mobiel telefoonverkeer en email

• Ingrid

Goededag,

Op de KLM site lees ik dat je je mobiele telefoon bij binnenkomst in Rangoon bij de douane dient in te leveren. Heeft iemand hier ervaring mee?

Kun je met je BlackBerry emails ontvangen, dan wel versturen?

Hoe zit het met de aanwezigheid van internet cafés, niet alleen in Rangoon maar ook in andere (toeristische) plaatsen. Is dat mogelijk, en zo ja, want zijn de kosten daarvan bij benadering?

• Paul Tap

Dag Ingrid,

Het inleveren van je telefoon is niet meer. Je kan je telefoon binnen Myanmar gebruiken door op de markt/reisburo/telecom winkel een simkaart met beltegoed te kopen. Deze plaats je in je mobiele telefoon (zorg dat hij simlock vrij is) en bel naar huis met het verzoek je terug te bellen. Kosten 0,05 dollarcent per minuut.

Het bellen naar Nederland via een gewone telefoon kost je 7 dollar per tik, ongeacht of iemand opneemt of dat je iemand hoort. Een dure niet traceerbaarbare gelegenheid.

Skypen via internet lukt vaak niet, je hoort dan wel degene die opneemt maar je kan niets terug zeggen, veel internet sites geven Acces DENIED.

Soms doet Gmail het, hyves lukt ook wel ééns. Hotmail werkt niet.

Blackberrys en I phones werken binnen het binnenlandse mobiele net met een simkaart van Myanmar. Via het internet van je hotel kan je op je telefoon internetten.Via een Wifi account,mail versturen lukt vaakt niet. Met een account op virtual tourist kom je een heel eind maar niet alle mails bereiken de geadresseerden.

Internet cafes zijn er volop, zowel in hotels als in vele plaatsen. Kosten ongeveer 1 tot 5 dollar per uur, soms doet 1 mail versturen wel 30 minuten.

Communicatie is dus goed mogelijk maar niet zoals hier, de warmte en vriendelijkheid van de bevolking doet je dat echter snel vergeten!

Zorg voor een account op hyves, virtual tourist je webmail en een gmail en je zal altijd wel iemand kunnen mailen.

• jolanda

Ben de hele maand november in Myanmar geweest en kon in diverse plaatsen Hotmail gebruiken. In Yangoon een telefoonkaart gekocht voor US Dollar 26 en ik heb daar de hele maand mee kunnen bellen. Raakte maar niet op.

• Loes

In Yangon, Pyay, Magwe, Nyaung U en Sagaing kon ik tot nu toe zonder moeite inloggen op hotmail, en daarmee e-mail versturen. Enige voorwaarde is dat er stroom en internetverbinding is, het ontbrak nogal eens aan 1 van beide. Ook was het meestal erg traag, maar met veel geduld kon ik het thuisfront laten weten dat alles geweldig ging. Ook inloogen op hyves geen probleem.

In Yangon in een telefoonwinkel rond Sule Pagoda een simkaart gekocht voor 27 dollar. Bellen kost omgerekend 1 euro per minuut, maar vanuit bovenstaande plaatsen perfecte verbinding met thuisfront. Gebeld worden voor 0,05 dollarcent per minuut gaf niet altijd duidelijke verbinding, maar na paar keer proberen wel. Soms lukt het niet om verbinding te krijgen, op een andere dag of tijdstip proberen helpt.

Skype verbinding was goed in Castle internetcafe bij Sule Pagoda in Yangon. In andere plaatsen was skypen wel mogelijk, maar elkaar zo slecht te verstaan dat het zinloos was een gesprek te voeren.

• rinusman

Die 0,05 dollarcent per minuut, zijn dat de kosten die afgeschreven worden van de belkaart die je in Birma koopt? Diegene die jou vanuit Nederland terugbelt betaalt dan toch ook nog een X bedrag (afhankelijk van provider en abbonnement), of niet?

• Loes

Rinusman,

Ja, die 0,05 cent wordt van je Myanmar-kaart afgeschreven. Is je beltegoed op, dan kun je dus ook niet meer gebeld worden.

Ook degene die je belt betaalt een x bedrag, wat behoorlijk hoog kan zijn omdat diegene dan dus naar een mobiel nummer moet bellen.

• Ingrid

Hallo,

Heeft iemand ervaring met sms- en met zo'n Myanmar-simkaart naar Nederland?

Of kan je alleen bellen?

• Loes

Je kunt alleen bellen.

Als ik het me goed herinner, kun je geen sms sturen of ontvangen.