om te gillen. Het is in feite zelfs beledigend dat te doen. Een oudere en dus meerdere doet dat niet t.o.v. een jongere en/of lagere in rang. Het was voor mij ook wennen in het begin maar zo werkt dat hier in Thailand en ook in Birma (de wai-groet kennen ze daar trouwens niet). Het enige wat ik in de 7 jaar dat ik hier woon heb kunnen bereiken is dat er in mijn huis door mijn personeel niet al te veel meer gebogen wordt. Ik heb het voor zeker 95% de kop weten in te drukken. Ik word daar nl. doodnerveus van.
Dan “het regime spekken”, weer zo'n fabeltje. Dacht je nu heus dat het Than Shwe een rotzorg zou zijn of ik in Ngwe Saun een lekkere vers gevangen kreeft verorber en dat hij daarmee zijn zakken dan vult. Laat me niet lachen! Gas, teakhout, jade, robijnen etc., dat is zijn handel. Belastingen die naar de staat gaan betaal je overal. In Amsterdam las ik dat er over de hotelprijs 5% toeristenbelasting geheven werd. Als je dus de “tea parties” van Job Cohen niet wilt sponsoren ga je dan niet meer in Amsterdam logeren in een hotel omdat dan “al je geld dan in zijn zakken vloeit”?
Ik wil niet grof worden maar mijn stelling is altijd geweest dat “budget mensen” ook een “budget mind” hebben en jullie reactie bewijst dit weer eens te meer.
Dan dit. Stel dat men per overnachting 10% van het betaalde bedrag overhoudt - waar of niet waar, just for argument sake - dan houdt de hotelier die 15 USD rekent dus 1,5 dollar over en die 5 USD rekent maar 0,5 dollar. Heb je daar wel eens over nagedacht? Of is het “gelijk opgaan” met de lokale burger zo leuk omdat het zo voordelig is en dus eerder een ordinaire smoes om de eigen portemonnee te beschermen?
Tenslote nog dit. Het regime is er en zal er ook nog wel een tijdje blijven. Wil je er totaal niets mee te maken hebben, wil je dat nog niet 1 euro cent van je in hun zakken vloeit dan mijd je dit land. Daar doe je de lokale bevolking die aan het regime part noch deel heeft geen lol mee, maar jezelf wel. Je kunt je dan op de borst slaan omdat ze o zo politiek correct bent.