kosten vacantie

• Theo

Heb reeds heel Zuid-Oost Azië bezocht, alleen Myanmar nog niet. Ben van plan om in 2010 te gaan doen, kan iemand mij vertellen wat ik qua kosten, vervoer hotels eten drinken etc. kan verwachten in Myanmar.

En wat is er op het gebied van een eventueel verblijf aan de kust te verwachten ??

• JE

Als je heel ZO-Azië bereisd hebt zul je ook wel weten dat je dat op elk prijsniveau kan doen. Je hebt hotels die makkelijk boven de 400 euro per nacht gaan en plaatsen waar je al voor 5 euro terecht kan. Ik ga uit van redelijk vervoer, schone hotels, acceptabele maaltijden. Hoe meer “local” je gaat,hoe goedkoper het wordt. Hotels tussen de 15-30 dollar, afhankelijk van plaatselijke concurrentie. Maaltijden 2-4 dollar. Koffie thee 20 dollarcent,biertje tap 50-75 eurocent.Reizen prive-vervoer afhankelijk van duur 35-50 dollar per dag all incl.Prijzen treintickets vind je hier http://www.seat61.com/Burma.htm . Binnenlandse vluchten 3 a 4 keer prijs treinticket. Prive-buslijnen met zitplaats vergelijkbaar of goedkoper dan treintickets. Local vervoer, (dat is instappen in een pickup waar plaats is voor 8 ,samen met minimaal 14 Birmezen en al hun bagage, is spotgoedkoop)Ga je buiten de gebaande paden moet je rekening houden met permits en verplichte gids. Per dag kun je dan al snel 100-150 dollar kwijt zijn.

Aan de kust wordt het anders, steeds meer resort achtige plaatsen hebben het overgenomen van goedkopere prive guesthouses. Prijzen liggen daar snel 2 keer duurder dan normaal voor accomodatie. Maaltijden bij die resorts natuurlijk ook duurder. Ook plaatselijke bevolking leert daar snel en opent restaurantjes met tafelkleedjes,kaarsjes,wijn etc.tegen behoorlijke meerprijs.Voornamelijk rust langs het water, absoluut geen Thaise toestanden. Met een budget van 100 euro per dag kom je nooit in problemen en hou je gegarandeerd (veel) geld over.

• Michael

Ik kan dit helemaal beamen. De prijzen hangen wel een beetje af van de koers Kyats-US dollar! Nu staat die laag 993 Kyats tegen 1 US dollar. Het maakt weinig uit als je van Euro's uitgaat want die staat dan weer hoog, dus je krijgt meer dollars voor je Euros en dat heft het verschil weer op.

Vergelijkbare hotels zijn naar verhouding vaak duurder dan in Thailand en vooral aan de kust! Voor hotels in de grotere steden zou ik een gemiddelde van 25-50 US dollar aanhouden daar buiten kun je vaak al terecht v.a.10-15 US dollar. Eten en drinken is echt spotgoedkoop. Zelf betaal ik in Yangon in een zaak waar ik vaak kom (Lion World) 500 Kyats voor een pilsje (Engelse pul) en dat is omgerekend ca. 35 euro cent. Betere koffie (dus geen instant) is vrij duur. Reken dan op 800-1000 Kyats (ca. 55-70 Euro cent) dat is wat ik betaal bij Mr. Brown. Een warme maaltijd in een goed (niet toeristisch) restaurant heb je al v.a. 500-1000 Kyats (35-70 Euro cent). Voor een meergangen maaltijd plus de nodige pilsjes (flesjes) in een authentiek Chinees restaurant betaalde ik laatst voor 2 personen 9.000 Kyats dus ruim rond de 6.75 Euro. Is toch te doen! Tja, duurder kan altijd. “The sky is the limit” ook in Birma!

Vliegtickets zijn niet echt duur en de airco bussen met gereserveerde plaatsen zijn ook prima voor langere afstanden. Het heel goedkope lokale vervoer is wel een beetje behelpen en het hangt er van af wat je lichamelijk aan kunt. Vliegtickets moeten altijd in US dollars betaald worden de bustickets meestal niet. Hou altijd voldoende dollars op zak want alleen met Kyats redt je het niet. Ook hotels staan op betaling in US dollars.

Een budget van 100 US dollars (nu ca, 99.300 Kyats) zou inderdaad ruim voldoende moeten zijn. Zelf hou ik het op ca. 150.000 Kyats per dag maar dat is incl. dingen kopen en ik koop me suf daar!

• JE

Hey, Michael

Alles goed in N Thailand ? Ik hou zo'n beetje hetzelfde budget als jij doet aan hoor. Ik heb het over 100 euro per dag, geen dollars,volgens mij ongeveer 140-150.000 mooie zwarte Kyats

• Gomes

Allemaal bedankt voor jullie reacties !!

• Michael

Ja JE met mij gaat het prima. Ik ben net verhuisd van Chiang Mai naar Doi Saket (20 km buiten Chiang Mai) richting Chiang Rai. Ik heb daar nu een kast van huis (woon-eetkamer 60 m2, 2 slaapkamers van elk ruim 20 m2 en twee wat kleinere slaapkamers, allemaal met eigen badkamer. Een binnen- en buitenkeuken en 600 m2 tuin met een mooie sala (prieeltje). Huur: ca. 270 Euro per maand afhankelijk van de koers iets meer of iets minder. Ongelooflijk, maar het kan hier! Als echte 'koloniaal“ heb ik dus de grootste slaapkamer gegeven aan de Birmese ”house boy" en zijn Birmese vriendin :) die hebben nu een wel hele ruime (slaap)kamer met alles er op en er aan (TV, Internet, zit hoekje, groot 2mx2m bed etc.) buiten hebben we naast de grote carport wel een echt “meidenhuisje” (1 kamer) met douche en toilet maar dat gebruik ik als echte “koloniaal” als berging.

We zijn van plan eind januari naar Birma te gaan. Eerst wilde ik eind december vertrekken maar dit komt me beter uit. Het is nu wel lastig omdat ik eerst naar Bangkok moet vliegen en van daaruit naar Yangon en verder. Voorheen kon je rechtstreeks vanuit Chiang Mai naar Yangon of Mandalay. Helaas is Mandalay Air er mee opgehouden en zegt steeds: “misschien later weer” Niet dus! Het is nu niet alleen omslachtiger geworden, de reis duur is verdubbeld en de kosten ook!

Ook nu zal het budget voor 2 personen - de boy gaat mee en zijn vriendin past op het huis en de beesten - liggen rond de 100 euro per dag. Daar komen we heel goed mee uit en er blijft genoeg over om de thuisblijvers met allerlei leuke dingen te verrassen en onszelf ook! Waar we heen gaan staat nog niet helemaal vast. De jongen wil graag eens naar de kust, nou mij trekt dat niet zo, maar ach voor 2-3 dagen zal het wel te doen zijn. Inle lake en omgeving vond ik altijd prachtig en wie weet gaan we ook daar wel weer heen en verder zal het wel op goed geluk worden. Vaak laten we ons leiden door Boeddhistische trekpleisters. Ik vind het mooi om eens te zien en mee te maken en de jongen ziet het vanuit zijn religie weer heel anders, maar beiden genieten we er van, elk op de eigen manier!