cash Euros of cash USD meenemen

• Ingrid

zoveel vragen, zoveel meningen …

De één zegt, dat cash EUR geen problemen oplevert, in tegendeel, daar deze moeilijker falsificeerbaar zijn dan USD, wordt hieraan de voorkeur gegeven boven USD.

De ander zegt, dat je juist USD mee moet nemen.

Voor beide coupures geldt: zo nieuw mogelijk.

Wat is de ervaring van de lezers van dit prikbord, en niet alleen in Rangoon maar ook in plaatsen als Bago, Mandalay, Monywa, Bagan, Kalaw, Pindaya, het Inlemeer?

M.vr.gr.,

Ingrid

• anna

Beste Ingrid,

volgens mij kun je het beste alleen Euro's meenemen naar Birma en daar ter plaatse omwisselen, voor een deel in USDollars, een deel in Kyats.

groeten, Anna

• Michael

Waarom zou je in godsnaam daar euro in dollars inwisselen dan ben je een dief van je eigen geld! Ik neem het liefst alleen dollars mee en thaise baht (1.000 baht biljetten alleen) , die heb ik hier op mijn bank staan en kosten me niets aan omwisselen. In noodgevallen wissel ik die dan in. Wisselen buiten Yangon is stukken problematischer dan in Yangon. Ook de koersen zijn vaak onvoordeliger.

Wissel bij voorkeur 100 dollar biljetten in want men neigt er naar voor kleinere coupures minder te geven of je heb het zo getroffen dat je al veel te veel betaald en geven ze hetzelfde voor 1, 5, 10, 20 of 100 dollar biljetten.

• anna

als je bij je bank alleen euro's hebt staan, zoals bij de meeste Nederlanders in Nederland het geval is, zul je toch ergens die euro's in dollars moeten wisselen ???

• Michael

Ik denk dat de wisselkoers euro naar US dollars in Birma stukken onvoordeliger is dan in Nederland of Thailand. Thaise baht worden ook breder geaccepteerd - het is een buurland - dan Euros maar ook dan krijg je naar verhouding vaak minder. Naast US dollars wat Euros als reserve lijkt me wel verstandig.

• anna

integendeel, ik denk dat het gunstiger is om in Yangon Euro's naar Dollars te wisselen. De banken hier moeten tenslotte ook wat verdienen!. Een geldwisselaar in Yangon kan die verdienste volgens mij beter gebruiken en is met minder tevreden !

• paul tap

Wij zijn net een paar weken terug, de hoogste koers bracht een dollarbiljet van 100 op, daarna 50 dolar en daarna euro 100. Dollars gaat altijd, euro"s vaak.

In het hele land is het makkelijk inwisselbaar,

groet paul

• Michael

Net terug van 3 weken Birma. Geldwisselen blijft een ellende. In Yangon krijg je de beste koers. In Bagan de slechtste. In Pindaya valt er buiten de dure resort hotels niet te wisselen. In Nyaung Shwe is de koers beduidend beter dan in Bagan, maar toch iets slechter dan in Yangon. Het scheelt ca. 10-20 kyats per USD. Voorbeeld Yangon 1005-1015 Bagan 930-950 (dat laatste na heel veel aandringen) en Nyaung Shwe 980-990. In veel andere plaatsen zonder toeristen - Meiktila bijv. - is wisselen zo goed als onmogelijk. Hotels zijn wat wisselen betreft grote afzetters, overal in Birma!

Er speelt ook mee dat ik in Yangon niet zelf wissel maar het laat doen door een lokaal iemand. Dat scheelt aanmerkelijk. Nee, geen gids van het type waar hier wel eens sprake van is. Daar begin ik niet aan, dat zijn de grootste graaiers daar. Daar heb ik leuke voorbeelden van meegemaakt deze keer. Wel lachen, dat wel vooral als ze denken dat je een gids bij je hebt en als die “gids” je dan later vertelt wat ze allemaal voorgesteld hebben om je financieel een pootje te lichten.

Euro's kan in Yangon maar is omgerekend echt onvoordelig. Thaise baht idem dito 28-29 yats per baht ongeveer terwijl het 32 zou moeten zijn.

Mijn advies: Alleen dollars en zoveel mogelijk wisselen in Yangon (Boyoke Aung San is een prima plek maar wel eerst even vergelijken wat ze zoal geven).

• Pieter

Kom er net vandaan, feb 2010 geen euro gezien alleen dollars,

1 dollar is 4000 kyat

1 euro is 1300Kyat

1000 Thai bath is Euro 22,22

Heb zelf thaise bath gewisseld met iemand die autobandjes ging kopen in Chiang Mai.

In Myanmar is niet alles te krijgen, vandaar.

Mobiel werkt niet.

Fietsen en brommers verboden sinds 4 jaar, gebeurden teveel ongelukken, zo ging het relaas.

Yahoo en Hotmail werkt alleen als je het juiste http adres en port (laat) instelt bij het internet cafe, internet snelheid in Yangon was goed

Fijne Vakantie.

• anna

is dit geen vergissing???? 1 dollar = 4000 kyats???