Ik heb deze laatste reis door Birma een beetje opgelet op wat gidsen zoal doen. Er zijn me een aantal dingen opgevallen. Door de bank genomen geven ze vertekende voorlichting en dan heb ik het niet over de politiek maar over geld wisselen bijvoorbeeld. Dat kan heel wat kyats schelen. Niet zelden steken ze 30-40 kyats per US in hun zak.
Ook bij aankopen in winkels spelen veel een vuil spelletje. Ze geven aan jou aan de beste prijs te helpen je bent immers hun friend maar ondertussen. Mijn reisgezelschap dat vloeiend Birmees spreekt heeft me een paar staaltjes vertaald (later uiteraard). Winkels die de gids vragen - de toerist snapt de taal toch niet - hoever ze de prijs zullen opdrijven om zijn/haar commissie te waarborgen. Tja, en dan kost dat leuke doosje of die aardige shawl opeens wat meer dan je (als ervaren Birma-ganger) zou denken. De hele smoezen doos met hulp van de gids (allemaal handwerk, very good quality en meer van die onzin) wordt er bij gehaald. Uiteindelijk is het niet zelden dat de toerist met de hulp van zijn o zo betrouwbare (?) gids 2 tot 3 keer zo veel betaald als normaal zou zijn. Ik zag dat een klein niet erg fraai gesneden ivoren Boeddha beeldje voor 25 US van de hand ging terwijl dat ding niet meer dan 5 US hoefde te kosten. Dat is 20 US te delen door verkoper en gids. Een zijden shawl van hooguit 8 US kostte de argeloze toerist met gids 24 US. Etc. etc. Big business dat gids zijn in Birma. ik dacht altijd dat het alleen hier in Thailand zo'n puinhoop was, nee hoor daar kunnen ze er ook wat van.
Natuurlijk zullen de vaste deelnemers hier allemaal gidsen hebben die zo niet zijn, maar ik heb er na wat ik deze reis zo bekeken heb een hard hoofd in. Zeker als ik de verhalen hoorde van die toeristen die meenden met hun gids echt een lot uit de loterij te hebben. Helaas was de hoofdprijs voor de gids en niet voor hen bedoeld . . .