Binnenlandse vluchten

• Annoek

Hallo mensen,

Een goede vriendin en ik zijn een reis door Birma aan het plannen. Met de kaart en de reisgids voor onze neus worden we steeds enthousiaster, maar beseffen we ook hoe kort het visum van maar 28 dagen is. Daarom zullen we een aantal afstanden moeten gaan overbruggen met binnenlandse vluchten. Een aantal trajecten zijn echter niet te achterhalen, misschien weten jullie wat de mogelijkheden zijn.

Het gaat om de volgende vluchten:

Heho - Bahmo

Bagan - Sittwe

Sittwe - Pathein

Weet iemand of voor deze trajecten rechtstreekse vluchten bestaan?

Alvast bedankt voor reactie.

Annoek.

• Ko Pyone

Beste Anoek,

het ligt er heel erg aan of je in het hoogseizoen of laagseizoen naar Birma gaat. Er zijn vaste schema's van de luchtvaartmijen en die worden in het hoogseizoen nog wel eens uitgebreid. Die schema's zijn soms pas een week vor de uitvoer van de vlucht bekend.

De trajecten die jij hierboven hebt staan zijn niet standaard te vliegen. Voor Heho-Bhamo zul je via Mandalay moeten vliegen, Bagan naar Sittwe wordt in het seizoen nog wel eens gevlogen via Thandwe, maar is dan een stuk duurder dan rechtstreeks vanaf Yangon. Sittwe naar Pathein kan niet, terug dus naar Yangon en dan met de bus naar Pathein (ca. 5 uur)

Ik hoop dat je hier iets mee kunt, succes!

• Annoek Hesselmans

Beste Ko Pyone,

Hartstikke bedankt voor je reactie. We gaan in januari, dus ik neem aan dat we dan meer kans op vluchten hebben.

Ik begrijp dat de meeste vluchten wel ter plekke (een dag vantevoren) te regelen zijn, klopt dat?

We zijn van plan zonder gids te reizen, voor zover ik kan lezen hebben we geen gids of permit nodig voor de plekken waar we graag heen willen (Kengtung, Inle, Bahmo, Mandalay, Bagan, Mrauk U en, als er nog tijd over is, Chaung Tha).

Wat betreft de vlucht Amsterdam-Rangoon (via Singapore), is het verstandig om deze vroeg te boeken? Of zal de prijs ongeveer hetzelfde zijn als we bijv. pas in october/november boeken?

Groet, Annoek.

• Loes

Vluchten zijn op drukke routes een dag vooraf te boeken. Enkele dagen vooraf op routes waar minder gevlogen wordt.

De plaatsen die jullie noemen kun je zonder gids bezoeken. Alleen voor Kengtung weet ik niet zeker of je zonder permit daar kunt komen, ik dacht me te herinneren dat de daar niet zomaar naartoe mag vliegen als buitenlander.

• anton

Ben in 2002 van Heho naar Kengtung (en van daar naar Bagan) gevlogen, zeer de moeite waard, zonder permits of toestanden. Hoe het nu is weet ik niet…..

• Annoek

Wat ik over Kengtung heb gelezen, is dat je er alleen per vliegtuig naartoe mag. Over land is verboden voor toeristen. Er staat niks vermeld over permits. Maar ik zal het tegen die tijd nog wel eens opzoeken, want het kan inderdaad zo veranderen.

Bedankt voor jullie reacties.

Groet, Annoek.

• Rugzakjes

Als je over land via de grensovergang Mae Sai- Tadchileik gaat ben je verplicht een gids te nemen aan de grens. Tenminste dit was het geval afgelopen december.

Als je toch naar Mrauk U gaat dan zou ik de vlucht naar Thandwe nemen om een paar dagen naar Ngapali te gaan.

• Ko Pyone

Beste Annoek,

voor internationale vluchten moet je zo af en toe eens over het net surfen. Je kunt ook prima via Bangkok vliegen, dat is korter en vaak voordeliger in combinatie met een Air Asia vlucht.

Binnenlands kun je vluchten kort van te voren boeken, hoewel het van november t/m februari vrij druk kan zijn met toeristen. Ter plaatste valt dat goed te regelen via een reiskantoortje in de plaats waar je verblijft of via de receptie van je hotel of guesthouse.

Ko Pyone