Beste Daniel en Ingrid,
Myanmar is een prachtig land om te bezoeken. Hebben jullie al een visum? Zo niet, dan kun je dat regelen bij de Birmese ambassade in Bangkok. Het schijnt redelijk vlot te gaan, maar je moet er wel zelf heen gaan en niet laten verzorgen door een reisbureautje, of zoiets.
Ik weet niet of het verplicht is om een retourticket te nemen. Lijkt me niet waarschijnlijk.
Het geld dat je nodig denkt te hebben in die drie weken moet je contant meenemen. Je kunt er nl nergens pinnen of op een andere manier geld opnemen. In Yangon kun je euro's of USdollars wisselen, op de Bogyoke Aung San markt bijvoorbeeld, of in je hotel. Wel van tevoren hier en daar informeren welke koers ze geven. De man waar ik altijd euro's wissel geeft een iets betere koers voor grotere briefjes (100 euro of groter) dan voor kleinere. Op de meeste plaatsen worden alleen dollars geaccepteerd die er heel gaaf uitzien, niet gescheurd of beschreven of zo. Dat is wel iets om goed op te letten. Ook zeker niet op het vliegveld van Yangon wisselen. Daar is de koers erg ongunstig.
Hotels, vervoer en entree's zul je meestal in USdollars moeten betalen, de rest in kyats.
Yangon, Bagan, Mandalay en Inle meer zijn wel de plaatsen die je zeker moet bezoeken. Eind maart kan het in plaatsen als Bagan en Mandalay e.o. wel eens heel erg warm zijn (boven 40gr.), dus ik zou je aanraden om tot slot naar het Inle meer te gaan. Daar kun je enigzins bekomen van de hitte. Ik hoorde wel van mijn man, die toevallig deze week op het Inlemeer was, dat het waterpeil heel erg laag is. Iedereen klaagt erover. De huizen staan weliswaar op palen, maar niet in het water en de boten varen hier en daar over de bodem.
De route Yangon, Pyay, Bagan, Mandalay, Inle en terug naar Y. bevalt ons goed, maar je kunt natuurlijk ook aan het eind een paar dagen aan de kust doorbrengen, bijvoorbeeld in ChaungTha.
Volgens mij is dat allemaal per bus te bereiken, maar ik heb daar zelf geen ervaring mee. De bus doet er meestal wel lang over, maar er is onderweg vanalles te zien.
Mocht je meer informatie of tips willen, kun je me ook een privebericht sturen.
groeten ! Anna